به گزارش اکوایران، گزارش شده است که مارک میدوز، رئیس دفتر سابق کاخ سفید در پیش‌نویس خاطرات خود نوشته که رئیس سابق او، دونالد ترامپ، در جریان مصاحبه با یک نویسنده، یک طرح فوق محرمانه جنگ با ایران را روی مبلی در استراحتگاه گلف خود در نیوجرسی، جا گذاشته است.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، میدوز به دادستان‌های تیم بازپرس ویژه، جک اسمیت گفت که از آن نویسنده و یک ناشر درباره این حادثه تکان‌دهنده شنیده است، اما در نسخه نهایی منتشر شده کتابش، آن را کوچک‌نمایی کرده، زیرا ممکن بود برای ترامپ «مشکل‌ساز» شود.

به گزارش ای‌بی‌سی، در این پیش نویس آمده است: «روی کاناپه مقابل میز (ترامپ)، یک گزارش چهار صفحه‌ای وجود داشت که توسط خود رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، ژنرال مارک میلی تایپ شده بود. این سند شامل نقشه خود ژنرال برای حمله به ایران بوده است، اقدامی که او بیش از یک بار در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ از او خواسته بود تا انجام دهد.»

به نوشته ساوت‌چاینا‌ مورنیگ‌پست، ترامپ به عنوان بخشی از کیفرخواست جایگزین پرونده اسناد طبقه بندی شده، به نشان دادن غیرمجاز این سند به زیردستان خود متهم شده است.

4a314289-2993-440a-bd73-05073f05

دونالد ترامپ و مارک میدوز در کاخ سفید در سال 2020. عکس: AFP

او پیش از این متهم به سوء استفاده از ده‌ها سندی شده که هنگام خروج از کاخ سفید با خود برده بود و از تلاش‌های رسمی برای بازگرداندن آن‌ها سرپیچی کرده است.

بر اساس کتاب میدوز، ترامپ ظاهراً طرح جنگ با ایران را به نیوجرسی آورده و آن را طی مصاحبه‌ای در تابستان 2021 به زیردستان خود نشان داده است.

ترامپ که این سند را مهمات مهمی در دشمنی عجیب خود با میلی می‌دید، پیش‌تر متهم شده بود که برای دستیاران خود لاف زده است که این سند حرف او را مبنی بر اینکه میلی یک جنگ افروز است ثابت می‌کند.

با این کار، ترامپ اعتراف کرده که این سند همچنان محرمانه بوده است و او نباید آن را نشان می‌داده، که عملاً در تضاد با ادعاهای مکرر خودش است مبنی بر این که او همه اسناد را از حالت طبقه بندی خارج کرده بوده است.

بر اساس یک فایل صوتی از این دیدار ترامپ گفته است: «این فوق محرمانه است... این اطلاعات سری است. ببین، این را نگاه کن. این کار ارتش است و به من داده شده. به عنوان رئیس جمهور می‌توانستم آن را از طبقه بندی خارج کنم، اما اکنون نمی‌توانم.»

این اصلاعات جدید حاکی از آن است که ترامپ با این طرح محرمانه حتی بیش از آنچه قبلاً شناخته شده بود، بی پروا بوده است، طرحی که برای دشمنان ژئوپلیتیکی ایالات متحده و همچنین متحدان آمریکا که از ایران متنفر هستند، مانند اسرائیل و عربستان سعودی ارزش غیرقابل اندازه‌گیری داشته است.

bc77ef40-b4a9-47ed-b897-f8aff433

میدوز به دادستان‌ها گفت که ترامپ هرگز به او نگفته است که تعداد زیادی از اسناد محرمانه را از حالت طبقه‌بندی خارج کرده است، که در تضاد با ادعای رئیس سابقش در مورد این اسناد است.

او همچنین این ادعای عجیب و غریب مبنی بر اینکه ترامپ «دستور ثابت» داشته است که اسنادی را که از کاخ سفید خارج می‌کند، از حالت طبقه‌بندی خارج می‌شوند را رد کرد.

این گزارش ابهامات مربوط به نقش میدوز در پرونده‌های مختلف ترامپ را روشن نمی‌کند.

میدوز با وجود اینکه دستیار ارشد ترامپ بوده است، در پرونده اسناد مار-آ-لاگو یا پرونده فدرال 6 ژانویه (حمله به ساختمان کنگره آمریکا)، متهم نشده است. اسمیت از میدوز به عنوان یکی از شرکای توطئه در پرونده انتخابات نام نبرد و این سوء ظن را ایجاد کرد که او برای اجتناب از پیگرد قانونی، با دادستان‌ها نوعی معامله انجام داده است.

اما نماینده سابق کارولینای شمالی در کنگره هفته گذشته به عنوان یکی از 18 متهم مشترک ترامپ در پرونده مداخله در انتخابات جورجیا، که بر اساس قوانین شدید اخاذی در این ایالت متهم شناخته شده است، متهم شد.

او از یک قاضی خواسته است که پرونده خود را به دادگاه فدرال منتقل کند یا آن را به طور کلی رد کند، و اظهار داشت که در حال انجام وظایف شغلی فدرال خود بوده است، در حالی که متهم شده است که به ترامپ کمک کرده تا نتیجه شکست او در برابر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جورجیا را تغییر دهد.