به گزارش اکوایران، سه هزار پرسنل جدید آمریکایی در کشتی‌های جنگی از دریای سرخ عبور کرده‌اند. این نیروها به رهبری آمریکا اخیرا به کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌ها درباره نزدیک شدن به آب‌های ایران هشدار می‌دهند.

طبق آنچه در گزارش فرانس ۲۴ آمده و طبق ادعای مقامات آمریکایی، این حرکت‌ها به دنبال موجی از تلاش برای تصرف کشتی‌ها در داخل و اطراف تنگه هرمز، صورت می‌گیرد.

 تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، مدعی شد: «همه کشی‌های تجاری در این منطقه در تیررس تهدید هستند.» هاوکینز در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بحرین به خبرگزاری فرانس ۲۴ گفت: «در حال حاضر تمرکز ما بر افزایش حضور خود در تنگه هرمز  برای تضمین امنیت و ثبات در یک آبراه بسیار مهم است.»

روز شنبه، یک ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده توصیه‌ای برای کشتی‌های تجاری صادر کرد که تا حد امکان از آب‌های ایران فاصله بگیرند.

کمتر از یک هفته قبل، 3000 تفنگدار و ملوان آمریکایی با کشتی‌های جنگی USS Bataan و USS Carter Hall وارد دریای سرخ شدند؛ ناوهایی که می‌توانند نیروها را با هواپیما و کشتی‌های فرود به خشکی منتقل کنند.واشنگتن قبلاً وعده جت‌های جنگنده را داده بود و گفته بود که هواپیماهای جنگی A-10 Warthog را مستقر می‌کند.

222

یک هواپیمای جنگی A-10 از یک KC-135 Stratotanker بر فراز تنگه هرمز سوخت دریافت می کند.

اگرچه واشنگتن قبلاً نیروهای کمکی را به خلیج فارس فرستاده بود، از جمله در سال 2019 به عنوان واکنش به ایران، اما اکنون ایالات متحده اکنون در حال بررسی و انجام دادن اقدامات بی‌سابقه‌ای است.

یک مقام آمریکایی در اوایل آگوست به خبرگزاری فرانس ۲۴ گفت، این کشور در حال آماده شدن برای استقرار تفنگداران دریایی و پرسنل نیروی دریایی در تانکرهای تجاری ترانزیت از خلیج فارس به عنوان لایه دفاعی اضافی است.

هاوکینز گفت که اگرچه هیچ اطلاعیه رسمی در مورد سرنشینان نفتکش‌ها صادر نشده است، ما ملوان داریم، ما تفنگداران دریایی داریم که اینجا در منطقه آموزش دیده‌اند تا هر ماموریتی را که به آنها محول می شود انجام دهند.

اما در همان زمان، افزایش حضور نظامی ایالات متحده با اولین توافق بین دولت جو بایدن و ایران هم‌زمان است. در این توافق ، ایران پنج زندانی دوتابعیتی را در ازای بازگشایی وجوه مسدو شده ایران در کره جنوبی آزاد می‌کند.

کارشناسان و دیپلمات‌ها گفتند که این توافق می‌تواند تلاش‌های بی‌سروصدای بیشتری برای رفع نگرانی‌ها به همراه داشته باشد - اما واقعیت این است که تنش‌ها همچنان ادامه دارد.به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته گذشته گفت که کشورش «می‌تواند هر اقدام شرورانه‌ای از سوی آمریکا مانند توقیف کشتی‌ها را متقابلاً پاسخ دهد».

متحدان واشنگتن در خلیج فارس - که برای تحویل نفت خود به بازارهای جهانی به خطوط کشتیرانی متکی هستند - مدتهاست که خواستار تعهدات امنیتی قوی‌تر از سوی ایالات متحده بوده‌اند.

همچنین اخیرا عربستان سعودی و امارات متحده عربی تعامل با رقبای آمریکا یعنی  چین و ایران را افزایش داده‌اند.

200d11eb4dbd9fa6d36e81617463fa0b361a7c86

سخنگوی ناوگان پنجم ایالات متحده، فرمانده تیم هاوکینز در مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در منامه 

دینا اراکجی، تحلیل‌گر در گروه مشاوره کنترل ریسک، افزایش حضور ایالات متحده را «تغییر موضع» خواند. اراکجی گفت: «این اقدام ایالات متحده احتمالاً با هدف اطمینان دادن به کشورهای عرب خلیج فارس مبنی بر اینکه واشنگتن به امنیت منطقه متعهد است، می‌باشد.»وی افزود: «افزایش تحرکات ایران و تعامل چین با منطقه توجه واشنگتن را به خود جلب کرده است.»