به گزارش اکوایران، به نوشته رسانۀ حکومتی کرۀ شمالی، کیم جونگ‌اون، رهبر این کشور، وعده داد روابطش با روسیه تقویت شوند تا این دو کشور بتوانند «سلطه و اعمال خودسرانۀ امپریالیست‌ها را در هم بکوبند.»

کیم این وعده را در نامه‌ای مطرح کرد که سه‌شنبه، در سالگرد آزادسازی کره از حکومت استعماری ژاپن، به رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین فرستاد؛ جدیدترین نشانه از تقویت روز افزون پیوندهای پیونگ‌یانگ و مسکو. 

به گفتۀ آژانس مرکزی خبر کره، کی‌سی‌ان‌اِی، کیم در پیامش به پوتین گفت روابط [کره] شمال[ی] با روسیه «بیشتر و به یک رابطۀ راهبردی دیرپا تبدیل» خواهد شد. او گفت هر دو کشور «به خوبی شکست ناپذیری و قدرتشان را» در نبرد با «امپریالیست‌ها اثبات کرده‌اند.»

به گفتۀ این خبرگزاری، پوتین نیز به کیم گفته که روسیه «همکاری‌های دوجانبه را در تمامی حوزه‌ها برای رفاه هر دو ملت و پایداری و امنیت شبه‌جزیرۀ کره و تمام شمال شرق آسیا تقویت» خواهد کرد.

ماه گذشته، وزیر دفاع روسیه، سرگی شویگو در سفری کم سابقه به پیونگ‌یانگ با رهبر کرۀ شمالی دیدار کرد. آنان در نمایشگاهی نظامی شرکت کردند که موشک‌های دارای توان حمل کلاهک‌های هسته‌ای را به نمایش می‌گذاشت. پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی رژیم کیم با ممنوعیت قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مواجه‌اند.

شویگو در روز سه شنبه گفت که همکاری نظامی میان روسیه و کرۀ شمالی «برآورده کنندۀ منافع بنیادین» دو کشور است و «کسی را تهدید نمی‌کند.»

شویگو همچنین در کنفرانس امنیتی در مسکو گفت «نه انزوای بین المللی و نه تحریم‌های اقتصادی نتوانسته‌اند مانع توسعه {کرۀ شمالی} شوند.»

روسیه، از متحدان جنگ سرد کرۀ شمالی، و یکی از معدود کشورهایی است که رژیم کیم روابط دوستانه‌ای با آن دارد. به گفتۀ تحلیگران، از زمان حملۀ روسیه به اوکراین، انزوای جهانی فزایندۀ مسکو، کرملین را بیشتر به سوی کیم رانده است. هر دو کشور با تحریم‌های سنگین ائتلاف‌های جهانی به رهبری ایالات متحده مواجه‌اند.

رومن پاکئو پاردو، کارشناس مسائل کره در کینگز کالج لندن، گفت «در حال حاضر، روسیه نیازمند دوستان یا دست کم همکارانی است. کرۀ شمالی یکی از کشورهایی است که تمام قد پشت روسیه است و می‌تواند سلاح‌هایی را برای حمایت از حمله به اوکراین در اختیارش بگذارد.»

روز به روز نشانه‌های بیشتری پیدا می‌شود که روسیه برای حمله‌اش به اوکراین به دنبال سلاح‌های کرۀ شمالی است، مسئله‌ای که هم مسکو و هم پیونگ‌یانگ آن را انکار کرده‌اند. درست چند روز پس از سفر وزیر دفاع روسیه به پیونگ‌یانگ در ماه گذشته، یک هواپیمای نظامی روسیه به کرۀ شمالی پرواز کرد که می‌تواند به معنی تراکنش‌های تسلیحاتی میان این دو کشور باشد.

واشنگتن گفت شویگو در این سفر خواهان تأمین مهمات از جانب کرۀ شمالی بود. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، در اوایل ماه جاری گفت «این مسئله مثال دیگری از عمق درماندگی آقای پوتین بابت تأثیرات تحریم‌ها و کنترل صادرات ب ماشین جنگی‌اش است.» 

او گفت «هر معاملۀ سلاحی میان کرۀ شمالی و روسیه، بدون شک، مجموعه‌ای از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می‌کند.»

نشانه‌های حمایت تسلیحاتی کرۀ شمالی از روسیه در جبهه‌های اوکراین هم نمایان شده‌اند. ماه گذشته فایننشال تایمز گزارش داد که سربازان اوکراینی از سلاح‌های ساخت کرۀ شمالی استفاده می‌کردند که به گفتۀ کی‌یف از روس‌ها گرفته بودند. به گفتۀ این روزنامه، نظامیان اوکراینی حین شلیک راکت‌های زمانِ شورویِ کرۀ شمالی به مواضع روسیه دیده شده‌اند.

در نامه‌های سه‌شنبه میان رهبران کرۀ شمالی و روسیه اثری از فروش سلاح نبود اما کیم بر «دوستی نظامی و همبستگی میان ارتش‌ها و مردم دو کشور» تأکید کرد.

پاکئو پاردو گفت همکاری دفاعی فزایندۀ میان روسیه و کرۀ شمالی می‌تواند از اوکراین فراتر برود. «می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مسکو پس از رهایی از حمله به اوکراین، دانش، فناوری و احتمالاً سلاح‌هایی را در اختیار رژیم کیم قرار دهد.»

او گفت از آنجا که روسیه می‌تواند برنامۀ هسته‌ای و موشکی کرۀ شمالی را سرعت ببخشد، این مسئله برای ایالات متحده و هم‌پیمانانش نگران کننده است. 

اخیرا ایالات متحده در در کمپ دیوید دربارۀ همکاری‌های امنیتی مربوط به کرۀ شمالی و اوکراین و دیگر مسائل با ژاپن و کرۀ جنوبی گفت‌وگو کرد.