به گزارش اکوایران، در حاشیه جلسه هیات دولت، رئیس سازمان انرژی اتمی درباره روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ماجرای سفر گروسی به ایران توضیح داد و وزیر نفت از دستور کار قرار گرفتن سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی خبر داد.

سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی در دستور کار است

جواد اوجی، وزیر نفت: از راه‌های مختلفی مطالبات خود را از کشور عراق وصول می‌کنیم؛ به صورت نقدی و حواله، تهاتر کالا و فرآورده‌های نفتی. هیچ‌گونه محدودیت و سقفی برای آن تعیین نشده است.

(درباره آمار فروش نفت ایران): فروش نفت خیلی خوب است.

(با اشاره به گزارش‌ها از اختصاص نیافتن سهمیه بنزین به تاکسی‌های اینترنتی): این کار در دستور کار دولت است.

حمایت وزیر پرحاشیه از پیام‌رسان پرحاشیه

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات: (درباره حواشی اخیر مربوط به انتشار تصویری از نظارت بر پیام‌های ارسالی کاربران در پیام‌رسان «بله»): بعد از انتشار این تصویر به همکاران سازمان فناوری اطلاعات ماموریت دادم تا بررسی کنند. جلساتی برگزار و مستندات ارائه و دیروز هم بیانیه‌ای صادر شد. کاملاً به مردم اطمینان خاطر می‌دهیم که هم پیام‌رسان «بله» و هم سایر پیام‌رسان‌های ایرانی حافظ امنیت و حریم خصوصی کاربران هستند و این خط قرمز ما در وزارت ارتباطات است. درباره آن عکس هم توضیح داده شد که برای رسیدگی به گزارشات مردمی بوده است. در پیام‌رسان‌های خارجی هم می‌توان گزارش محتواهای غیرمجاز را ارائه و به آن رسیدگی کرد. به هیچ‌وجه هویت افراد در این بررسی‌ها مشخص نمی‌شود. بارها گفته‌ام که احدی حق ندارد به اطلاعات خصوصی کاربران دسترسی داشته باشد. این مکانیسم برای پایش گروه‌ها و کانال‌ها برای محتوای غیرمجاز است که در پیام‌رسان‌های خارجی هم وجود دارد.

(با اشاره به انتشار گزارشی مبنی بر اینکه ایران دومین کشور پراختلال اینترنت است): اینگونه نیست. این واقعاً کم‌انصافی و بی‌انصافی است. ما جلسه‌ای دوساعته با تهیه‌کنندگان این گزارش داشتیم. ما از هر نقد و پیشنهادی برای بهبود شبکه استقبال می‌کنیم و به این دوستان هم گفتیم گزارشتان اشکالاتی دارد و اشکالات را هم قبول داشتند و قرار شد جلسات ادامه پیدا کند تا گزارشی واقعی آماده کنند. یکی از معیارهای این گزارش این است که ۳۰ درصد از ۱۰۰ سایت پربیننده جهان در ایران فیلتر است. نگاه کنید چه سایت‌هایی است. بیشتر این سایت‌ها غیراخلاقی‌اند که در بسیاری از کشورها با محدودیت روبه‌رو هستند. سایت اول تا چهارمش شبکه‌های اجتماعی هستند که بعضاً ۱۵ سال است در کشور با محدودیت دسترسی مواجه هستند و اصلاً در این دولت اتفاق نیفتاده است.

درخواست تشکیل پایگاه اطفای حریق ملی

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: آتش‌سوزی در میانکاله روز گذشته اتفاق افتاده و متاسفانه بیشتر در این قسمت شاهد اقدامات عمدی هستیم. از روز گذشته نیروهای محیط بانی، نیروهای منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های مرتبط وارد عمل شدند. هلیکوپتر نیز تا آخر وقت رسید. امروز نیز از دولت درخواست داشتیم که اگر بتوانیم یک پایگاه اطفای حریق ملی تشکیل شود تا این مسائل بهتر دنبال شود. درخواست ما این است که این پایگاه به صورت کلی در کشور تشکیل شود. شرایط تغییرات اقلیمی به سمت و سویی می‌رود که ما از این به بعد هم کاهش بارش را داریم و هم افزایش دما را خواهیم داشت. در کل دنیا نیز این اتفاق افتاده و این آتش‌سوزی‌ها در حال رخ دادن است. اگر پایگاه ملی اطفای حریق شکل بگیرد، گام بزرگی در کنترل این حوادث برخواهیم داشت. چند روز گذشته آتش‌سوزی در مریوان را داشتیم که خاموش شد؛ اما بحثی که الان وجود دارد آتش‌سوزی در چند منطقه کهگیلویه و بویراحمد است که چند نقطه محدود است.

