به گزارش اکوایران، اوکراین و روسیه تعداد حیرت‌انگیزی از سربازان خود را با طولانی شدن حملات ضدحمله کیف از دست داده اند. فقدان مراقبت‌های پزشکی سریع بر این تلفات افزوده است.

طبق آنچه در گزارش نیویورک تایمز آمده، مقامات آمریکایی میگویند که تعداد کل نیروهای اوکراینی و روسی کشته یا زخمی شده از زمان آغاز جنگ در اوکراین در 18 ماه پیش به 500000 نفر رسیده است که این رقم در حالی است که روسیه کماکان به اوکراین، همسایه خود حمله می‌کند و سعی می‌کند مناطق بیشتری را تصرف کند.

مقامات هشدار دادند که تخمین آمار تلفات دشوار است زیرا اعتقاد بر این است که مسکو به طور معمول کشته‌ها و مجروحان جنگ خود را کم شمارش می‌کند و کیف آمار رسمی را اعلام نمی‌کند. اما آنها گفتند که کشتار امسال در شرق اوکراین تشدید شد و با طولانی شدن یک ضد حمله تقریباً سه ماهه به طور مداوم ادامه یافت.

به گفته مقامات، تلفات نظامی روسیه به 300000 نفر می رسد. این تعداد شامل 120000 کشته و 170000 تا 180000 سرباز مجروح است. اعداد روسی در مقایسه با ارقام اوکراینی که مقامات نزدیک به 70000 کشته و 100000 تا 120000 مجروح را تخمین زدند، کمتر است.

اما تعداد روس‌ها در میدان نبرد تقریباً سه به یک از اوکراینی‌ها بیشتر است و روسیه جمعیت بیشتری دارد که می‌توان از آن‌ها صفوف خود را دوباره پر کرد.

به گفته تحلیلگران، اوکراین حدود 500000 سرباز دارد که شامل نیروهای فعال، ذخیره و شبه نظامی می‌شود. در مقابل، روسیه تقریباً سه برابر این تعداد را دارد، با 1330000 سرباز فعال، ذخیره و شبه‌نظامی که بیشتر آنها از گروه واگنر هستند.

آخرین تخمین عمومی دولت بایدن از تلفات در نوامبر صورت گرفت، زمانی که ژنرال مارک ای. میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش گفت که از زمان آغاز جنگ در فوریه 2022، بیش از 100000 سرباز از هر طرف کشته یا زخمی شده‌اند. در آن زمان، مقامات به طور خصوصی گفتند که این تعداد به 120000 کشته و زخمی نزدیک می‌شود.

اما این تعداد در زمستان و بهار افزایش یافت، زیرا دو کشور شهر باخموت در شرق را به میدان کشتار تبدیل کردند. مقامات ایالات متحده گفتند که صدها سرباز در روز برای چندین هفته کشته یا زخمی می‌شدند. روس‌ها تلفات سنگینی را متحمل شدند، اما اوکراینی‌ها نیز همین‌طور بودند، زیرا سعی کردند قبل از از دست دادن شهر در ماه مه، هر اینچ از زمین را حفظ کنند.

هفته‌های آغازین ضدحمله کیف در تابستان امسال به ویژه برای اوکراین سخت بود. در مرحله اولیه، نیروهای اوکراینی آموزش دیده توسط غرب برای به کارگیری مانورهای تسلیحات ترکیبی - روشی برای نبرد که در آن پیاده نظام، زره و توپخانه با هم در حملات همزمان استفاده می‌شوند، تلاش کردند.

نیروهای اوکراینی در ابتدا سعی کردند با تشکیلات مکانیزه تسلیحات ترکیبی از خطوط حفر روسیه عبور کنند. با این حال، اوکراینی‌ها که به سلاح‌های پیشرفته آمریکایی مجهز بودند، در میدان‌های مین متراکم روسیه زیر آتش مداوم توپخانه‌ها و هلیکوپترها گرفتار شدند.

111

مقامات آمریکایی گفتند که تلفات نظامی روسیه نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر است.

به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی، در دو هفته اول ضدحمله، 20 درصد از تسلیحاتی که اوکراین به میدان نبرد فرستاده شده بود، آسیب دیده یا منهدم شد. این تلفات شامل برخی از ماشین‌های جنگی قدرتمند غربی - تانک‌ها و نفربرهای زرهی - بود که اوکراینی‌ها برای شکست روس‌ها روی آنها حساب می‌کردند.

مقامات گفتند که مهم‌تر از آن، هزاران سرباز کشته یا زخمی شدند.

یک مقام ارشد آمریکایی به تعداد بالای تلفات اوکراینی اذعان کرد. وی افزود که در روزهای اخیر، نیروهای اوکراینی شروع به ضربه زدن به حلقه‌های اولیه دفاعی روسیه کرده‌اند.

در هفته‌های اخیر، اوکراین تاکتیک‌های میدان نبرد خود را تغییر داده و به روش‌های قدیمی خود برای از بین بردن نیروهای روسیه با توپخانه و موشک‌های دوربرد به جای فرو رفتن در میدان‌های مین زیر آتش بازگشته است.

