به گزارش اکوایران، نیروهای آمریکایی در خلیج فارس در حالت آماده باش هستند. هم‌زمان با شدت گرفتن توقیف کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز، ایالات متحده کشتی‌های جنگی و جت‌های جنگنده خود را به منطقه می‌فرستد و حتی در حال بررسی استقرار نیروهای مسلح در کشتی‌های غیرنظامی برای محافظت از دریانوردان است.

توقف ترفیعات سران نظامی

با این حال، دو تن از افسران ارشدی که بر این وضعیت رو به تشدید نظارت دارند، در جایی که باید باشند، نیستند. به نوشته پولیتیکو، لوید آستین وزیر دفاع روز جمعه گفت: «اجازه دهید واضح بگویم، در دنیای خطرناک ما، حفظ امنیت ایالات متحده مستلزم انتقال منظم و سریع رهبران نظامی تایید شده است.»

اشاره او به «توقف ترفیعات» است که توسط سناتور آلاباما، تامی توبرویل اعمال شده است، که تا کنون انتقال مسئولیت به دو تن از اعضای ستاد مشترک ارتش را با مشکل مواجه کرده و مشکلات بیشتری هم در راه است. بن‌بست در ترفیعات بر ساختار فرماندهی نظامی در خاورمیانه نیز تأثیر می‌گذارد، آن هم درست زمانی که تنش‌ها در این بخش از جهان در حال شعله ور شدن است.

انتظار می‌رود وقفه‌ای که سناتور تامی توبرویل در اعتراض به سیاست پنتاگون مبنی بر پرداخت هزینه‌های سفر کارکنانی که به دنبال سقط جنین هستند اعمال کرد، حداقل تا سپتامبر و شاید بیشتر طول بکشد، در حالی که هر دو طرف از عقب‌نشینی خودداری می‌کنند.

230615154914-tommy-tuberville-06

سناتور تامی توبرویل

اختلال در فرماندهی خلیج فارس

در خاورمیانه، این بن بست مانع شده که ژنرال گرگوری گیوت، نفر شماره 2 فرماندهی مرکزی ایالات متحده، رئیس جدید فرماندهی شمالی ارتش آمریکا شود، مقامی که بر حفاظت از قلمرو ایالات متحده نظارت می‌کند.

نامزد جانشینی گیوت در خاورمیانه، معاون دریاسالار برد کوپر، رئیس کل نیروهای دریایی در فرماندهی مرکزی است، که با عنوان ناوگان پنجم نیز شناخته می شود. در حالی که کوپر مجبور است در جایگاه فعلی خود باقی بماند، جانشین او، دریادار جورج ویکاف، نمی‌تواند مسئولیت فرماندهی نیروی دریایی در خلیج فارس را بر عهده بگیرد. در همین حال، معاون کوپر، کاپیتان جاشوا لاسکی، که افسر شماره 2 تمام ناوگان پنجم است، به دلیل توقف ترفیعات نمی‌تواند به درجه دریادار ارتقا یابد.

مقامات آمریکایی می‌گویند که این بن‌بست بر عملیات فرماندهی مرکزی یا ناوگان پنجم، که هنوز از داشتن رهبران با تجربه‌ای مانند گیوت و کوپر بهره می‌برند، تأثیری نداشته است. اما کوپر در تنگنا قرار دارد: او نمی‌تواند در نبود یک فرمانده برای نیروهای دریایی، منطقه را ترک کند.

معاون دریاسالار بازنشسته جان میلر، فرمانده سابق ناوگان پنجم، گفت: «این [وضعیت] ناجور است، مفید نیست، بی‌مورد است، و در نهایت، در درازمدت از آمادگی رزمی ما می‌کاهد. بسیاری از افرادی که در حال انجام وظیفه هستند نمی‌توانند این را بگویند زیرا گفتنش برای آنها دشوار است. اما این واقعاً اشتباه است.» سخنگوی ناوگان پنجم از اظهار نظر در مورد تأثیر اقدام توبرویل بر فرماندهی خودداری کرد.

