به گزارش اکوایران، در هفته‌ها اخیر، اسرائیل بیش‌تر تلاش‌های امنیتی خود را در مرز با لبنان متمرکز کرده است؛ جایی که نیروهای حزب‌الله در حال افزایش اقداماتی هستند که حساسیت اسرائیلی‌ها را برانگیخته است.

سیگنال تهدیدآمیز برای تل‌آویو؛ نقاب جنگ می‌افتد

به نوشته المانیتور، روز پنجشنبه، برای دومین‌بار طی هفته گذشته، این گروه مورد حمایت ایران ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد رئیس ستاد ارتش اسرائیل از منطقه مرزی بازدید می‌کند. اسرائیل آن را پیامی تهدیدآمیز از سوی این گروه تلقی می‌کند.

هیاهو در محافل امنیتی، سیاسی و رسانه‌ای اسرائیل در تابستان امسال یادآور مباحث سال بهار ۲۰۰۶ در مورد شعله‌ورشدن احتمالی جنگ در امتداد مرز شمالی اسرائیل است که ناشی از «اشتباه محاسباتی» بوده و می‌تواند سوریه و اسرائیل و شاید حزب‌الله را به یک جنگ تمام‌عیار بکشاند. فارغ از جنگ، تنها با نگاهی به گذشته مشخص شد که حتی زمانی که همه درباره یک سری سوءتفاهم‌ها و اشتباهات محاسباتی صحبت می‌کردند، کابینه ایهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت از قبل در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌ای در سپتامبر ۲۰۰۷ به رآکتور هسته‌ای پلوتونیومی بود که سوریه ساخته بود.

این روزها، سوریه دیگر رآکتور هسته‌ای نمی‌سازد، اما حمایت‌های تهران از حزب‌الله افزایش یافته و حرف‌وحدیث‌ها شدت گرفته و درک این موضوع که طرفین به آرامی، اما قطعاً به سمت یک رویارویی نظامی همه‌جانبه پیش می‌روند، آشکارتر می‌شود.

سوریه در امان است

هنوز مشخص نیست که اسرائیل به دنبال یک حمله نظامی پیشگیرانه دوباره در شمال مرزهای خود باشد؛ اما اگر چنین شود، این‌بار هدفش سوریه نخواهد بود. در حال حاضر، تهدیدی که نصرالله علیه اسرائیل ایجاد می‌کند، بسیار بیشتر از هر تهدیدی از جانب سوریه است. در واقع، هم اسرائیل و هم حزب‌الله از قصد طرف مقابل متقاعد شده‌اند. از هم پاشیده‌شدن اسرائیل بر سر اصلاحات قضایی نتانیاهو که باعث تضعیف انسجام نظامی و آمادگی جنگی آن شده و هرج‌ومرج داخلی لبنان بر اثر فروپاشی اقتصادی و اجتماعی باعث ایجاد وضعیت ناآرام کنونی شده است.

در حالی که شایعات و گمانه‌زنی‌ها در بهار ۲۰۰۶ عمدتاً پشت درهای بسته باقی ماندند، در تابستان ۲۰۲۳، این مباحث علنی شده است. سرلشکر آهارون حلیوا، رئیس اداره اطلاعات اسرائیل در کنفرانس هرتزلیا در ماه می ادعا کرده که حزب‌الله به محاسباتی نزدیک است که می‌تواند منطقه را وارد یک جنگ بزرگ کند. در ماه‌های پس از آن، اداره اطلاعات اسرائیل ارزیابی‌های بیشتری منتشر کرد و به رهبران سیاسی اسرائیل در مورد خطر یک جنگ مهم در شمال و در مورد فرسایش قدرت بازدارندگی اسرائیل در برابر حزب‌الله هشدار داده‌اند. 

