به گزارش اکوایران، عناورین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

چالش‌های سربازان اوکراینی برای پیشروی در جبهه جنوب

نیروهای اوکراینی می‌گویند که روستای روبوتین در منطقه زاپوریژیا را تصرف کرده‌اند و به سمت چندین روستای دیگر حرکت می‌کنند تا منطقه استراتژیک توکماک را در محدوده توپخانه خود قرار دهند.

به گزارش یورونیوز، اولکساندر سولونکو، یکی از سربازان متخصص در حوزه ارتباطات به تفصیل درباره چالش‌های پیشرفت در این منطقه نوشته است.

او گفته است که «توپوگرافی منطقه بسیاری از نیروهای اوکراینی را در معرض دید قرار داده است. هر که باشید یعنی یک گروه تهاجمی، گروه شناسایی هوایی یا زمینی و … حرکت شما از دور قابل مشاهده است. دشمن مدت‌هاست که برای ملاقات با شما آماده می‌شود.»

وی اضافه کرده است: «در شمار محدودی از جاده‌ها، امکان دسترسی و مسیرهای لجستیکی وجود دارد. همه چیز به‌طور مکرر هدف گلوله قرار گرفته و گلوله باران شده است. مطمئنا شما شناسایی می‌شوید. اساسا انجام فعالیت در حالی که برای دشمن کاملا نامرئی باقی بمانید غیرممکن است.»

یک افسر اوکراینی نیز روز جمعه گفته بود که زمین باز یک چالش است و هواپیماهای بدون سرنشین از هر دو طرف بالای سر سربازان است.

رئیس شورای اروپا: برای گسترش اتحادیه جدی هستیم

رئیس شورای اتحادیه اروپا که روز دوشنبه در نشست راهبردی موسوم به همایش استراتژیک که در شهر بلد اسلوونی برگزار شد بر آمادگی اتحادیه جهت پذیرش اعضای جدید طی هفت سال آینده تاکید کرد.

این سخنان در حالی مطرح شد که رهبرانی از آلبانی، بوسنی هرزگوین، مولداوی، مونته‌نگرو و مقدونیه شمالی، به عنوان نامزدهای رسمی عضویت در اتحادیه اروپا به همراه نمایندگانی از دیگر کشورهای اروپایی در آن حضور داشتند.

شارل میشل ضمن تاکید بر لزوم آمادگی اتحادیه اروپا برای پذیرش اعضای جدید تا سال ۲۰۳۰ خواستار نهایی شدن اصلاحات مورد نیاز از سوی نامزدها عضویت شد.

شارل میشل در این خصوص تصریح کرد: «معتقدم که ما باید تا سال ۲۰۳۰ برای بزرگ‌تر شدن آماده باشیم. این تفکر بلندپروازانه به نظر می‌رسد اما ضروری است. این نشان می دهد که ما (برای پذیرش اعضای جدید) جدی هستیم.»

شارل میشل در ادامه تاکید کرد که کشورهای نامزد عضویت در اتحادیه اروپا باید ضمن نهایی کردن اصلاحات مورد نیاز برای تضمین استقلال دستگاه قضایی خود، تلاش‌های لازم را در زمینه مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و فساد به انجام برسانند و سیاست‌های خارجی خود را نیز با کشورهای عضو اتحادیه همسو کنند.

اولیانوف: همه اعضای بریکس برابر هستند

نماینده روسیه در سازمان های بین‌المللی در وین، تفاوت اصلی بریکس با نهادهای بین‌المللی غربی را در برابری بین اعضای آن دانست.

به گزارش ایرنا، میخائیل اولیانوف در صفحه کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) این سوال را مطرح کرد که: تفاوت اصلی نهادهای غربی شامل گروه هفت، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اتحادیه اروپا و غیره از یک سو و بریکس از سوی دیگر چیست؟ بریکس، رئیس، داخلی یا خارجی، ندارد. همه اعضای این گروه برابر هستند. آیا می توانید همین را درباره دیگر نهادهای غربی بگویید؟

نخست وزیر ژاپن: چینی‌ها به تلفن ماهیگیران ما پیامک حاوی دشنام می‌فرستند!

