به گزارش اکوایران، روز دوشنبه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در سفر به توکیو با یوشیماسا هایاشی، همتای ژاپنی خود دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، دو مقام آخرین تحولات منطقه‌ای و روابط و همکاری‌های دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. به نوشته المانیتور، بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه ژاپن، دو طرف برای پیشبرد روابط در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی، محیط زیست و کاهش خطر بلایای طبیعی موافقت کردند.

پرونده هسته‌ای

هایاشی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران با ابراز نگرانی از افزایش فعالیت‌های هسته‌ای آن، خواستار «همکاری کامل و بدون قید و شرط» این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. امیرعبداللهیان نیز به نوبه خود متعهد شد که گفتگو با ژاپن در این زمینه را پیش ببرد.

ژاپن از تلاش‌ها برای بازگرداندن توافق هسته‌ای که محدودیت‌های شدیدی را بر برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های چندجانبه اعمال می‌کند، حمایت کرده است.

سفر به ژاپن در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده و غرب در حال افزایش فشار بر ایران بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور هستند. در بحبوحه اعزام جدید نیروهای آمریکا به خلیج‌فارس که پنتاگون ادعا می‌کند در راستای بازدارندگی علیه ایران انجام گرفته، تنش‌ها در منطقه بالا رفته است.

جنگ اوکراین

جنگ در اوکراین و ادعای حمایت نظامی تهران از روسیه نیز مورد بحث قرار گرفت. وزیر خارجه ژاپن موضوع ارائه پهپادهای مسلح توسط ایران به نیروهای روسی را مطرح کرد، اما امیرعبداللهیان بار دیگر صراحتاً این اتهامات و ادعاها را رد کرد. واشنگتن نیز قبلاً بارها تهران را به ارسال پهپاد به روسیه متهم کرده و ایران نیز به طور مکرر این اتهامات را رد کرده است. وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرد که هایاشی در دیدار روز دوشنبه بر اعلام برائت جنگ روسیه علیه اوکراین توسط کشورش تأکید کرد و از ایران خواست «به شیوه‌ای سازنده به آن پاسخ دهد».

اهمیت سفر

حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با یوشیماسا هایاشی، همتای ژاپنی خود و کاتسونوبو کاتو، وزیر بهداشت، کار و رفاه، روز دوشنبه با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در توکیو به گفتگو نشست. سفر او به ژاپن اولین سفر یک دیپلمات ارشد ایرانی از سال ۲۰۱۹ و یک سال پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام تاکنون است؛ اگرچه دو دیپلمات قبلاً در تماس‌های تلفنی به تبادل نظر پرداخته‌اند.

روابط ایران و ژاپن با وجود تنش بین تهران و واشنگتن نسبتاً خوب باقی مانده است. قبل از تعلیق واردات نفت ایران در سال ۲۰۱۹ به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای خریدار نفت جمهوری اسلامی، ژاپن سال‌ها به نفت ایران متکی بود. بر اساس داده‌های وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، این کشور در سال ۲۰۱۸، ۴۶.۵۱ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرد.

ژاپن همچنین ریاست سال جاری گروه هفت را برعهده داشته و تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را حفظ کرده است.