فرسایش بازدارندگی اسرائیل 

اسرائیل و حزب‌الله مرتباً یکدیگر را تهدید می‌کنند. با توجه به پیام‌هایی که اسرائیل آشکارا و پنهان به حزب‌الله می‌رساند، درگیری احتمالی محدود نخواهد بود. 

بنیامین نتانیاهو در ۳۰ ژوئن مقامات ارشد امنیتی اسرائیل را برای مشورت در مورد افزایش تنش‌ها با حزب‌الله گرد هم آورد. این جلسه بر روی اقدامات اخیر حزب‌الله از جمله برپایی دو چادر با جنگجویان مسلح در یک منطقه مرزی مورد مناقشه، تقویت مواضع خط اول در امتداد مرز لبنان با اسرائیل و درگیری بی‌وقفه مبارزان لبنانی و حزب‌الله در امتداد حصار مرزی با اسرائیل متمرکز بود. همه این اقدامات نشان‌دهنده فرسایش بازدارندگی اسرائیل و جرئت روزافزون حزب‌الله است.

در این گردهمایی امنیتی، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و مدیران شورای امنیت داخلی، موساد و شین بت حضور داشتند. در بیانیه مبهمی که از سوی دفتر نتانیاهو منتشر شد، آمده  که نخست‌وزیر توصیه‌ها و برنامه‌های پیشنهادی آنها را پذیرفته است. منابع سیاسی توضیح دادند که این بیانیه به این معنی است که نتانیاهو در حال حاضر از آژانس‌های امنیتی و ارتش به عنوان پوششی برای تصمیم‌گیری برای مهار اقدامات حزب‌الله استفاده می‌کند.

جنگ کوچک؟

با این وجود، تعداد فزاینده‌ای از نظامیان، امنیتی‌ها و تصمیم‌گیرندگان ارشد درک می‌کنند که تنش‌های فزاینده را نمی‌توان برای مدت طولانی حفظ کرد. یک منبع امنیتی ارشد اسرائیلی در گفتگو با المانیتور ادعا می‌کند که چیزی باید اتفاق بیفتد تا طرف مقابل را غافل‌گیر کرده و ثبات را به مرز شمالی بازگرداند. اگر اسرائیل انتظار داشته باشد که حزب‌الله چنین نتیجه‌ای می‌گیرد، احتمالا اوضاع از کنترل خارج واهد شد. در واقع این گروه تصور می‌کند که اسرائیل را می‌شناسد و متخصص مسائل داخلی آن است.

اسرائیل نیز به نوبه خود در نوع دیگری از توهم گرفتار شده است؛ توهمی که در آن می‌پندارد که هرگونه تهدید واقعی برای امنیت اسرائیل، جناح‌های متخاصم داخلی را متحد کرده، شکاف‌های داخلی را التیام می‌بخشد و نافرمانی نیروهای ذخیره را که از خدمت امتناع می‌کنند، حل می‌کند. حتی اکنون و در میان عمیق‌ترین شکاف‌های اجتماعی ۷۵ سال تاریخ اسرائیل، کسانی هستند که ادعا می‌کنند «یک جنگ کوچک همه چیز را حل می‌کند».

آیا نتانیاهو علاقه‌ای به جمع‌کردن تظاهرات سراسری اسرائیل را از طریق راه‌انداختن «جنگ کوچک» دارد؟ برخی احتمال می‌دهند که ممکن است او چنین کاری را مرتکب شود. نتانیاهو می‌داند که جنگ در جبهه شمالی آسیب و ویرانی زیادی به اسرائیل وارد می‌کند که اعتراضات سراسری در مقایسه با آن، کوچک‌ترین مشکل کابینه او خواهد بود. از سال ۱۹۶۷، هیچ یک از نخست‌وزیرهای اسرائیل از جنگ‌ها و اقدامات نظامی که اسرائیل آغاز کرده یا به آن کشانده شده، سودی نبرده است. آمارهای تاریخی در خاورمیانه به ندرت اشتباه می‌کنند.