به گزارش اکوایران، به گفته مقامات روسی، هواپیمایی که گفته می‌شود حامل جنگ‌سالار بدنام، یوگنی پریگوژین بوده، که گروه واگنر او در ماه ژوئن یک شورش نافرجام را آغاز کرد، در پرواز مسکو به سن پترزبورگ سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ریانووستی، تمام 10 سرنشین هواپیما از جمله سه خدمه آن در این سانحه جان باختند. مقامات روسی بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفتند که مردی با نام پریگوژین در میان مسافران بوده است.

به نوشته فایننشال‌تایمز، اگر این خبر تایید شود، مرگ پریگوژین یک پایان نمایشی برای زندگی این فرمانده جنگی، تقریبا یک سال و نیم پس از حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین و دو ماه پس از رهبری نیروهای شبه‌نظامی خود در شورش تاریخی و نافرجام به سمت مسکو خواهد بود.

یک پست در کانال تلگرام گری‌زون، مرتبط با گروه واگنر، ادعا کرد که پدافند ضد هوایی روسیه این هواپیما را در منطقه تِوِر در نزدیکی روستای کوژنکینو سرنگون کرده است.

به گفته این کانال تلگرامی، ساکنان منطقه قبل از سقوط هواپیما «دو انفجار که مشخصه آتش پدافند هوایی را داشت» را شنیده‌اند و «وارونگی هواپیما در آسمان در یکی از فیلم‌ها این را تایید می‌کند» و افزود که این بر مبنای اطلاعات اولیه است.

مش، یک رسانه خبری در شبکه اجتماعی تلگرام، گفت که مردم محلی قبل از سقوط دو صدای بلند شنیده بودند.

Screenshot (2)

پریگوژین که قبلاً تامین کننده غذای کرملین معروف به «سرآشپز پوتین» بود، به عنوان یکی از مهم‌ترین رهبران تلاش‌های جنگی روسیه ظاهر شد، تا این که رهبری ارتش را چنان تحت فشار قرار داد که در اواخر ژوئن علیه آنها کودتا کرد.

اگرچه نیروهای واگنر عملاً کنترل دو شهر بزرگ در جنوب روسیه را به دست گرفتند و حداقل 13 سرباز را در حین سرنگونی دو هلیکوپتر و یک هواپیما در راهپیمایی خود به سمت مسکو کشتند، به نظر می‌رسید پوتین آن‌ها را بخشیده است.

بر اساس توافق با کرملین، واگنر برای تبعید به بلاروس رفت که رهبر آن الکساندر لوکاشنکو میانجی‌گری آتش‌بس را بر عهده داشت.

پریگوژین ماه گذشته گفت که افراد واگنر در نهایت به آفریقا اعزام خواهند شد، جایی که این گروه در مقام مزدور در چندین درگیری به جنگیدن ادامه می‌دهد. او روز دوشنبه در ویدئویی ظاهر شد و گفت که در آفریقاست تا ماموریتی را انجام دهد که «روسیه را در تمام قاره‌ها از اینی که هست بزرگتر کند».

اگرچه به نظر می‌رسید که پریگوژین مجدداً در تشکیلات امنیتی روسیه ادغام شده است، مقامات آمریکایی گفته بودند که انتظار دارند او احتمالاً با مجازات مواجه شود.

ویلیام برنز، مدیر سیا، ماه گذشته هنگام سخنرانی در مجمع امنیتی آسپن گفت: «پوتین کسی است که عموماً فکر می‌کند انتقام، غذایی است که بهتر است سرد سرو شود. طبق تجربه من پوتین نهایت یک انتقام‌جو است، بنابراین اگر پریگوژین بیش از این برای این کار مجازات نشود، تعجب خواهم کرد.»

به گفته سایت ردیابی پرواز فلایت‌رادار24، این هواپیما، یک جت  Embraer Legacyبوده است، همان هواپیمایی که پریگوژین مرتباً برای سفر در داخل روسیه و به دوردست‌ها در آفریقا، از آن استفاده می‌کرد.

زمانی که این هواپیما آخرین بار موقعیت خود را پخش کرد، در ارتفاع 28000 پایی بود و با سرعت 513 گره زمینی در حال حرکت بود.

به نظر می‌رسد این مسیر، مسیر پرواز عادی این هواپیما به سن پترزبورگ باشد، مسیری که آخرین بار در 6 جولای طی کرده بود.

ویدئویی از حین سقوط و پس از آن که توسط رسانه‌های اجتماعی مرتبط با سرویس‌های امنیتی روسیه منتشر شده است، نشان می‌دهد که هواپیما به سرعت از آسمان پایین می‌آید، در کنار ستونی شبیه به شلیک گلوله‌های پدافند ضدهوایی، قبل از اینکه در یک گلوله آتش به زمین سقوط کند.