به گزارش اکوایران، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به سؤالی درباره گزارش‌هایی مبنی بر کاهش سرعت غنی‌سازی ۶۰ درصدی تهران گفت: «غنی‌سازی اورانیوم ایران بر اساس چارچوبی که پارلمان این کشور تعیین کرده، ادامه دارد».

اسلامی با اشاره به قانون مربوطه در مجلس گفت: «غنی‌سازی هسته‌ای ما بر اساس قانون چارچوب راهبردی ادامه دارد».

به نوشته رویترز، در اوایل این ماه، وال‌استریت ژورنال گزارش داد که ایران سرعت انباشت اورانیوم غنی‌شده را به میزان قابل توجهی کاهش داده و بخشی از ذخایر خود را رقیق کرده است؛ اقداماتی که می‌تواند به کاهش تنش با ایالات متحده و احیای گفت‌وگوهای گسترده‌تر بر سر مسأله هسته‌ای ایران کمک کند.

در سال ۲۰۲۰، مجلس ایران قانونی را تصویب کرد که در صورتی که سایر طرف‌ها به طور کامل به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پایبند نباشند، آن دولت باید اقداماتی مانند افزایش غنی‌سازی اورانیوم را فراتر از حد تعیین‌شده در توافق انجام دهد.

پس از اینکه واشنگتن در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و تحریم‌ها را مجدداً اعمال کرد، تهران شروع به نقض محدودیت‌های هسته‌ای مندرج در این پیمان کرد. ایران که طبق توافق هسته‌ای تنها می‌توانست اورانیوم را تا ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی کند در سال ۲۰۲۱ شروع به غنی‌سازی با خلوص ۶۰ درصد کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی نیز رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری امروز خود نیز در پاسخ به پرسشی درباره عدم همکاری آمریکا با عربستان برای احداث تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای و احتمال همکاری عربستان و چین در این زمینه آیا جمهوری اسلامی ایران آمادگی و تمایل همکاری با عربستان در این زمینه دارد؟ گفت: چین برای احداث نیروگاه اتمی در عربستان اعلام آمادگی کرده است. ما هم آمادگی همکاری با عربستان را داریم. در گذشته هم در حوزه رادیو همکاری‌های داشتیم و الان هم پیگیری‌هایی داشتیم‌.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین اعلام کرد که معاون «رافائل گروسی» - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - به تهران سفر خواهد کرد.

اسلامی درباره فرآیند تولید سزیم نیز گفت: نکته مهم برای ما این بوده که از داشته‌های خودمان استفاده کنیم و ظرفیت‌های خودمان را در یک فرایند پیچیده در چرخه قرار دادیم و از شکاف مواد به تولید سزیم دست پیدا کنیم. این سزیم در صنایع ابزار دقیق هسته‌ای و سامانه پرتودهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای بحث چاه پیمایی برای نفت و گاز و مواد معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه سزیم ۱۳۷ حاصل کار شش‌ماهه سازمان است که با خودباوری بی‌نظیر توانستیم آن را تولید کنیم، افزود: رآکتور خنداب بازطراحی شد با این فرض که نیاز کشور را پاسخ دهد، اما نمی‌شد آن را با فرض ذهنی طراحی کنیم. هدف از این بازطراحی، تولید ایزوتوپ مورد نیاز کشور بود و اینکه ما به‌طور مستقل وارد کلوپ طراحی و راه‌اندازی رآکتور شویم که این اتفاق هم افتاده است.