نخست وزیر ژاپن از رفتار دولت و مردم چین در واکنش به آزادسازی آب‌ راکتور اتمی فوکوشیما به شدت انتقاد کرد.

به گزارش شفقنا، هفته گذشته، پس از اینکه ژاپن شروع به آزادسازی آب خنک کننده از نیروگاه آسیب دیده فوکوشیما کرد، چین واردات غذاهای دریایی از همسایه خود را ممنوع کرد. ژاپن می‌گویند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرده که این آب‌ها فاقد آلودگی هستند.

منابع ژاپنی می‌گویند: از آن زمان، مشاغل ژاپنی، از نانوایی ها گرفته تا آکواریوم ها، هزاران تماس توهین آمیز از شماره های چینی دریافت کرده اند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در این باره به خبرنگاران گفت: «تلفن‌های آزار و اذیت متعددی وجود داشته است که گمان می‌رود از چین سرچشمه می‌گیرد و نمونه‌هایی از پرتاب سنگ به سفارت ژاپن و مدارس ما در چین هم وجود دارد. باید گفت که این تماس‌ها باعث تاسف است».

کیشیدا افزود: «ما امروز سفیر چین در ژاپن را احضار کردیم و قویاً از او خواستیم تا از مردم چین بخواهد با آرامش و مسئولیت‌پذیری رفتار کنند».

این اظهارات پس از آن بیان شد که ژاپن اعلام کرد در حال افزایش امنیت در نمایندگی‌های دیپلماتیک و مدارس خود در چین است. توکیو در آخر هفته به ده‌ها هزار شهروند خود که در چین زندگی می‌کنند، گفته است در جمع با صدای بلند ژاپنی صحبت نکنند.

وزارت خارجه ژاپن گفته با احضار سفیر چین از او خواسته دولت پکن به مردم توضیحات علمی در مورد عدم آلودگی آب های فوکوشیما بدهد.

بازگشت سرمایه‌گذاران خارجی به بازارهای مالی ترکیه

افزایش ۱۶.۵ واحد درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه طی دو ماه گذشته توجه دوباره سرمایه‌گذاران خارجی بدبین به اقتصاد ترکیه را بار دیگر به آن جلب کرده و آنها تدارک خود را برای تعیین زمان مناسبت برای بازگشت به بازارهای مالی این کشور آغاز کرده‌اند.

بانک مرکزی ترکیه به ریاست «حفیظه غایه ارکان» روز پنجشنبه از افزایش ۷.۵ واحد درصدی نرخ بهره خبر داد؛ افزایشی که سه برابر انتظار سرمایه‌گذاران خارجی و کارشناسان اقتصادی بود و نرخ بهره پایه در این کشور را به ۲۵ درصد رساند. 

این سومین تصمیم بانک مرکزی ترکیه در طول آغاز به کار دولت جدید رجب طیب اردوغان و روی کارآمدن تیم جدید اقتصادی آن محسوب می‌شود. نرخ بهره بانکی تحت تاثیر رویکرد معکوس دولت پیشین آقای اردوغان برای مهار تورم به ۸.۵ درصد کاهش یافته بود. 

اما با روی کارآمدن خانم ارکان، نرخ بهره در هفته سوم ژوئن گذشته ابتدا از ۸.۵ به ۱۵ درصد افزایش یافت و سپس به ۱۷.۵ درصد رسید. 

افزون بر افزایش نرخ بهره، تیم اقتصادی دولت آقای اردوغان از ارائه برنامه جامع جدیدی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی خبر داده است. بر همین اساس، مهمت شیمشک، وزیر دارایی، روز ۱۹ سپتامبر، نشستی را با سرمایه‌گذاران در دفتر مرکزی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن سَکس در نیویورک برگزار می‌کند. او سپس به لندن، مراکش، ژاپن، سنگاپور و هنگ کنگ سفر خواهد کرد.

وزیر دارایی اسرائیل: به فلسطینی‌ها امتیاز نمی‌دهیم

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل درباره تماس‌های جاری درخصوص توافق احتمالی عادی‌سازی روابط با عربستان اظهار  تاکید کرد: «اسرائیل هیچ امتیازی در ارتباط با فلسطینی‌ها نخواهد داد.»

