به گزارش اکوایران‌، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

اوکراین: طرح ترور زلنسکی را خنثی کردیم

سرویس امنیتی اوکراین (SBU) مدعی خنثی سازی توطئه ترور زلنسکی با دستگیری یک جاسوس روس شد. 

تلگراف نوشت: سرویس امنیتی اوکراین نام این فرد را فاش نکرد اما مدعی شده که او اطلاعاتی را در مورد سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به منطقه میکولایف در پایان ماه گذشته جمع آوری کرده بود تا برای یک حمله هوایی برنامه‌ریزی کند.

بر اساس بیانیه‌ای که در حساب تلگرام این آژانس منتشر شده است، در آستانه ورود زلنسکی به منطقه، این فرد در تلاش بوده تا فهرستی از زمان‌ها و مکان‌هایی که مسیر رئیس‌جمهور را تشکیل می‌دهد، تهیه کند. این سازمان متوجه "فعالیت‌های خرابکارانه مظنون" شده و پروتکل‌های امنیتی را تشدید کرده است.

طبق تحقیقات آنها، این فرد یک فروشنده سابق در یک فروشگاه نظامی از اوچاکوف، شهری کوچک در میکولایف است که پس از ردیابی ارتباطات، آنها متوجه شدند که او در تلاش برای "شناسایی مکان سیستم‌های جنگ الکترونیک و انبارهای مهمات" برای آماده سازی یک "حمله هوایی بزرگ" بوده است.

بر اساس این بیانیه، در صورت اثبات جرم این متهم با ۱۲ سال زندان روبرو خواهد بود.

«ضربه بزرگ» به روسیه در عرصه جهانی

اوکراین می‌گوید که گفت‌وگوهای صلح عربستان «شکست قابل‌توجهی» را در عرصه بین‌المللی برای روسیه به همراه آورد؛ کی‌یف همچنین از برنامه‌ نشست بعدی سران در یک ماه آینده، با هدف «پیشرفت به سمت صلح» خبر داد.

 در این اجلاس، با وجود تایید «حاکمیت سرزمینی اوکراین»، حاضران به طور کامل در مورد «فرمول صلح ده ماده‌ای» زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به توافق نرسیدند. همچنین در‌حالی‌که در «عرصه دیپلماتیک»، نمایندگان بلندپایه روسیه به این مذاکرات دعوت نشده‌اند، ولی نمایندگان ویژه آمریکا، هند، اتحادیه اروپا و چین حاضر بودند.

این نشست که در جده برگزار شد، پس از نشست مشابه در کپنهاگ در اوایل تابستان امسال، دومین نشست در نوع خود بوده است. هدف این نشست‌ها تهیه پیش‌نویسی برای چگونگی پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین بوده است.

ادعای عجیب علیه نتانیاهو 

اوفر بارتل که زمانی نامزد دیوان عالی دادگستری و دادستانی دولتی اسرائیل بود، بنیامین نتانیاهو را به جاسوسی برای ایران متهم کرد، صحبت‌هایی که خشم حاضران در شبکه تلویزیون ۱۲ اسرائیل را برانگیخت.

اظهارات بارتل در رابطه با امتناع نتانیاهو از تعهد و پایبندی‌اش به رای دیوان عالی و صرف‌نظر از حکم این دیوان در خصوص بند «غیرمعقول» بودن یا نبودن اصلاحات مد نظر دولت بیان می‌شد، موضوعی که وی در مصاحبه‌های اخیر خود به آنها اشاره داشته است.  

اوفر بارتل گفت: «صدمات وارد شده [در این اقدام] بسیار بدتر از زمانی است که موشک‌های ایران به اینجا [اسرائیل] اصابت کنند.»

او گفت: «ببخشید که رک و پوست کنده می‌گویم، اما به نظر من، بی‌بی (بنیامین) جاسوس ایران است. اگر چیزی وجود دارد که می‌تواند به امنیت، اقتصاد و جامعه و هرچیز اساسی در کشور آسیب برساند، آن [شخص] نخست وزیر است. صدمات وارد شده بسیار مضرتر از این است که موشک‌های ایران در اینجا بیافتند.» 

