به گزارش اکوایران، روسیه روز جمعه اعلام کرد که دو قایق بدون سرنشین نیروی دریایی اوکراین تلاش کرده‌اند تا به صورت شبانه به پایگاه نیروی دریایی این کشور در بندر نووروسیسک در دریای سیاه حمله کنند. دو منبع به رویترز گفتند که در این حادثه به یک کشتی جنگی روسیه آسیب جدی وارد کرده است.

بنا بر گزارش رویترز این حمله باعث توقف حرکت تمام کشتی‌ها از این بندر غیرنظامی شد، که 2 درصد از عرضه نفت جهانی و همچنین حجم زیادی از غلات را صادر می‌کند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که حمله اوکراینی در آب‌های خارج از پایگاه دفع شده و دو پهپاد دریایی منهدم شده‌اند. در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به خسارت نشده است.

یک منبع اطلاعاتی اوکراین گفت که در این عملیات مشترک نیروی دریایی اوکراین و سرویس اطلاعاتی SBU، ناو اولنگورسکی گورنیاک، یک ناو تهاجم آبی-خاکی نیروی دریایی روسیه، متحمل آسیب جدی شده است و نمی‌تواند ماموریت‌های رزمی خود را انجام دهد.

به طور جداگانه، یک منبع آگاه از عملیات بندر نووروسیسک گفت که یک کشتی بزرگ نیروی دریایی روسیه توسط یدک‌کش به خشکی کشیده شد، چرا که در اثر آسیب وارده قادر به حرکت نبود.

این منبع که نام کشتی را ذکر نکرد، گفت که بارگیری نفت و غلات همچنان در این بندر، که ساعاتی پس از حمله فعالیت عادی خود را از سر گرفت، در حال انجام است.

رویترز نتوانست بلافاصله و به طور مستقل ادعاهای مربوط به آسیب به کشتی جنگی اولنگورسکی گورنیاک را تأیید کند. تصاویر ویدئویی تایید نشده در رسانه‌های اجتماعی ظاهراً نشان دهنده آسیب جدی به این کشتی هستند.

آندری کراوچنکو، یکی از مقامات شهر نووروسیسک، در برنامه تلگرام گفت که اولنگورسکی گورنیاک یکی از دو کشتی است که «فوراً» برای دفع حمله اوکراین واکنش نشان داده است.

افزایش تنش در دریای سیاه

کاربران روسی رسانه‌های اجتماعی صبح روز جمعه از شنیدن صدای انفجار و تیراندازی در نزدیکی نووروسیسک خبر داده بودند.

وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امشب نیروهای مسلح اوکراین با دو قایق بدون سرنشین به پایگاه دریایی نووروسیسک حمله کردند. در جریان دفع این حمله، قایق‌های بدون سرنشین به صورت بصری شناسایی و با آتش سلاح‌های استاندارد کشتی‌های روسی که از آب‌های بیرونی پایگاه دریایی محافظت می‌کردند، منهدم شدند.»

کنسرسیوم خط لوله خزر که نفتکش‌ها را در نووروسیسک بارگیری می کند، گفت که تاسیسات آن آسیب ندیده است و بارگیری نفت بر روی نفتکش‌هایی که قبلا پهلو گرفته بودند ادامه دارد.

این بندر یکی از بزرگترین بندرهای دریای سیاه و یک پایانه اصلی برای صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی است. کنسرسیوم خط لوله خزر صادرکننده اصلی نفت خام قزاقستان است.

صادرات نفت روسیه و قزاقستان از نووروسیسک به طور متوسط حدود 1.8 میلیون بشکه در روز یا حدود 2 درصد از عرضه جهانی نفت است.

سرویس اطلاعات نظامی بریتانیا در سپتامبر گذشته اعلام کرد که ناوگان دریای سیاه روسیه برخی از زیردریایی‌های خود را از بندر سواستوپل کریمه به نووروسیسک منتقل کرده است، احتمالاً به دلیل افزایش تهدید حملات دوربرد اوکراین.

از زمانی که روسیه ماه گذشته از توافقی که صادرات ایمن غلات از بنادر اوکراین را تضمین می‌کرد خارج شد، تنش‌ها در داخل و اطراف دریای سیاه تشدید شده است. پهپادها و موشک‌های روسیه از آن زمان تاکنون بارها تأسیسات بندری و سیلوهای غلات اوکراین در دریای سیاه یا نزدیک آن را هدف قرار داده‌اند.

روسیه همچنین از افزایش حملات قایق‌های بدون سرنشنین نیروی دریایی اوکراین به کشتی‌های جنگی خود در دریای سیاه خبر داده است.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه همچنین اعلام کرد که نیروهای این کشور تلاش اوکراین برای حمله به کریمه با استفاده از حداقل 13 پهپاد را دفع کردند. این وزارتخانه گفت که تلفات جانی و مالی وجود نداشته است.