مقامات آمریکایی نگرانند که تعدیل‌های اوکراین از طریق ذخایر مهمات گرانبها انجام شود، که می‌تواند به نفع ولادیمیر  پوتین رئیس‌جمهور روسیه باشد و اوکراین را در جنگ فرسایشی به ضرر برساند. اما فرماندهان اوکراینی تصمیم گرفتند که این محور تلفات را کاهش دهد و نیروی جنگی خط مقدم خود را حفظ کند.

تنها در یک سال و نیم، تلفات نظامی اوکراین از تعداد نیروهای آمریکایی که در طول نزدیک به دو دهه حضور یگان‌های آمریکایی در ویتنام جان باختند (تقریباً 58000) بیشتر بوده است.

تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها نشان دهنده میزان مهمات مرگباری است که هر دو طرف خرج می‌کنند. هزاران گلوله توپ هر هفته شلیک می‌شود، تانک‌ها به ساختمان‌ها ضربه می‌زنند، مین‌های زمینی همه جا هستند و هواپیماهای بدون سرنشین بالای سرشان شناور می‌شوند و سربازان را در زیر می‌برند. هنگامی که درگیری نزدیک رخ می دهد، شبیه نبردهای جنگ جهانی اول است: وحشیانه و اغلب در سنگرها رخ می‌دهد.

این اعداد همچنین به فقدان مراقبت‌های پزشکی سریع در خط مقدم اشاره دارد. تخلیه سربازان مجروح با توجه به میزان توپخانه و تیراندازی که در هر درگیری وجود دارد، به طور فزاینده ای دشوار است. برخلاف جنگ‌های ایالات متحده در افغانستان و عراق، که در آن نیروهای آمریکایی به شدت به تخلیه مجروحان ظرف یک ساعت به یک مرکز پزشکی مجهز پایبند بودند، چنین قابلیتی در اوکراین وجود ندارد.

در عوض، سربازان مجروح اغلب به داخل هر وسیله نقلیه موجود پرتاب می‌شوند یا با پای پیاده جبهه را ترک می‌کنند. در برخی موارد، مجروحان و کشته‌شدگان را در میدان نبرد رها می‌کنند، زیرا پزشکان نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. بیمارستان‌ها و پایگاه‌های امداد اغلب زود پر می شوند.

و در سرتاسر اوکراین، در شهرهای بزرگ و روستاهای روستایی، تقریباً همه خانواده‌ای را می‌شناسند که کسی را در جنگ از دست داده است. گل‌های خشک از مراسم خاکسپاری جاده‌های آرام را پر می‌کنند و گورستان‌ها در گوشه و کنار کشور پر می‌شوند.

ارقام تخمینی برای اوکراین و روسیه بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، رهگیری‌های ارتباطی، رسانه‌های اجتماعی و ارسال‌های رسانه‌های خبری از خبرنگاران در این کشور و همچنین گزارش‌های رسمی هر دو دولت است. برآوردها حتی در داخل دولت ایالات متحده متفاوت است.

بر اساس اسناد پنتاگون که در بهار فاش شد، روسیه 189500 تا 223000 تلفات را متحمل شد که از جمله 43000 نفر در عملیات کشته شدند. یک سند می‌گوید که تا فوریه، اوکراین متحمل 124500 تا 131000 تلفات شده و 17500 نفر در عملیات کشته شده‌اند.

222

تخلیه سربازان مجروح به‌طور فزایندهای دشوار است. 

در حالی که چندین مقام آمریکایی و یک مقام ارشد سابق اوکراینی گفته‌اند که تاکنون حدود 70000 سرباز اوکراینی در درگیری‌ها کشته شده‌اند، دیگر مقامات آمریکایی گفته‌اند که این تعداد ممکن است کمتر باشد.

این برآوردها تا حدی به دلیل عدم تمایل اوکراین به افشای خسارات خود در زمان جنگ حتی برای دولت آمریکا بسیار متفاوت است. تحلیلگران اطلاعاتی ایالات متحده نیز زمان بسیار بیشتری را صرف تمرکز بر تلفات روسیه کرده اند تا تلفات اوکراین.

تحلیلگران روسیه می‌گویند بعید است که تلفات جانی مانع از پوتین شود. او هیچ مخالف سیاسی در داخل خود ندارد و جنگ را به عنوان نوعی مبارزه با کشور در طول جنگ جهانی دوم، زمانی که بیش از هشت میلیون سرباز شوروی جان باختند، توصیف کرده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند که بر این باورند که آقای پوتین می‌تواند صدها هزار تلفات را در اوکراین متحمل شود، اگرچه تعداد بیشتر می‌تواند به تهدید حمایت سیاسی او منجر شود.

در حالی که به نظر می‌رسد پوتین تا حدودی تمایلی به آغاز یک بسیج گسترده ندارد، او سقف سنی بالایی را برای مردانی که واجد شرایط استخدام در ارتش هستند، افزایش داده است. و اگر روسیه تصمیم بگیرد افراد بیشتری را بسیج کند، جمعیت بیشتر آن می‌تواند به سرعت ذخایر نیروی انسانی اوکراین را تحت الشعاع قرار دهد.

کشته شدن بیشتر سربازان می‌تواند تأثیر منفی‌ای برای اوکراین در جنگی داشته باشد که هنوز به پایان نرسیده است. آن هم در حالی که جنگجویان دسته دسته جان خود را از دست می‌دهند، غیرنظامیانی که در میان اسلحه‌ها گیر افتاده‌اند و هزاران نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.