به گزارش اکوایران، سپتامبر، پس از آن که عربستان و روسیه، تولیدکنندگان اصلی نیروگاه اوپک، بار دیگر در باب کاهش تولید نفت هم صدا شدند، هزینه بالا نگه داشتن قیمت‌ها اهداف پادشاهی را تحت تاثیر قرار داد.بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، تولید نفت توسط پادشاهی در سپتامبر 2023 حدود 9 میلیون بشکه در روز خواهد بود. این میزان شامل 1.6 میلیون بشکه در روز است که اعضای اوپک پلاس در آوریل بر سر آن توافق کردند ودسامبر 2024 تمدید می شود.

چالش های پادشاهی

به نوشته اقتصادنیوز، نشریه بلومبرگ روز پنجشنبه گزارش داد که بهای نفت به مدت هفت هفته صعود داشته، رکودی طولانی در بیش از یک سال گذشته که موجب شد از اواخر ژوئن بهای نفت خام حدود 20 درصد افزایش داشته باشد. با این حال انتظار می‌رود تقاضای نفت به بالاترین حد خود برسد و به2.2 میلیون بشکه در روز به میزان 102.2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. در این میان باید این حقیقت را هم لحاظ کرد که 70 درصد رشد تقاضا به افزایش فعالیت پتروشیمی چین مرتبط است.

22222222222222222222222علیرغم افزایش بهای نفت،کارشناسان معتقدند که پادشاهی با موانع جدی روبرو است.متیو بی، تحلیلگر ارشد مسائل انرژی در این باب گفت که محدودیت های متعددی وجود دارد که مانع از حفظ قیمت نفت در آینده توسط عربستان سعودی می شود.پیش بینی این کارشناس انرژی تا حدودی مجقق شده، بدین معنا که فارغ از هم صدایی مسکو و ریاض جهت کاهش تولید نفت، روسیه به واسطه گزینه های محدودتر و دسترسی گستردهاش به سهم بازار، برخلاف منافع عربستان تصمیم سازی می کند.

وقتی مسکو پادشاهی را دور می زند!

به گفته متیو بی، روسیه این توان را دارد تا به شش مصرف کننده عمده، چون ترکیه، هند و چین صادرات داشته باشد؛ گزینه ای که درامدهای پادشاهی را به شکل منفی تحت تاثیر قرار خواهد داد. این تحلیلگر در گفت و گو با المانیتور افزود:احتمالا عربستان نگران است که در درازمدت، سهم بازارش کاهش داشته باشد.به باورش،علیرغم رقابت روسیه برای به دست آوردن بازارهای مصرف کنندگان نفت خام، هر دو کشور باید برای حفظ سهم بازار جهانی اوپک و متحدانش و کنترل بهتر قیمت نفت در بلندمدت به همکاری خود ادامه دهند. این ضرورت با فشار مضاعف کشورهای غربی برای کاهش مصرف سوخت فسیلی در سطح جهان تشدید می شود.

8t9odATeSM5T

عمروزکریا عبدو، استراتژیست فعال در حوزه صنعت انرژی و خدمات مالی نیز بر این باور است که هدف پادشاهی حفظ قیمت نفت بالای 80 دلار به ازای هر بشکه است.او در این باره به المانیتور گفت که مصرف چین به هیچ وجه آنطور که انتظار می‌رفت افزایش نیافته و به همین دلیل، سعودی‌ها نگران هستند که نفت تولید شان به سرعت کاهش یابد و برنامه‌هایشان را برای هزینه در بخش‌های غیرنفتی و داخلی به تاخیر بیندازد. روسیه در نیمه اول سال 2023 از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت خام چین پیشی گرفت. چین در آن دوره 2.13 میلیون بشکه در روز نفت از روسیه واردات داشت، در حالی که 1.88 میلیون بشکه در روز از عربستان سعودی نفت وارد می کرد.

پای چین و آمریکا در میان است

پالایشگاه‌های چینی در سه ماه گذشته به دلیل بهای بالای انرژی، نفت کمتری از آرامکوی عربستان سعودی درخواست کردند و در عوض عرضه شان را از آمریکا و غرب آفریقا افزایش دادند. با این حال آنگونه که بلومبرگ نوشته تحولات اخیر به نفع عربستان است، چرا که چین ماه سپتامبر حدود 40 درصد نفت خام بیشتری از این کشور خریداری خواهد کرد.رویترز نیز به نقل از چندین منبع ناشناس در این باره نوشت، آرامکو به مشتریانش در شمال آسیا اطلاع داده که حجم کامل نفت خامی را که برای ماه سپتامبر درخواست کرده بودند، دریافت می کنند. به باورعبدو نیروی دیگری که به دنبال کاهش قیمت نفت است، ایالات متحده است، بالاخص آن که پیشنهاد خرید 6 میلیون بشکه نفت برای ذخایر استراتژیکش را در 1 اوت پس گرفت. علاوه بر این، دولت بایدن رکورد 180 میلیون بشکه را منتشر کرد.

PlhNf5AMsadj

این تحلیلگر افزود که افزایش نرخ بهره آمریکا نیز قیمت ها را تحت فشار قرار می دهد. به گزارش رویترز، افزایش یک چهارم درصدی فدرال رزرو در ماه جولای با کاهش حدود یک درصدی قیمت نفت همزمان شد. یازدهمین افزایش نرخ بهره در 12 نشست اخیر فدرال رزرو به شکل مضاعفی باعث کاهش تقاضای جهانی نفت، کاهش رشد اقتصادی و افزایش هزینه های استقراض شده، بالاخص در کشورهایی که ارزهای آنها به دلار وابسته است.در نتیجه، بانک مرکزی عربستان سعودی در ماه ژوئیه نرخ بهره خود را افزایش داد و نرخ بهره را بالا برد، گزینه ای که می‌تواند هدف پادشاهی برای جذب شرکت‌های خارجی را خنثی کند. عبده به المانیتور گفت که این سیاست بر گردشگری و درآمد حصل از آن تاثیری منفی می گذارد.بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی، اقتصاد عربستان سعودی در سال 2022 8.7 درصد رشد کرد و منجر به اولین مازاد بودجه این کشور در تقریباً 10 سال گذشته شد که عمدتاً به دلیل قیمت جهانی نفت است. آژانس آمریکایی تخمین می زند که برنت تا پایان سال 2023 به طور میانگین 81 دلار خواهد بود.ژ

ماموریت پر هزینه ریاض!

خبرگزاری رویترز اواخر جولای گزارش داد که کاهش بها و تولید نفت، رشد تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار می دهد.عبده گفت که عربستان سعودی با کاهش داوطلبانه تولید خود به همراه روسیه بار حفظ قیمت نفت را به نفع کشورهای تولیدکننده نفت به عهده گرفته - اما ادامه این سیاست، راهی طولانی و پرهزینه خواهد بود.

عبده درباره نحوه عملکرد عربستان سعودی گفت: پادشاهی هنوز این گزینه را دارد تا به بازارهای سرمایه جهانی متوسل شود، این بازیگر قادر است تا برای حفظ نقدینگی اش در کوتاه مدت اوراق قرضه منتشر کند. با این حال، به باور این تحلیلگر با توجه به افزایش نرخ بهره رقابت پذیری پادشاهی با سایر بازیگران چون آمریکا که در حال حاضر نرخ های حدود 5.4 درصد دارد، سخت تر خواهد شد.