بارتل سپس در فیسبوک خود نوشت: «امروز در شبکه تلویزیونی ۱۲، بنیامین را جاسوس ایران صدا کردم. واضح است که این درست نیست، زیرا برای همه واضح است که او، جاسوس نیست. من این سخنان را تنها به عنوان یک استعاره به دلیل آسیب سنگینی که به نظر من، تحت رهبری او به سرزمین مقدس و شهروندانش وارد شده، بیان کردم.»

روسیه پس از نیم قرن کاوشگر به ماه می‌فرستد

روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد این هفته بالاخره پس از تاخیرهای متعدد، یک کاوشگر ماه را به فضا پرتاب کند و امیدوار است برای اولین بار در پنجاه سال گذشته به ماه بازگردد.

«روسکوسموس»، آژانس فضایی روسیه اعلام کرد که پرتاب کاوشگر لونا-۲۵ را برای ساعات اولیه روز جمعه ۱۱ اوت برنامه ریزی کرده است.

مسکو با این ماموریت به ماه که اولین ماموریت این کشور از سال ۱۹۷۶ میلادی به حساب می‌آید، به دنبال راه‌اندازی مجدد و ساخت برنامه پیشگام فضایی اتحاد جماهیر شوروی است.

پرتاب این کاوشگر، اولین ماموریت پروژه جدید مسکو در کره ماه است و در حالی انجام می‌شود که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری این کشور پس از قطع روابط با غرب و آغاز حمله مسکو به اوکراین به دنبال تقویت همکاری با چین در فضا است.

به گفته روسکوسموس، یک موشک سایوز در پایگاه فضایی وستوچنی در روسیه برای پرتاب این کاوشگر در نظر گرفته شده است. این آژانس فضایی در بیانیه‌ای گفت: «لونا-۲۵ باید فرود نرم، نمونه برداری و تجزیه و تحلیل خاک و تحقیقات علمی طولانی مدت را انجام دهد.»

پایان مهلت گروه آفریقایی اِکُواس

رهبران کودتا در نیجر حریم هوایی این کشور را به دلیل نگرانی از «مداخله نظامی» تا اطلاع ثانوی بستند.

این تصمیم هم‌زمان با پایان مهلت گروه آفریقایی «اِکُواس»، شامل ۱۵ کشور غرب آفریقا برای بازگشت محمد بازوم، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور به قدرت در ساعت ۱۱ شب یک‌شنبه ۶ اوت اتخاذ شده است.

شورای نظامی حاکم در نیجر در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد حریم هوایی این کشور را برای مقابله با مداخله نظامی که از سوی کشورهای همسایه آشکارتر می‌شود، می‌بندد.

این شورا در بیانیه‌ مطبوعاتی خود تصریح کرد که «هرگونه تلاش برای نقض حریم هوایی این کشور» با پاسخ «قاطع و سریع» مواجه خواهد شد.

مسکو خواهان تسلیم کی‌یف شد

مسکو دو روز پس از نشستی که در عربستان برای حل و فصل بحران اوکراین برپا شده بود تاکید کرد که تنها تسلیم شدن کی‌یف می‌تواند به جنگ جاری در این کشور پایان دهد.

این نشست در حالی با میانجی‌گیری ریاض برپا شد که گزارش‌ها از نبود پیشرفت در جریان مذاکرات میان طرف‌های شرکت کننده حکایت دارد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای با اعلام این مطلب تصریح کرد: «ما به واقع متقاعد شده‌ایم که حل و فصل جامع، پایدار و عادلانه تنها در صورتی امکان‌پذیر است که رژیم کی‌یف به خصومت‌ها و حملات تروریستی پایان دهد.»

به ادعای خانم زاخارووا برای حل و فصل بحران جاری در اوکراین: «واقعیت‌های جدید سرزمینی (در شرق و جنوب اوکراین) باید به رسمیت شناخته شود، از روند غیرنظامی‌سازی و نازی‌زدایی در اوکراین اطمینان حاصل شود» و  حاکمیت اوکراین بایست بر مبنای وضعیت بی طرفی، تاکید غیرهسته‌ای و غیرمتعهد شدن بنا شود.»

این خواسته‌ها دقیقا همان مواردی است که پیش‌تر در هنگام آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ از سوی مسکو مطرح و توسط کی‌یف رد شده بود.

