به گزارش اکوایران، ناصر کنعانی - سخنگوی وزارت امور خارجه - درباره روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا اظهار کرد: ایران به تبادل زندانیان و آزادی شهروندان ایرانی که به صورت غیرقانونی در آمریکا زندانی هستند، تاکید دارد و در این زمینه جدی است.

وی افزود: در مقاطعی در این زمینه به توافق رسیدیم ولی علت طولانی شدن این موضوع، عدم وجود اراده لازم در دولت آمریکا است.

کنعانی درباره اینکه موضوعات جدیدی که از سوی برخی رسانه‌ها در ارتباط با درخواست‌های آمریکا در این زمینه مطرح شده است، گفت: این موضوعات را نمی‌توانم تایید کنم و در مورد آن اظهارنظر نمی‌کنم. در مرحله‌ای قرار داریم که می‌توانیم بگوییم انجام این تبادل در صورت وجود اراده در طرف آمریکایی میسر است.

گفت‌وگو برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در کره جنوبی ادامه دارد

وی همچنین درباره آزادی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی گفت: گفت‌وگوها با کره جنوبی در این زمینه با جدیت ادامه دارد و اخیرا مقامات کره جنوبی قول‌های مثبتی در این زمینه داده‌اند و منتظر هستیم شاهد اقدام عملی کره جنوبی برای آزادسازی دارایی‌های ایران باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در این زمینه مذاکرات در سطوح مختلف ادامه دارد. دولت در این زمینه جدی است و این موضوع را در قالب مذاکرات فنی، بانکی و دیپلماتیک دنبال می‌کند.

آمریکا مسئول تخریب توافق هسته‌ای است

وی در ادامه با اشاره به اظهارنظر اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران مسئول عدم احیای برجام است و اینکه جمهوری اسلامی باید تنش‌های خود با کشورهای منطقه را کاهش دهد و باعث ایجاد تنش در منطقه نشود، گفت: موضع ما در مورد این سخنان کاملا واضح است. دولت آمریکا به صورت غیرقانونی از برجام خارج شد و در واقع مسئول تخریب این توافق است.

کنعانی تاکید کرد: در واقع آمریکایی‌ها مرتکب نقض برجام شده‌اند و مسئول تخریب یک روند چندجانبه هستند. آمریکایی‌ها مسئول وضعیت کنونی برجام و ایجاد خلل در اجرای این توافقنامه بین‌المللی هستند. اکنون نیز اگر اراده سیاسی در نزد دولت‌ آمریکا وجود داشته باشد، امکان بازگشت طرف‌ها به روند مذاکرات و جمع‌بندی مذاکرات وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با رد تاهامات بیان‌شده از سوی مقامات وزارت خارجه آمریکا علیه ایران، بیان کرد: این اتهامات مردود است. ما شاهد روند مثبتی در ارتباط با مسائل منطقه هستیم و دولت آمریکا با اقدامات و اظهارات تحریک‌آمیز به دنبال ایجاد خلل در روند مثبت شکل گرفته در فضای منطقه است و این موضوع در راستای استمرار سیاست‌های گذشته آمریکا انجام می‌شود. آنها با این سیاست‌ها و اتهام‌زنی‌ها به دنبال تقویت حضور نظامی خود در منطقه و پیش بردن اهداف نامشروع خود در منطقه هستند.

از گفت‌وگو با طرف‌های اروپایی استقبال می‌کنیم

وی به سفر اخیر علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه به لهستان هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با توجه به وجود تمایل مشترک در دو طرف و همچنین درخواست‌های طرف‌های اروپایی در سطوح مختلف شاهد انجام مذاکراتی دوجانبه و چندجانبه بین معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های اروپایی هستیم. این گفت‌وگوها تا کنون چندین دور انجام شده است. زمینه استمرار آن وجود دارد و ما از ادامه این گفت‌وگوها استقبال می‌کنیم.

