به گزارش اکوایران، خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش‌هایی را در این رابطه به نقل از مقام‌‌‌های آمریکایی منتشر کرده‌‌‌اند. بر اساس این گزارش‌ها، آمریکا ممکن است نیروهای خود را بر آن دسته کشتی‌‌‌های تجاری که به ادعای آمریکایی‌ها در برابر نیروهای ایرانی آسیب‌پذیرترند، بویژه کشتی‌‌‌های عبورکننده از تنگه هرمز، مستقر کند.

برخی این اقدامات آمریکا را صرفا جهت بازدارندگی بیشتر توصیف می‌کنند و برخی نیز معتقد هستند که چنین تحرکاتی منطقه را به سمت تنش بیشتر سوق می‌دهد.

نگاه آمریکا به روسیه است

ابراهیم متقی - استاد دانشگاه تهران - در این رابطه به اکوایران گفت: «اعزام جنگ‌افزار به ویژه سلاح‌های پیشرفته و تهاجمی از سوی یک قدرت بزرگ که دارای پایگاه‌های نظامی متعدد و متنوعی در حوزه‌های مختلف جغرافیایی است یک امر نسبتا عادی تلقی می‌شود.»

متقی با اشاره به اینکه اگر کشوری احساس تهدید بیشتری کند قدرت نظامی‌اش را افزایش می‌دهد یا اگر بازیگری درصدد باشد که کنش تهاجمی انجام دهد، قدرت نظامی‌اش را برای پایگاه‌های منطقه‌ای‌اش ارتقا می‌دهد، افزود: «در فضای موجود هیچ نشانه‌ای از تهدید فوری یا کنش تهاجمی پرشدت از سوی آمریکا علیه ایران یا بازیگری دیگر در حوزه منطقه‌ای وجود ندارد. امروز درگیری آ‌مریکایی‌ها عمدتا در منطقه اوراسیا است. آنها این انگاره را دارند که روس‌ها بعد از اوکراین ممکن است موقعیت تهاجمی خود را ارتقا دهند؛ بنابراین فعلا تمامی دغدغه اروپا و آمریکا مسأله مربوط به اوکراین است.»

نقش تل‌آویو در خلیج فارس

این استاد دانشگاه تهران معتقد است که تحولات اخیر در خلیج فارس به صحبت‌های رئیس‌جمهور اسرائیل در کنگره آمریکا مرتبط است که معادله امنیت و قدرت متقابل را بین آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها مطرح کرد. بحث دیگر او این بود که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند در آن شرایط اسرائیل از سازوکارهای کنش تهاجمی بهره خواهد گرفت.

متقی با اشاره به اینکه اسرائیل هواپیماهای جنگنده F35 از آمریکایی‌ها خریداری کرده است، گفت که امروز رژیم اسرائیل یک نوع مزیت نسبی تهاجمی دارد. به گفته این استاد دانشگاه، ویژگی اصلی هواپیمای F35 این است که قدرت اوج‌گیری آن برای کشورهایی که حوزه سرزمینی محدودی دارند، مناسب است.

آمریکا به دنبال کنش تهاجمی نیست

متقی در ارزیابی اینکه آیا اقدامات آمریکا به یک کنش تهاجمی ختم می‌شود؟ تاکید کرد: «من هیچ کنش تهاجمی از اعزام تسلیحات پیشرفته آمریکایی به منطقه نمی‌بینم. فضای تهاجمی آمریکا یا باید مبتنی بر شرایطی باشد که احساس تهدید کند یا برنامه‌ای عملیاتی را در دستور کار قرار دهد. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که هواپیماهای F35 آمریکایی سطح بازدارندگی این کشور را در محیط منطقه‌ای ارتقا می‌دهند.»

پیام واشنگتن به تهران

به گفته این استاد دانشگاه این سطح از بازدارندگی به این صورت است که اگر یک بازیگر منطقه‌ای با ایران درگیر شود، در آن شرایط ایران با هدف اینکه آمریکا را به عنوان پشتوانه آن کشور مورد اقدام تلافی‌جویانه قرار دهد، ریسک کمتری انجام خواهد داد.

متقی همچنین به این موضوع اشاره کرد که آمریکا پیش‌تر هواپیماهای U2 را به منطقه آورده بود و گفت که این تحرکات بیشتر تلاشی برای بازدارندگی و افزایش ریسک ایران برای اقداماتی که عمدتا در حوزه هسته‌ای تلقی می‌شود، صورت می‌گیرد.

او با بیان این موضوع که ایران در ماه‌های گذشته هیچ‌گونه اقدام تحریک‌آمیز از دیدگاه آمریکایی‌ها نداشته است، تاکید کرد: «امروز تهران و واشنگتن هر دو سیاست حفظ وضع موجود را پیگیری می‌کنند. مانور نظامی ایران برای جزایر سه‌گانه و ارسال تجهیزات آمریکایی به منطقه هیچ کدام رنگ و بوی تهاجمی ندارد.»