به گزارش اکوایران، به گفته مقامات آمریکایی، ایالات متحده و عربستان سعودی در مواردی چون به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان در ازای اعطای امتیازاتی به فلسطینی‌ها، تضمین‌های امنیتی ایالات متحده و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی، با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

طبق انچه در گزارش وال استریت ژورنال آمده، مقامات ایالات متحده ابراز خوش‌بینی کردند که در 9 تا 12 ماه آینده می‌‌توانند جزئیات دقیق‌تری از این توافق را بررسی کنند.

تشدید تلاش‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، دو هفته پیش در جده با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن در تلاش برای تسریع در مذاکرات دیدار کرد. مذاکره‌کنندگان اکنون به بحث در مورد جزئیات، از جمله رسیدگی به درخواست‌های عربستان مبنی بر کمک ایالات متحده به این کشور در توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی و ارائه تضمین‌های امنیتی آهنین پرداخته‌اند.

سعودی ها همچنین به دنبال دریافت امتیازات قابل توجهی از اسرائیل هستند که به تشکیل یک دولت فلسطینی کمک کند. در مقابل، ایالات متحده به عربستان سعودی فشار می‌آورد تا محدودیت‌هایی را بر روابط روبه‌رشد خود با چین اعمال کند.

im-832349

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی اسرائیل گفت که مذاکره‌کنندگان هنوز ایده و برنامه خاصی به رهبران اسرائیل ارائه نکرده‌اند.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی به وال‌استریت ژورنال گفته: «یک برنامه کاری برای بررسی ابعاد این موضوع و آزمایش حالات ممکن وجود دارد.»

به گفته مقامات آمریکایی، اکنون زمان تلاش و میانجی‌گری برای یک توافق است. بایدن تلاش کرده  تا حضور نظامی ایالات متحده در خاورمیانه را افزایش دهد و یک اتحاد امنیتی منطقه‌ای ایجاد کند که بتواند با حمایت محدود آمریکا با آنچه تهدیدات ایران می‌نامد، مقابله کند.

در حالی که مقامات آمریکایی می‌گویند که بایدن هنوز تصمیم نگرفته که حاضر است چه قیمتی بپردازد، تمرکز رئیس جمهور ایالات متحده بر این توافق بازتابی از دیدگاه او است که آمریکا باید به عنوان یک بازیگر مرکزی در خاورمیانه باقی بماند تا به زعم خود ایران را مهار، روسیه را منزوی و تلاش‌های چین برای جانشینی منافع واشنگتن در منطقه را خنثی کند.

مقامات آمریکایی می‌گویند، در ازای امتیازات قابل توجه ایالات متحده به عربستان سعودی، دولت بایدن در تلاش است نسبت به عربستان سعودی اطمینان حاصل کند که از چین - از نظر اقتصادی و نظامی - فاصله خواهد گرفت.

این مقامات گفتند که ایالات متحده می‌تواند از عربستان سعودی تضمین بگیرد که به چین اجازه نمی‌دهد پایگاه های نظامی در این پادشاهی بسازد - موضوعی که به یک نقطه دردناک بین دولت بایدن و امارات متحده عربی تبدیل شده است. به گفته آنها، مذاکره‌کنندگان همچنین می‌توانند به دنبال محدودیت‌هایی برای عربستان سعودی در زمینه استفاده از فناوری توسعه‌یافته توسط هوآوی چین باشند و اطمینان حاصل کنند که ریاض از دلار آمریکا و نه پول چین برای قیمت‌گذاری فروش نفت استفاده خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود که ایالات متحده به دنبال راه هایی برای پایان دادن به اختلافات بر سر قیمت نفت باشد؛ اختلافاتی که ناشی از کاهش مکرر تولید عربستان سعودی است.

محمد بن سلمان پیام‌های متناقضی در مورد تعهد خود به مخاطبان مختلف داده است. مقامات آمریکایی که روی این موضوع کار می‌کنند می‌گویند که بن سلمان در تلاش برای انعقاد یک معامله بزرگ است. اما به گفته مقامات سعودی، ولیعهد به دستیاران خود گفته که آمادگی برقراری روابط دیپلماتیک کامل با اسرائیل را ندارد.

im-832360

نگهبانی سربازان اسرائیلی در نزدیکی رام الله در کرانۀ باختریِ تحت اشغال اسرائیل

آنها گفتند که ولیعهد به مشاوران خود گفته که عجله‌ای ندارد، به ویژه با کابینه ائتلافی تندرو کنونی در اسرائیل که مخالف تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی است.

