به گزارش اکوایران، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدور واگنر، از کوتای نیجر حمایت کرده و استقلال این کشور را ستایش کرد. این درحالی است که حضور پررنگ این گروه در افریقا نشاندهنده نفوذ روسیه در این منطقه است. پریگوژن حضور خود و سربازانش در این منطقه را بر پایه حفظ نظم و برگرداندن آزادی و آرامش به این کشورف تعریف می‌کند. 

ستایش رئیس واگنر از کودتای نیجر

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدور واگنر، که علیرغم رهبری یک شورش ناموفق علیه نیروهای ارشد ارتش روسیه در ماه گذشته، همچنان فعال است، کودتای نظامی نیجر را به عنوان یک خبر خوب ستایش کرده و خدمات جنگجویان خود را برای ایجاد نظم ارائه کرده است.

وی در پیام تلگرامی در کانالی مرتبط با واگنر، مدعی شد که دستی در کودتا نداشته است اما آنرا به عنوان لحظه ای از آزادی طولانی مدت از دست استعمارگران غربی توصیف کرد. او در پیام خود گفت: آنچه در نیجر اتفاق افتاد چیزی نیست جز مبارزه مردم نیجر با استعمارگرانشان . با استعمارگرانی که سعی می کنند قوانین زندگی خود را بر آنها و شرایطشان تحمیل کنند و آنها را در وضعیتی نگه دارند که آفریقا صدها سال پیش در آن بود. رویترز نتوانست با قطعیت تأیید کند که این پیام از سوی پریگوژین بوده است. همچنین در این پیام آمده است: این کشور عملا مستقل شده است و اکنون سرنوشت این کشور در دستان شهروندانش است اما آنچه واضح است این است که استعمارگران از بین رفته‌اند.

 نیروهای نظامی شامگاه چهارشنبه اعلام کردند که کودتای نظامی کردند و رئیس جمهور محمد بازوم را در کاخ ریاست جمهوری در بازداشت نگه داشتند.

این کشور که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما برخی از بزرگترین ذخایر اورانیوم را نیز در اختیار دارد، در سال 1960 استقلال کامل خود را از فرانسه، حاکم مستعمرات سابق اعلام کرد.

سفر شورشی روسی به آفریقا

این پیام صوتی نشاندهنده حضور پریگوژین و سربازانش در افریقا است، جایی که آنها هنوز در برخی از کشورها مانند جمهوری آفریقای مرکزی (CAR) قراردادهای امنیتی دارند و مایل به حضور بیشترشان هستند. همچنین ، به نظر می رسد پریگوژین 62 ساله، علیرغم آنچه که کرملین در ماه گذشته در زمینه توافقی پس از شورش اعلام کرد، از آزادی عمل برخوردار است که باعث می شود او به بلاروس همسایه نقل مکان کند، جایی که برخی از افرادش آموزش ارتش را آغاز کرده اند.او در ویدئویی که اوایل این ماه منتشر شد به مردانش در بلاروس می‌گوید که باید نیروی خود را برای "سفر جدید به آفریقا" جمع کنند.

از زمانی که قرارداد پس از شورش منعقد شد، موارد مختلفی از پریگوژین در روسیه مشاهده شد و کرملین گفت که او حتی در جلسه ای با پوتین که پیشتر این شورش ناموفق را "خنجر از پشت" خوانده بود، شرکت کرده است.

انتشار این پیام صوتی، همزمان با انتشار دو عکس در تلگرام بود که ادعا می‌کرد پریگوژین با شرکت‌کنندگان آفریقایی در نشست دو روزه روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ که روز جمعه به پایان رسید، ملاقات کرده است. رویترز با شناسایی مکان برگزاری در هتل قصر Trezzini در سنت پترزبورگ، شهر زادگاه پریگوژین این خبر را تایید کرد. 

برقراری نظم و نابودی تروریست ها در آفریقا

پریگوژین با خندان و پوشیدن شلوار جین آبی و پیراهن یقه‌دار سفید، در عکس‌ها آرام به نظر می‌رسد و برای دست دادن نمایندگان ژست می‌گیرد. پریگوژین ، در پیام صوتی خود، از کارایی ادعایی واگنر در کمک به کشورهای آفریقایی برای ایجاد ثبات و توسعه، افتخار می کند. او گفت:هزاران جنگنده واگنر قادر به ایجاد نظم و نابودی تروریست ها هستند و اجازه نمی دهند به مردم محلی این ایالت ها آسیب برسانند.

سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت که نظم قانون اساسی در نیجر باید احیا شود.

تحلیلگران گفتند که حضور پریگوژین نشان داد که شرکت نظامی خصوصی وی (PMC) به نقش خود در پیشبرد برنامه سیاست خارجی کرملین در آفریقا ادامه خواهد داد.

داکسی ، کارشناس اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی ایالات متحده، در پلتفورمX(توییتر) بازگشت پریگوژین به روسیه را وحشتناک خواند اما این امر را هم‌راستای اهداف واگنر و روسیه برای تجارت تعبیر کرد. وی گفت: «مسکو احتمالاً از نشست سران برای اطمینان بخشیدن به شرکای آفریقایی نسبت به تعهد و تداوم خدمات PMC استفاده خواهد کرد».