به گزارش اکوایران، مقامات ارشد نظامی ایران و بلاروس روز چهارشنبه در مورد تشکیل کمیسیون همکاری نظامی بین دو کشور دیدار کردند. به نوشته العربیه، این در حالی است که هم ایران و هم بلاروس خود را در تقابل با قدرت‌های غربی از جمله بر سر جنگ روسیه علیه اوکراین می‌بینند. هر دو کشور روابط نزدیکی با روسیه دارند؛ بلاروس به عنوان پایگاه پشت‌جبهه سربازان روسیه عمل می‌کند و ایران نیز در حال توسعه همکاری‌های نظامی‌اش با مسکو است.

در دیدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و ویکتور خرنین، وزیر دفاع بلاروس در تهران درباره استقرار وابسته‌های نظامی در کشورهای یکدیگر و همچنین «تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های نظامی بین دو کشور» گفتگو شد. باقری گفت: «با توجه به تغییرات در ساختار قدرت جهانی، باید همکاری‌های نظامی ایران و بلاروس گسترش یابد». وی افزود که کشورهایی که با تحریم‌های «ظالمانه» آمریکا و غرب مواجه هستند، باید روابط بهتری با یکدیگر داشته باشند. او اظهاراتی مشابه با سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس در ماه مارس در تهران، بیان کرد.

ایران و بلاروس هر دو تحت تحریم‌های آمریکا هستند. تهران عمدتاً به دلیل برنامه هسته‌ای خود با تحریم‌ها مواجه بوده، در حالی که مینسک عمدتاً به دلیل نقض حقوق بشر تحت تحریم است.

روز دوشنبه، خرنین با محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع نیز ایران دیدار کرد. در ادامه این دیدار، دو مقام یادداشت تفاهمی برای تقویت همکاری‌ها در بخش دفاعی امضا کردند. آشتیانی به همتای بلاروسی خود گفت که مینسک از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی برخوردار است. وی در این گفتگو «گسترش ناتو به سمت شرق» را عامل جنگ در اوکراین دانست.