(درباره اظهاراتی مبنی بر این‌که اگر میانکاله مجوز محیط زیستی ندارد پس چرا مصوبه دولت دارد؟): دولت موضوعی را مصوب می‌کند، اما بحث مجوز محیط زیستی بعد از مصوبه دولت است. بعد از این‌که دولت مصوب کرد باید کارهای اداری آن انجام شود. سال‌های 91 و 92 هیات وزیران هرگونه بارگذاری صنعتی که آلاینده باشد در شمال کشور را ممنوع کرد. سال 99 نیز از طریق کمیسیون اقتصادی دولت پیش می‌برند. در حالی که حتما باید در قالب کمیسیون زیربنایی و محیط زیست دولت دنبال شود. مصوبه دولت در خصوص میانکاله در کمیسیون اقتصاد است. بزرگترین علامت سوال همینجاست.

حجاب خط قرمز ماست

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد: در حوزه عفاف و حجاب به دستگاه‌های تابعه وزارت ارشاد دستور داده‌ایم به‌صورت جدی مسأله حجاب را پیگیری و اجرا کنند. چند روز پیش هم اتفاقی افتاده بود و پوستر فیلم کوتاه توسط مجموعه غیردولتی منتشر شده بود و به دلیل اینکه به تذکر ما توجهی نکرده بودند، من دستور توقیف جشنواره را دادم زیرا اینطور بی‌حرمتی‌ها نسبت به قانون و حجاب، پسندیده نیست و حتما خط قرمز ماست. برخی از افرادی که مرتکب این کار شدند، جزو کسانی هستند که کاری به آنها ارجاع نمی‌شود و فعالیتشان ممنوع است.

گروسی به ایران می‌آید؟

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: (با اشاره به مذاکرات ایران و آژانس درباره مسائل پادمانی): ایران و آژانس مذاکره ندارند، بلکه تعامل پیوسته و پایدار دارند. غنی‌سازی را مطابق قانون اقدام راهبردی انجام می‌دهیم و روابط ما با آژانس طبق توافقی که با آقای گروسی داریم بر مبنای پادمان و ان‌پی‌تی است و آنچه را که توافق کردیم؛ داریم اجرا می‌کنیم.

پاسخ درباره دو مکان باقی‌مانده را مدون و مفصل ارسال کردیم و اگر مورد پذیرش واقع نشود و ابهامی باشد و تردید باشد، همیشه گفتیم روشنگری می‌کنیم و مدارک را مرور می‌کنیم. الان هم در این فاز هستیم که شواهد و مدارک بیشتری را در اختیار آژانس قرار دادیم و می‌دهیم تا آژانس از این مرحله عبور کند و این مورد ادعایی و اتهامی که 20 سال است موجب شکل‌گیری پرونده هسته‌ای شده است را مختومه کنیم.

(در پاسخ به اینکه رافائل گروسی سفر جدیدی به تهران خواهد داشت یا خیر؟): در برنامه است که خود ایشان یا معاونشان حسب مواردی که اقتضا کند به ایران بیایند و این برنامه را تنظیم می‌کنیم.

نحوه اجرای رای دیوان برای رئیس سازمان اداری و استخدامی

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: بنا شده است تا پیرامون نحوه اجرای رای دیوان عدالت اداری در خصوص آقای لطیفی، وزیر دادگستری با دیوان عدالت اداری به عنوان رابط بین دولت و قوه قضاییه تعامل کنند و در نحوه اجرای رای هماهنگ شوند. به محض اینکه حکم صادر شد، آقای لطیفی اقدامی مقابل با رای دیوان انجام ندادند، تصمیمی نگرفتند و چیزی را امضا نکرده‌اند. حول نحوه اجرای رای با هم در تعامل هستند. قرار بر این شده تا بین وزیر دادگستری و دیوان پیرامون نحوه اجرای رای تعامل صورت بگیرد.

