به گزارش اکوایران، دادگاه رسیدگی به شکایت خانواده‌های شهدای کودتای نقاب (نوژه) روز دوشنبه (2 مرداد) با حضور بازماندگان و آسیب‌دیدگان این واقعه در شعبه ۵۵ مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران و به ریاست قاضی حسین‌زاده برگزار شد.

بنا به اعلام قوه قضائیه، دادخواست خانواده شهدای این کودتا با توجه به احراز صلاحیت دادگاه عمومی و حقوقی استان تهران به استناد قوانین داخلی و بین‌المللی در مرداد ۱۴۰۱ به دادگاه بین‌الملل تهران تقدیم و صدور حکم علیه دولت آمریکا به اتهام طراحی و اجرای این کودتا مورد مطالبه قرار گرفت.

بعد از رسیدگی و بررسی مستندات موجود، حکم این دعوای حقوقی از سوی دادگاه صادر شد.

دادگاه پس از استماع دفاعیات وکیل پرونده و بازماندگان اقدام تروریستی آمریکا در کودتای نقاب (نوژه)، ضمن وارد دانستن دعوای مطروحه و صلاحیت شعبه ۵۵ روابط بین‌الملل تهران به رسیدگی به این پرونده، رای به محکومیت دولت آمریکا به پرداخت ۳۰ میلیون دلار بابت خسارات مادی و معنوی برای خواهان‌ها (شاکیان) و ۳۰۰ میلیون دلار بابت خسارات تنبیهی صادر کرده است. 

بدین ترتیب بر اساس رأی صادره دولت آمریکا باید مجموعا ۳۳۰ میلیون دلار جریمه مالی و غرامت به خانواده شهدای کودتای نقاب (نوژه) پرداخت کند.

بر اساس روایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تیرماه 1359 یک حرکت نظامی - سیاسی، با هدف تغییر نظام جدید حکومتی جدید در قالب یک کودتای نظامی به ­نام «کودتای نقاب» رخ داد و قبل از اجرا، خنثی شد.در پس پرده این واقعه­ که کودتا نامیده شده است، سه هدف مهم شهادت امام خمینی، براندازی نظام جمهوری اسلامی و تضعیف یگان‌های عمده ارتش در نظر گرفته شده بود.»