به گزارش اکوایران، برنامه‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق برای تغییر شکل دولت فدرال به منظور دادن اختیارات شخصی گسترده به خود در صورت بازگشت به کاخ سفید در سال 2025، ایالات متحده را شبیه به سیستم‌های استبدادی می‌کند که در آن قوه مجریه از قدرت فراتر از قوه قضائیه و مقننه برخوردار است.

طبق آنچه در گزارش پایگاه ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمده، همانطور که نیویورک تایمز در روز دوشنبه گزارش داد، این برنامه‌ها با دفترچه راهنمای قرن بیست و یکم برای اقتدارگرایان سازگار است: قبل از شروع به کار به مردم بگویید چگونه یک دولت استبدادی ایجاد خواهید کرد. گسترش اختیارات اجرایی مورد نظر خود را صرفاً ساده‌سازی دولت در نظر بگیرید. فراموش نکنید که مکرراً دیکتاتورها را به‌عنوان افراد «باهوش» و «بالاترین افراد» تحسین کنید و اشتهای پیروان خود را برای از بین بردن هنجارهای موجود با تبلیغ اینکه چگونه «طبقه سیاسی بیمار که از کشور ما متنفرند» را از دولت پاکسازی خواهید کرد، تحریک کنید.

بسیاری از آمریکایی‌ها عادت کرده‌اند که جمهوری‌خواهان وقایع استثنایی را عادی کنند؛ کودتای خشونت‌آمیز 6 ژانویه 2021، نمونه‌ای بارز است. 

کار ناتمام ترامپ 

طرح این است که ترامپ کار ویرانگرانه‌ای را که در دوره اول ریاست جمهوری خود آغاز کرده بود، پایان دهد تا هر کارمند دولتی وابسته به اخلاق حرفه‌ای را ریشه‌کن کند. برای مثال وزارت امور خارجه، نانسی مک الدونی، سفیر بازنشسته، آنچه را که قبلاً در دوران ریاست جمهوری ترامپ در آنجا اتفاق افتاده بود، به «تسلط و اشغال خصمانه» تشبیه کرد، به طوری که تقریباً نیمی از وزرای شغلی تنها در دو سال اول ریاست جمهوری او بازنشسته یا اخراج شدند.

آن فرمان اجرایی که ممنوعیت سفر از کشورهای دارای اکثریت مسلمان را اجرا کرد را به خاطر دارید؟ این بخشی از یک حمله رعدآسای برنامه‌ریزی‌شده در سیستم دموکراتیک ما بود. 

در مورد اینکه چگونه آنها می‌توانند این کار را انجام دهند، با توجه به اینکه ترامپ در مورد فسخ قانون اساسی صحبت کرده است - و شورشی را برای ماندن در قدرت به طور غیرقانونی تحریک کرده است - هیچ چیز درباره او غیرقابل تصور نیست. دلیلی وجود دارد که قانون «حفاظت از دموکراسی ما» که در سال 2021 توسط مجلس تصویب شد، «سوء استفاده از قدرت ریاست جمهوری» را محدود می‌کرد، از جمله سوءاستفاده از وضعیت اضطراری. حداقل، حذف حمایت‌های شغلی برای ده‌ها هزار کارمند دولتی که می‌توانند با ایدئولوگ های ترامپ جایگزین شوند، راهی سریع برای بازسازی وجهه بوروکراسی فدرال ارائه می‌دهد.

وقتی جان مک انتی، دستیار سابق کاخ سفید ترامپ درباره «تعمیر کامل سیستم» صحبت می‌کند، می‌خواهد باور کنیم که دولت ایالات متحده نیازمند به تعمیر است و ترامپ که خود را یک تاجر موفق معرفی می‌کند، آن را به نحو احسن انجام خواهد داد. این مورد  ادعای ترامپ بود زیرا او نامزدی جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری در سال 2016 را پذیرفت: «هیچ‌کس بهتر از من سیستم را نم‌ شناسد، به همین دلیل است که من به تنهایی می‌توانم آن را درست کنم.»

دستگاه قضا در چنگال مستبد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که از سال 2012 بر سر کار آمده است، دولت مجارستان را به اندازه کافی تسخیر کرده است تا یک سیستم دادگاه موازی ایجاد کند که کنترل اجرایی بر قضات در مورد مسائل مربوط به قانون انتخابات، فساد و حق اعتراض را تقویت کرده است. همه اینها زمینه‌های مورد علاقه شخصی ترامپ هستند، به همین دلیل جای تعجب نیست که ترامپ در جلسه ۲۰۱۹ خود در کاخ سفید، اوربان را به دلیل انجام «یک کار فوق‌العاده از طرق مختلف» تحسین کرد.

در حالی که اوربان وقت خود را برای داخلی کردن رسانه‌ها، قوه قضائیه و سایر نهادها صرف کرده است، ترامپ احتمالاً به دنبال اقدام سریع خواهد بود. انتصاب مشاورانی برای تهیه طرح‌هایی برای تصاحب استبدادی و ایده بازگرداندن دستور اجرایی «برنامه F» که امکان پاک‌سازی گسترده بوروکرات‌ها را فراهم می‌کند، به ترامپ اجازه می‌دهد تا در سال 2025 برنامه‌هایش را عملی کند.

خنثی کردن قدرت رسانه‌ها برای افشای فساد مستند او اولویت اصلی خواهد بود. به همین دلیل است که مشاوران ترامپ می خواهند کمیسیون ارتباطات فدرال را تحت کنترل مستقیم رئیس‌جمهور قرار دهند. اعمال کنترل بر رسانه‌ها از ویژگی های خودکامگان است. اوربان در سال 2018 از سران رسانه مجارستانی خواست که تقریباً 500 دارایی رسانه‌ای را به یک بنیاد وابسته به دولت «اهدا» کنند. به گفته گابو پولیاک از مرتک مدیا مانیتور، در آن سال، «دیدگاه‌های مخالف حتی نمی‌توانست به بخش قابل توجهی از رای دهندگان برسد» و وضعیت از آن زمان به بعد بدتر شده است.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود از رفاقتی صمیمی با رئیس میلیاردر فاکس، روپرت مرداک برخوردار بود. فاکس نیوز به عنوان یک کانال تبلیغاتی دولتی عمل می‌کرد. تا جایی که برخی از دستیاران کاخ سفید ترامپ، شان هانیتی، مجری برنامه فاکس را به عنوان رئیس ستاد در سایه ترامپ می‌دانستند.

تاریخ به ما می‌آموزد که مستبدانی که قدرت را از دست می‌دهند و دوباره آن را به دست می‌آورند، انتقام‌جو هستند و اگر تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند، قصد مضاعف برای بازسازی دولت پیدا خواهند کرد تا دیگر هرگز تحت تعقیب تحقیقات، استیضاح یا کیفرخواست قرار نگیرند. به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نگاه کنید که به فساد متهم شده و مدت‌ها است که تمرکزش را بر «اصلاح» سیستم قضایی قرار داده است. رویای هر رهبر اقتدارگرا، و پایان بازی «تسخیر خودکامه»، سیستم قضایی‌ای است که به اندازه کافی اهلی شده است تا آقای خودکامه را غیرقابل دسترس کند.