آستین و دیگر رهبران پنتاگون بارها توقف ترفیعات را محکوم کرده‌اند، به‌ویژه پس از بازنشستگی روسای تفنگداران دریایی و نیروی زمینی در تابستان امسال، در نبود جانشینان تایید شده. آستین این هفته یادداشتی را برای اعضای پنتاگون صادر کرد که استراتژی‌هایی را برای کاهش پیامدهای بن‌بست ترفیعاتی در اختیار نیروها قرار می‌داد، از جمله اجازه دادن به افسران برای خدمت در سمت‌های خود در مقام سرپرست.

آستین در این یادداشت که به دست پولیتیکو رسیده نوشت: «این وقفه بی‌سابقه و فراگیر، اثری زنجیره‌ای دارد و به طور فزاینده‌ای مانع از فعالیت عادی این وزارت می‌شود و هم آمادگی نظامی و هم امنیت ملی ما را تضعیف می‌کند.»

به گفته یک مقام آمریکایی که مانند سایر مصاحبه‌شدگان در این گزارش، خواست ناشناس یماند، ناوگان پنجم برای اولین بار تیم‌هایی از ملوانان مسلح و تفنگداران دریایی را برای سوار شدن به کشتی‌های تجاری در حال عبور از تنگه هرمز آماده می‌کند. از ماه مه، پنتاگون کشتی‌های جنگی و جت‌های جنگنده بیشتر، از جمله F-35 رادارگریز، را برای محافظت از کشتی‌ها در این منطقه مستقر کرده است.

این نمایش در واکنش توقیف کشتی‌های تجاری در سال جاری در تنگخ هرمز است -تنگه‌ای که بیش از یک پنجم نفت خام جهان از آن عبور می‌کند.

160818-N-GZ832-0151

برنامه استقرار نیرو در کشتی‌های عبوری

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون از اظهار نظر در مورد آخرین اقدامات برای استقرار نیروهای مسلح ‌آمریکایی در کشتی های تجاری خودداری کرد. اما او گفت که پنتاگون حضور خود را افزایش داده و گشت‌زنی‌های خود را در منطقه افزایش داده است.

رایدر روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعا کرد: «ما این کار را به عنوان بخشی از یک ائتلاف در منطقه انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که تنگه هرمز باز می‌ماند، آزادی دریانوردی تضمین می‌شود، و از هر نوع فعالیت بدخواهانه جلوگیری می‌شود».

به گفته یک مقام آمریکایی در حالی که «تصمیم سیاسی» برای قرار دادن نیروهای مسلح آمریکایی در کشتی‌های تجاری در معرض تهدید در تنگه هرمز گرفته شده - و تعدادی از شرکت‌ها در منطقه ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند - این تیم‌ها تا زمانی که از آنها دعوت نشود، سوار کشتی‌ها نخواهند شد. این مقام گفت که کوپر در مکالمات ویدئویی امن، امکان استفاده از این گزینه را به نمایندگان شرکت‌های حمل و نقل اعلام کرده است.

این مقام با اشاره به اینکه ایالات متحده باید تشخیص دهد که کشتی در معرض «خطر بالایی» است، گفت: اما تصمیم برای استقرار در یک کشتی به سادگی گرفته نخواهد شد. کشتی‌ها برای واجد شرایط بودن باید «معیارهای خاصی» را داشته باشند، از جمله عواملی مانند پرچم کشتی، ترکیب خدمه، مبدا، مقصد و محموله.

این مقام گفت که تقریباً 100 ملوان و تفنگداران دریایی از یگان 26 فرامرزی، حدود یک هفته پیش برای آموزش برای این مأموریت وارد بحرین شده‌اند. نیروهای گروه آماده آبی-خاکی باتان که در منطقه مستقر هستند نیز می‌توانند به تفنگداران دریایی بپیوندند و  در مجموع حداقل 20 تیم را تشکیل دهند. این مقام ادعا کرد که هدف بازدارندگی از توقیف قبل از وقوع آن است. این مقام آمریکایی مدعی شد: «ما آنها را با دست خالی روی کشتی‌ها نمی‌فرستیم» اما «[کار] حتی نباید به آن نقطه برسد.»