برنامه تیم پزشکان آمریکایی-فلسطینی برای رکورد شکنی در نوار غزه

یک تیم پزشکی از بنیاد «علمی فجر» مستقر در آمریکا متشکل از ۳۰ متخصص جراحی ارتوپدی برای بازدید پنج روزه به غزه سفر کرده‌ است. این تیم شامل پزشکان فلسطینی مقیم آمریکاست و قرار است در این مدت ۱۵۰ عمل جراحی انجام دهد.

مصعب ناصر، مدیر اجرایی بنیاد «علمی فجر» درباره جزییات این پروژه به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «هدف ماموریت ما در غزه انجام ۱۵۰ عمل جراحی در مدت پنج روز است. در واقع تحقق این هدف دشوار است چرا که هیچ تیم پزشکی تا کنون در جهان نتوانسته طی پنج روز ۱۵۰ عمل جراحی ارتوپدی انجام دهد. بدین ترتیب این پروژه در نوع خودش یک رکورد جدید خواهد بود.»

هدف این پروژه درمانی انتقال تخصص پیشروی موجود در رشته ارتوپدی در آمریکا به پزشکان محلی حاضر در نوار غزه است.

خالد جمال صالح، رئیس بنیاد «علمی فجر» می‌گوید: «غزه احتمالا یکی از مناطقی است که با اپیدمی بیماری ارتوپدی  دست و پنجه نرم می‌کند. شمار افراد نیازمند به مراقبت ارتوپدیک افزایش یافته است. این مساله از یکسو نشانه خوبی است چرا که نشان می‌دهد این افراد زندگی طولانی‌تری را پشت سر می‌گذرانند اما بدیهی است که افزایش آمار به دلیل درگیری‌های موجود در منطقه است.»

گروه نفتی دولتی چینی خرید نفت روسیه را دو برابر کرد

به گفته منابع آگاه، انتظار می‌رود که گروه نفتی دولتی یانچانگ پترولیوم چین خرید خود از نفت روسیه را در سال جاری دو برابر کند و به حدود یک میلیون تن برساند.

این منابع گفته‌اند که این شرکت چینی قرار است در اواخر ماه جاری، پس از بازسازی تجهیزاتی که به این کارخانه اجازه می‌دهد تا نفت خام بیشتری را پالایش کند، یک واحد پالایش نفت خام با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه در روز را در پالایشگاه خود در استان «شنشی» در شمال این کشور راه‌اندازی کند.

پالایشگاه‌های چینی علاقه زیادی به نفت خام سبک صادراتی از بندر کوزمینو در شرق دور روسیه دارند. اشتیاقی که باعث شده قیمت نفت روسیه بالاترین سطح در چند ماه گذشته برسد. 

یکی از مقامات بخش پالایش یانچانگ گفت که این کارخانه احتمالا در سال جاری نفت خام وارداتی بیشتری را پالایش خواهد کرد، اما به طور خاص درباره نفت خام روسیه صحبتی به میان نیاورد. 

به گفته منابع تجاری که معاملات مربوط به خط لوله «نفت سیبری شرقی–اقیانوس آرام»(ESPO) را دنبال می‌کنند، کارخانه یانچانگ سه محموله از این خط لوله را برای تحویل در ماه اوت و سپتامبر خریداری کرده است.

پخش مستند چینی درباره توانایی ارتش در حمله به تایوان

پکن مستندی را با موضوع آماده سازی ارتش برای حمله به تایوان در تلویزیون دولتی چین به نمایش گذاشت. در این مستند سربازان چینی از تعهد خود به فدا کردن جانشان در راه وطن در صورت نیاز سخن می‌گویند.

«به دنبال رویاها» مستند ۸ قسمتی است که اوایل هفته جاری به مناسبت نود و ششمین سالگرد تاسیس ارتش آزادی‌بخش خلق از تلویزیون مرکزی چین پخش شد. در این مستند مانورهای نظامی و اظهارات ده‌ها سرباز مبنی بر تمایل آن‌ها به فداکردن جانشان در جریان حمله احتمالی به تایوان نمایش داده شده است. 

چین جزیره خودمختار تایوان را به عنوان بخشی از قلمرو خود می‌پندارد و مدعی است که در صورت لزوم آن را تسخیر می‌کند. 

رسانه‌های دولتی چین و همچنین ارتش آزادی‌بخش خلق مکررا پیام‌های تبلیغاتی را مبنی بر به روز‌سازی ارتش و ویدیوهایی از تمرینات نظامی به نمایش می‌گذارند.