به گزارش اکوایران، به نقل از خبرگزاری ایرنا، وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ ای تحریم‌ های جدیدی را علیه چند کشور به بهانه کمک به روسیه در ادامه روند عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین وضع کرد.

در بیانیه صادره در وبگاه وزارت خزانه داری آمریکا در این خصوص آمده است که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) تحریم‌هایی را علیه ۳ شرکت در روسیه، قزاقستان و اسلواکی به بهانه ارتباط با کره شمالی و تعاملات تسلیحاتی پیونگ یانگ با مسکو اعمال کرده است.

این شرکت‌ها در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا (SDN) قرار گرفته اند.

وزارت خزانه داری آمریکا در این بیانیه اضافه کرد: در نتیجه اقدام امروز، کلیه دارایی‌ها و منافع نهادهای مذکور در ایالات متحده؛ در اختیار و کنترل واشنگتن بوده و مسدود خواهد شد.

این بیانیه خاطر نشان می‌کند: علاوه بر این، هر نهادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم ۵۰ درصد یا بیشتر متعلق به یک یا چند مورد تحت تحریم مذکور باشد نیز مسدود می‌شود. مقررات دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا به طور کلی کلیه معاملات افراد آمریکایی در داخل ایالات متحده (یا در حال حمل و نقل) را که شامل هرگونه دارایی یا منافعی در دارایی افراد تعیین شده یا مسدود شده است، ممنوع می‌کند؛ مگر اینکه با مجوزی از سوی OFAC مستثنی شده باشد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا "این اقدام بخشی از ادامه راهبرد آمریکا برای شناسایی، افشا و مختل کردن نقش بازیگران در کشورهای ثالثی است که از جنگ بی رحمانه روسیه علیه اوکراین حمایت می کنند.

 

در این بیانیه آمده است: از آنجا که روسیه به استفاده از مهمات و تجهیزات در اوکراین ادامه می دهد و متحمل خسارات سنگین در تجهیزات در میدان نبرد شده است، این کشور به طور فزاینده ای مجبور شده برای ادامه جنگ بی دلیل خود در اوکراین به متحدان معدود خود از جمله کره شمالی روی آورد.

وزارت خزانه داری تاکنون صدها فرد و نهادی را که در دور زدن تحریم های بین المللی علیه روسیه دخیل هستند، تحریم کرده است.

برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: «آمریکا به ریشه کن کردن شبکه های مالی غیرقانونی که به دنبال ارتباط دادن کره شمالی با ماشین جنگی روسیه هستند، ادامه می دهد. ما در کنار متحدان و شرکای خود به افشا و مختل کردن تجارت تسلیحاتی که پشتوانه جنگ بیرحمانه پوتین در اوکراین است، متعهد هستیم.»

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین یک شهروند ایرانی و یک شرکت‌ ثبت شده در سنگاپور و امارات را به بهانه تحریم های ثانویه مرتبط با تروریسم تحریم کرده است.

بر اساس اعلام اوفک، شخص تحریم شده فردی به نام بهنام شهریاری است که شامل تحریم های مرتبط با قوانین ضد تروریسم شده و نام او دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نیز در فهرست تحریم های ایالات متحده آمریکا بود.

دولت وقت آمریکا در سال ۱۳۹۰ او را به اتهام کمک نظامی به حزب الله لبنان که نمایندگی شرکت کشتیرانی "لاینر ترانسپورت کیش" و شرکتی بازرگانی به نام خود داشت، تحریم کرده بود.