برایان کاتولیس، معاون سیاست‌گذاری در موسسه خاورمیانه در واشنگتن، این تلاش بن سلمان را با کوهنوردانی مقایسه کرد که تلاش می‌کردند چندین قله اورست را پشت سر هم طی کنند. یعنی یک نوع جاه‌طلبی خطرناک! 

یکی از موانع اصلی مذاکره‌کنندگان این است که اسرائیل باید در ازای روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی چه امتیازاتی به فلسطینی‌ها بدهد. مقامات آمریکایی و سعودی می‌گویند که اسرائیل باید پیشنهاد قابل توجهی ارائه دهد که تلاش‌ها برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی را افزایش می‌دهد.

رهبران اسرائیل موضوع فلسطین را در مذاکرات کم‌اهمیت می‌دانند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اوایل این هفته گفت که این موضوع در مذاکرات «بسیار کمتر از آنچه فکر می‌کنید» مطرح می‌شود. تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی اسرائیل هم گفتخ که مذاکره‌کنندگان هنوز ایده‌های خاصی را به رهبران اسرائیل ارائه نکرده‌اند.

عربستان سعودی به دنبال کسب امتیازی معنادار از اسرائیل است تا از انتقاد رقبا در ایران و ترکیه که به دنبال متهم کردن پادشاهی به سرکوب رویاهای فلسطینی‌ها برای داشتن یک کشور مستقل هستند، جلوگیری کند. موضوع فلسطین همچنین برای فعالان عربستان سعودی و سراسر جهان یک موضوع مهم و تحریک‌کننده باقی مانده است.

نتانیاهو به صراحت اعلام کرده که حاضر است تنها امتیازاتی مختصر به فلسطینی‌ها بدهد و حتی این امتیازات ممکن است با مخالفت شرکای ائتلاف تندرو او که می‌خواهند سرزمین‌های فلسطینی اشغالی توسط اسرائیل در کرانه باختری را ضمیمه کنند، مواجه شود.

مقامات اسرائیلی همچنین نسبت به تلاش عربستان سعودی برای توسعه برنامه انرژی هسته‌ای خود ابراز نگرانی کرده‌اند، چیزی که آن‌ها آن را تسریع خطرناک مسابقه تسلیحات هسته‌ای منطقه می‌دانند.اگرچه اسرائیل علناً این مسئله را نمی‌پذیرد، اما تنها بازیگر  در منطقه است که دارای سلاح هسته‌ای است و نمی‌خواهد دیگران به این باشگاه کوچک بپیوندند.

مقامات اسرائیلی نگران هستند که حمایت ایالات متحده از برنامه هسته‌ای غیرنظامی در عربستان سعودی می‌تواند راه را برای ریاض برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هموار کند.هانگبی گفته که او اطمینان کامل دارد که «هر آنچه که ایالات متحده در مورد این موضوع تصمیم بگیرد نگرانی‌های اسرائیل را برطرف خواهد کرد».

همچنین انتظار می‌رود که جزئیات یک معامله در کنگره مورد بررسی قرار گیرد، جایی که بسیاری از قانون‌گذاران از دادن امتیاز به محمد بن سلمان بیزارند، شاهزاده‌ای که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده می‌گویند در سال 2018 چراغ سبز نشان داد تا یک تیم مهاجم سعودی برای کشتن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار به استانبول فرستاده شود.

قانونگذاران ایالات متحده در حال حاضر نگرانی‌هایی را در مورد چشم‌انداز ارائه تضمین‌های مبتنی بر معاهده به عربستان سعودی مبنی بر اینکه ایالات متحده در صورت حمله به پادشاهی عربستان سعودی دفاع خواهد کرد، ابراز کرده‌اند - تضمینی که نیاز به تایید سنا دارد. حتی ضمانت‌های امنیتی کمتری که نیاز به حمایت صریح کنگره ندارند، احتمالاً با مقاومت در واشنگتن مواجه خواهند شد.

برخی از قانونگذاران مخالف صحبت در مورد گسترش فروش تسلیحات به عربستان سعودی هستند، که بایدن در زمان روی کار آمدن خود در سال 2021 در اعتراض به استفاده پادشاهی از تسلیحات آمریکایی در یمن محدودیت‌هایی را برای آن تعیین کرد.

اگر ایالات متحده بتواند بسته‌ای را مذاکره کند که برای رهبران عربستان، اسرائیل، فلسطین و کنگره قابل قبول باشد، دولت بایدن امیدوار است که فشار جهانی برای حمایت از یک توافق تاریخ‌ساز، احزاب اپوزیسیون در اسرائیل را وادار کند تا نیروهای خود را با نتانیاهو آشتی دهند و از آن حمایت کنند.