قیمت مسکن پایین می‌آید

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی: براساس اعلام رئیس بانک مرکزی، مسکن در بیشتر مناطق تهران قیمت کاهشی بین ۱۲ تا ۱۵ درصد داشته و این روند ادامه خواهد داشت. تا هفته دولت ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در پردیس و ۲۸۰۰ واحد در پرند افتتاح می‌شود. ۱۶ هزار قطعه زمین به مشمولان قانون جوانی جمعیت تقدیم شده است. 70 هزار نفر درسایت ثبت نام کرده‌اند و تا پایان سال  زمین‌های مربوط به طرح جوانی جمعیت را تقدیم مشمولان می‌کنیم. امسال هدف‌گذاری کرده بودیم که در کنار ساخت مسکن، ۴۰۰ هزار قطعه زمین واگذار کنیم که تاکنون ۲۵۰ هزار قطعه زمین واگذار شده است.

پیگیری جدی مالیات خانه‌های خالی، ساماندهی مشاوران املاک، مقابله با احتکار زمین به کاهش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها منجر شده است. البته ما از این قیمت‌ها هم اصلا راضی نیستیم. افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته هیچ دلیلی نداشته جز سوداگری. بازار مسکن یکی از رها شده ترین بازارها در کشور است و هیچ کف و سقفی برای قیمت خرید و رهن و اجاره وجود ندارد. با وجود آنکه وظیفه وزارت مستقیم کنترل قیمت بازار مسکن نیست  اما عزم جدی کردیم . بیش از 2000 مشاور املاک که قانون رعایت نکرده‌اند، پلمب شده است. ما خوشحال نیستیم که حتی یک واحد صنفی تعطیل شود اما اگر واحد تجاری قانون را رعایت نکند، برخورد می‌شود.

استعفای وزیر ورزش به کجا رسید؟

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: وزیر اقتصاد در جلسه هیأت دولت گزارشی از پیشرفت تهیه اطلس سرمایه‌گذاری ایران ارائه کرد. این اطلس فرصت‌های سرمایه‌گذاری را با حدود قوانین و پیش‌بینی سود و زیاد و دیگر جوانبی که یک سرمایه‌گذار - چه داخلی و چه خارجی - نیاز دارد به آن برای انتخاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور اشراف داشته باشد، را مشخص می‌کند که امیدواریم به‌زودی و بعد از تکمیل از آن رونمایی شود.

گزارش شاخص‌های کلان اقتصادی مرکز آمار ایران در حوزه‌های کلان اقتصادی به‌ویژه نرخ تورم و شاخص قیمت‌ها ارائه شد که به نسبت شرایط تورمی گزارش قابل‌قبولی بود. در حوزه کنترل قیمت کالاها برآیند آمارها قابل‌قبول بود اما در حوزه خدمات و برخی کالاهای خاص، با انتظار و هدف‌گذاری دولت فاصله داشت. این موارد بررسی شدند و وزرای مربوطه وظیفه یافتند تا این موارد را پیگیری و گزارش خود را ارائه کنند. این رویه دولت شده است که نرخ‌های تورم به صورت موضوعی و هفتگی در جلسات بررسی می‌شود تا از افزایش قیمت‌ها که خلاف برنامه‌ریزی دولت است جلوگیری شود. در گزارش اخیر شاهد بودیم که نرخ خودرو و قیمت خرید و فروش مسکن شیب کاهشی قابل‌قبولی طی ماه‌های ابتدایی سال داشته است‌.

(در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ادامه فعالیت وزیر ورزش): آقای سجادی از زمان سانحه سقوط بالگرد، عارضه‌هایی جسمانی متعددی برای او ایجاد شد و چند مرتبه با رئیس‌جمهوری مذاکره داشت و به نوعی استعفا داده بود چرا که سیر درمان مطابق با سرعت مورد انتظار پیش نمی‌رفت. پزشکان هم مستمرا به او هشدار می‌دادند که نیازمند استراحت بیشتر و جراحی‌های دیگری است. درخواست استعفای آقای سجادی به رئیس‌جمهوری تحویل داده شده اما هنوز در این زمینه تصمیم‌گیری انجام نشده است.