به گزارش اکوایران، پیشنهاد دولت بایدن برای استقرار تفنگداران دریایی در کشتی‌های تجاری خارجی در خلیج فارس به بهانه محافظت از تردد دریایی در برابر آنچه تهدیدات ایران ادعا شده، تردید برخی از تحلیل‌گران نظامی را برانگیخته است که معتقدند این طرح به همان اندازه که می‌تواند از درگیری نظامی جلوگیری کند، ممکن است منجر به درگیری شود.

​طبق آنچه در گزارش یواس‌نیوز آمده، اخیرا گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه پنتاگون یک واحد آموزش‌دیده ویژه متشکل از حدود 100 نیروی تفنگداران دریایی و نیروی دریایی را به منطقه اعزام کرده تا آموزش و آماده‌سازی نهایی برای ماموریت جدید و به نوعی بی‌سابقه را تکمیل کند. 

هنوز مشخص نیست تفنگداران دریایی برای پشتیبانی از چند کشتی و کدام کشورها درخواست دفاع اضافی خواهند کرد.

پنتاگون در اوایل ماه جاری استقرار این نیروها در منطقه را تایید کرد اما در مورد برنامه‌های این نیروها اظهار نظر نکرد.

ژنرال دیو بیدلر، فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش آمریکا به خبرنگاران و تحلیلگران روز  گفته که تفنگداران دریایی به طور معمول برای ماموریت های مشابه آموزش می‌بینند، اما به نادر بودن آمادگی برای رویارویی احتمالی با نیروهای ایرانی بر سر کشتی‌های غیرنظامی اشاره و ادعا کرد صرف استقرار آنها در منطقه می‌تواند برای مهار ایران کافی باشد.

به نظر می‌رسد تحرکات  کنونی حتی مشکلات جدی‌تری را ایجاد می‌کند، زیرا ارتباطات بین ایالات متحده و ایران - تا حدی به دلیل تصمیم ترامپ برای خروج از توافق - به بحرانی‌ترین حد خود رسیده است، بدون اینکه مسیر مشخصی برای چگونگی کاهش احتمال درگیری مسلحانه احتمالی توسط دو کشور وجود داشته باشد.

بیدلر گفت: «تشدیدتنش آسان است. کاهش تنش واقعاً بسیار سخت است.»

دیگران نیز به همین ترتیب به چالش‌ها اشاره کرده اند و اینکه چگونه عملیات‌های مشابه در گذشته پیامدهای خطرناکی داشته است.

دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی جیمز استاوریدیس در مقاله اخیر بلومبرگ نوشت: «در اتخاذ این موضع تهاجمی، خطرات زیادی وجود دارد». یک دهه پیش، زمانی که من فرمانده نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بودم، روش‌های مشابهی را با استفاده از نیروی دریایی و نیروهای امنیتی غیرنظامی در عملیات‌های ضد دزدی دریایی امتحان کردیم. متأسفانه، ما چندین نمونه از «خسارات جانبی» قابل توجه به کشتی‌های ماهیگیری و کشتی‌های غیرنظامی کوچک در منطقه داشتیم. دو تفنگدار دریایی ایتالیایی در سال 2012 به اشتباه به کشتی ماهیگیری هندی شلیک کردند و دو ماهیگیر را کشتند و سالها تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند تا اینکه دادگاه عالی هند این اتهامات را لغو کرد.

او نوشت: «خطر تشدید سریع تنش در خلیج همیشه وجود دارد - درست مانند دریای چین جنوبی، جایی که کشتی‌های آمریکایی و چینی به طور منظم رویارویی داشته‌اند.» با این حال، گزینه‌های جایگزین آمریکا -ادامه تحریم ایرانی‌ها، فشار دیپلماتیک و امیدواری به بهبود روابط- تاکنون برای آن‌ها راهگشا نبوده است.