به گزارش اکوایران، دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه، غرب را به ایجاد تنش بر سر گرجستان از طریق بحث درباره عضویت احتمالی این کشور در ناتو متهم کرد.

طبق آنچه در گزارش الجزیره آمده، دیمیتری مدودف، معاون دبیر شورای امنیت کرملین، هشدار داده است که مسکو ممکن است مناطق جداشده از گرجستان یعنی اوستیای جنوبی و آبخازیا را ضمیمه کند.

مدودف که از زمانی که نیروهای روسیه در سال گذشته تهاجم تمام‌عیار به اوکراین را آغاز کردند، خود را به عنوان یکی از جنگ‌طلب‌ترین صداهای سیاسی مسکو معرفی کرده است. وی در مقاله‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، غرب را متهم کرد که با بحث درباره عضویت احتمالی گرجستان در گرجستان، منجر به ایجاد تنش شده است.

اتحاد نظامی ناتو

مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه، در مقاله‌ای که توسط روزنامه «آرگومنتی آی فاکتی» منتشر شد، نوشت: «ایده پیوستن به روسیه هنوز در آبخازیا و اوستیای جنوبی هنوز راه‌حلی محبوب و پرطرفدار است.»

او در این مقاله گفت: «اگر دلایل خوبی برای آن وجود داشته باشد، احتمالاً می‌توان آن را اجرا کرد.»

در حالی که روابط روسیه با گرجستان از زمان جنگ کوتاه اما خونین تفلیس و مسکو در سال 2008 بر سر مناطق جداشده آبخازیا و اوستیای جنوبی بهبود یافته است، مدودف گفت که اگر نگرانی‌ها در مورد پذیرش احتمالی گرجستان در ناتو به واقعیت نزدیک شود، مسکو از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

مدودف در این مقاله با اشاره به الحاق احتمالی گفت: «اگر نگرانی‌های ما به واقعیت نزدیک‌تر شود، منتظر نخواهیم ماند.»

مقامات گرجستان بارها گفته‌اند که متعهد به پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده هستند و آن را راهی برای حفظ تمامیت ارضی کشورشان می‌دانند.

ائتلاف نظامی ناتو در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرده است که «گرجستان یکی از نزدیکترین شرکای ناتو است».

«گرجستان آرزو دارد به ناتو بپیوندد. با گذشت زمان، طیف گسترده‌ای از همکاری عملی بین ناتو و گرجستان ایجاد شده است که از تلاش‌های اصلاحی گرجستان و هدف آن برای ادغام یورو-آتلانتیک حمایت می‌کند.»

گرجستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، کنترل مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی را از دست داد.

گرجستان به دنبال سقوط اتحاد جماهیر شوروی کنترل بر این نواحی را از دست داد. این کشور سپس تلاش کرد که با استفاده از قوای نظامی اوستیای جنوبی را بازپس بگیرد که این اتفاق روسیه را به ضدحمله واداشت. مسکو همچنین در سال ۲۰۰۸ استقلال این نواحی را به رسمیت شناخت.

مقاله مدودف به مناسبت پانزدهمین سالگرد به رسمیت شناختن استقلال مناطق مذکور توسط روسیه پس از درگیری در سال 2008 منتشر شد.