کنعانی با بیان اینکه ما به صورت دوجانبه گفت‌وگوهای سیاسی نیز با برخی از کشورهای اروپایی از جمله لهستان داریم، گفت: آقای باقری در جریان سفر به لهستان علاوه بر دیدار و رایزنی با مقامات این کشور در نشستی که با حضور برخی از سفرای اروپایی مقیم لهستان برگزار شد شرکت کردند، گفت‌وگوهای دو جانبه و خوبی نیز با مقامات لهستان داشتند.

عراق متعهد به پرداخت مطالبات ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روند بازپرداخت مطالبات ایران از عراق و آخرین تحولات صورت گرفته در این زمینه نیز گفت: روابط دو کشور ایران و عراق روابط سازنده‌ای است و دولت عراق متعهد به پرداخت مطالبات ماست.

وی افزود: مطالبات ما در این زمینه به حسابی خاص متعلق به ایران واریز شده و اخیرا دولت آمریکا مجوز لازم را برای انتقال بخشی از این مطالبات به خارج از بانک عراقی صادر کرده است. ما پیگیر این موضوع هستیم و روند کار در ارتباط با این موضوع در سطوح مختلف ادامه دارد و همانطور که پیش از این گفتم پیشرفت‌هایی در مورد روند آزادسازی مطالبات ایران داشته‌ایم.

دلایل سفر مقامات عمان و قطر به ایران

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر  هفته گذشته وزیر خارجه عمان به تهران و سفر روز گذشته وزیر مشاور در امور خارجی دولت قطر به ایران و ارتباط این دو سفر به مذاکرات رفع تحریم‌ها و تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: بخشی از سفر اخیر مقامات عمان و قطر به ایران در چارچوب مناسبات و همکاری‌های دوجانبه ایران با این کشورها است. خوشبختانه در شرایط کاملا مثبتی در روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار داریم.

کنعانی ادامه داد: بخشی از این سفرها نیز در چارچوب تلاش‌های توأم با حسن نیت این کشورها قرار دارد که مایلند با ظرفیت‌هایی که دارند و از روابط خوبی که با دو طرف قضیه و طرف‌های برجامی دارند برای کمک به پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و رفع انسداد دارایی‌های مالی ایران و تبادل زندانیان کمک کنند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تهران همواره اعلام کرده به میز مذاکره و مسیر مذاکره پایبند است و در این چارچوب از ابتکارات مثبت کشورهای منطقه از جمله عمان و قطر استقبال کرده و می‌کنیم.

واکنش به اقدامات اخیر در سوئد و دانمارک

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اهانت‌های اخیر صورت گرفته در دو کشور سوئد و دانمارک به قرآن کریم، گفت: ما در این زمینه نیازمند اقدام جمعی از سوی کشورهای اسلامی برای بازدارندگی جهت جلوگیری از تکرار این گونه مسائل هستیم.

وی درباره عدم پذیرش سفیر جدید سوئد از سوی ایران نیز اظهار کرد: در  اعتراض به موضوع اهانت به قرآن کریم، علاوه بر احضار سفیر سوئد، ما اعلام کردیم که  ایران از پذیرش سفیر جدید سوئد اجتناب خواهد کرد و اعزام سفیر جدید خود به استکهلم را نیز به تعویق انداخته‌ایم. سفیر ایران همه کارهای رسمی و تشریفاتی برای اعزامش صورت گرفته بود و بلیط هم داشت و در حال عزیمت بود که ایران در واکنش به این اقدام غیرقابل دفاع، سفیر خود را به استکهلم نفرستاد.

کنعانی گفته درخواست ایران از همه کشورهای اسلامی این است که در این زمینه اقدامات موثر و بازدارنده انجام دهند. او افزود: پیام‌ و درخواست دولت‌ها و ملت‌های اسلامی و مسلمانان جهان از کشورهای اروپایی از جمله سوئد و دانمارک کاملا واضح است. آنهایی که ادعای احترام به حقوق ملت‌ها را دارند باید به ادعای خود جامه عمل پوشانده و به خواسته دو میلیارد مسلمان جهان احترام بگذارند و مانع این‌گونه اقدامات شرم‌آور شوند.