به گزارش اکوایران، گروه‌هایی از جمله حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران است، با مشاهده اسرائیلی که به دلیل بحران ناشی از اقدامات کابینه فعلی برای بازنگری در دستگاه قضایی و چالش‌های اخیر مرتبط با خدمت سربازی، دچار آشفتگی شده، از فرصت استفاده کرده و برای نظارت دقیق و ارزیابی اوضاع، دست به کار شده‌اند.

طبق آنچه در گزارش رویترز ادعا شده، این موضوع در یک نشست سه ساعته در هفته گذشته با حضور یکی چند مقام نظامی و امنیتی ایرانی و مقامات گروه فلسطینی حماس مورد بحث قرار گرفت.

این گزارش مدعی‌ست، پس از نتیجه‌گیری بر سر این‌که بحران‌های اخیر به طرز چشمگیری اسرائیل را تضعیف کرده‌اند، آنها اتفاق نظر داشتند که باید از هرگونه «مداخله مستقیم» خودداری کنند، زیرا بر این باور بودند که این امر می‌تواند به بنیامین نتانیاهو این شانس را بدهد که تقصیر را به گردن دشمنان خارجی بیاندازد. 

یک منبع حماس از اظهار نظر در مورد این نشست خودداری کرد و گفت که گفتگوهای جاری بین حماس و ایران «بر سر کلیت وضعیت موجود و بحث در مورد راه‌های ارتقاء مقاومت» در جریان است.

وزارت امور خارجه ایران و دفتر روابط عمومی سپاه پاسداران برای اظهار نظر و پاسخ به سوالات رویترز در دسترس نبودند.

حزب‌الله در حال گشت‌زنی

تحولات امروز اسرائیل یکی از جدی‌ترین بحران‌های داخلی را از سال 1948 نشان می‌دهد. سالی که آغازگر دهه‌ها درگیری با کشورهای عربی و فلسطینی‌هایی است که می‌خواهند در سرزمین‌های اشغال شده توسط اسرائیل دولتی ایجاد کنند.

پارلمان اسرائیل روز دوشنبه اولین لایحه بازنگری قضایی را تصویب کرد که اختیارات دادگاه عالی را محدود کرد و اعتراضات اسرائیلی‌ها را که این اقدامات را تهدیدی برای دموکراسی خود می‌دانند، برانگیخت.

این چنددستگی سیاسی در اسرائیل به ارتش اسرائیل نیز نفوذ کرده است که درگیری های متعددی با حزب الله لبنان و جناح‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی که هر دو مورد حمایت ایران هستند، داشته است.

رهبران معترضان در اسرائیل گفته‌اند در صورتی که کابینه کنونی در مسیر فعلی خود باقی بماند، هزاران نفر از نیروهای ذخیره داوطلب می‌توانند از انجام وظیفه خودداری کنند  و مقامات ارشد سابق ارتش هشدار داده‌اند که آمادگی جنگی اسرائیل ممکن است در خطر باشد.

طبق ویدیویی که اخیرا توسط یک لبنانی بر روی شبکه اجتماعی توییتر قرار گرفت، نیروهای حزب‌الله مدتی است که گشت‌زنی خود را در مرز لبنان با اسرائیل افزایش داده‌اند. 

این منبع لبنانی گفت که گشت‌زنی در امتداد مرز، جایی که اخیرا تنش ها بالا گرفته است، هیچ ارتباطی با حوادث اسرائیل ندارد. دفتر رسانه‌ای حزب الله از اظهار نظر خودداری کرد.

این منبع گفت که با این حال مقامات حزب الله درباره این بحران به تفصیل در بالاترین سطوح گفتگو کرده‌اند. این منبع افزود که این گروه بحران را به‌مثابه فرصتی می‌بیند که نباید در استفاده از آن دچار فرصت‌سوزی شد.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی کابینه اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت، ارتش اسرائیل با وجود نیروهای ذخیره معترض،«آماده جنگ است و آماده جنگ خواهد ماند».

سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله، روز دوشنبه در سخنرانی خود گفت که اسرائیل در مسیر «فروپاشی» و «تکه تکه شدن» است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در توئیتی درباره این بحران به ضربان‌ساز اخیر نتانیاهو اشاره کرد و گفت: «قلب رژیم صهیونیستی در بحرانی عمیق‌تر از بحران قلب نخست‌وزیرش قرار دارد.»

این آشفتگی در زمانی رخ داده است که خشونت‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، به‌ویژه در کرانه باختری، به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

منابع نزدیک به حماس و جهاد اسلامی می‌گویند که این دو گروه از نزدیک اعتراضات در اسرائیل را زیر نظر دارند، از تصاویر لذت می برند و امیدوارند که تنش‌ها در اسرائیل بدتر شود.

اما آنها همچنین نسبت به خطر تلاش نتانیاهو برای منحرف کردن توجه از بحران داخلی از طریق درگیری با دشمنان اسرائیل که می‌تواند آن‌ها را متحد کند، محتاط هستند.

عدنان ابوعامر، تحلیلگر سیاسی غزه گفت: «آنها به طور جدی این موضوع را دنبال می‌کنند تا ارزیابی کنند که چگونه این موضوع می‌تواند به ضررشان تمام شود و آیا اسرائیل می‌تواند بحران داخلی خود را به بیرون صادر کند یا خیر.»