اسموتریچ گفت: «این توافق به نفع همه است، ما آماده‌ایم به سعودی‌ها چیزهای زیادی ارائه دهیم، اما نه به بهای حقوق خود در کرانه باختری.»

وی اظهار داشت: «ما هیچ امتیازی به فلسطینی‌ها نخواهیم داد، این تنها یک خیال‌پردازی است، فلسطینی‌ها به هیچ چیزی دست نخواهند یافت.»

رسانه‌های عبری روز دوشنبه گزارش دادند که یک هیات فلسطینی در حال آماده شدن برای رفتن به عربستان و ارائه خواسته‌های خود در چارچوب تماس‌های جاری بین واشنگتن و ریاض برای دستیابی به توافق عادی‌سازی با اسرائیل است.

در همین رابطه، تساحی هنگبی، مشاور امنیت داخلی اسرائیل تاکید کرده  علیرغم تلاش‌های فزاینده امریکا،  مسیر عادی‌سازی روابط با عربستان همچنان طولانی است

عمران خان از اتهام قتل تبرئه شد

دادگاه پاکستان نخست وزیر سابق این کشور را از اتهامات مربوط به فتنه‌انگیزی و قتل تبرئه کرد.

وکیل عمران خان روز دوشنبه گفت: دادگاهی در پاکستان پرونده فتنه و قتل علیه نخست وزیر سابق پاکستان را رد کرد.

پاییز سال گذشته، یک دادگاه در اسلام آباد، عمران خان را به به قتل یک وکیل مدافع در شهر «کویته» متهم کرده و علاوه بر این، پرونده دیگری مرتبط با تروریسم علیه دبیر کل «حزب تحریک انصاف» و همچنین ده‌ها نیروی این حزب به جرم تحریک به خشونت باز کرد.

گفتنی است نخست‌وزیر سابق پاکستان پس از رأی عدم اعتماد پارلمان و برکناری‌اش در آوریل ۲۰۲۲، با بیش از ۱۰۰ پرونده قضایی مواجه شده و هم‌اکنون برای گذراندن ۳ سال حبس در زندان به سر می‌برد.

ممنوعیت مانتو در مدارس فرانسه برای دختران مسلمان

دولت فرانسه تصمیم دارد به منظور رعایت اصول منتسب به «لائیسیته» پوشیدن عبا توسط دختران را در مدارس دولتی ممنوع کند.

این تصمیم که با استقبال محافظه‌کاران همراه شده درمقابل انتقاد‌ها و تمسخر‌هایی را در میان دیگر جریان‌های فکری و رسانه‌ای فرانسه برانگیخته است.

رویترز در گزارشی که به این موضوع پرداخته «عبا» را لباس یا «ردایی» گشاد و بلند توصیف کرده که برخی زنان و دختران مسلمان برای تکمیل پوشش حجاب خود به تن می‌کنند.

فرانسه که از زمان به اجرا درآمدن قوانین قرن نوزدهم کلیه نمادهای مذهبی را در مدارس دولتی حذف و از هرگونه نفوذ سنتی کلیسای کاتولیک در مراکز آموزش دولتی جلوگیری کرده به تازگی در به روز کردن دستورالعمل‌هایی از این دست برای کنترل اقلیت رو به رشد مسلمان این کشور با مشکلاتی روبرو بوده است.

قوانین سخت‌گیرانه سکولاریسم که ناظر بر تفکیک دین از سیاست و دولت است در فرانسه به لائیسیته شهرت دارد؛ موضوعی بسیار حساس که با توجه به تحولات جامعه فرانسه اغلب تنش‌ها و چالش‌هایی را نیز به همراه دارد.

واکنش رهبر اپوزیسیون اسرائیل به دیدار کوهن با وزیر خارجه لیبی

یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون اسرائیل در واکنش به برملا شدن دیدار «الی کوهن» با «نجلاء المنفوش»، وزیر امور خارجه لیبی اعلام کرد: به بیرون درز دادن غیرمسئولانه این خبر نشانگر ناکامی در حکمرانی است.

لاپید در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مدیریت سیاست خارجی دولتی مانند اسرائیل یک مساله پیچیده و گاهی تنش‌آفرین است و باید با دقت و خرد مدیریت شود.

وی گفت: کشورهای جهان صبح امروز از درز غیرمسئولانه خبر دیدار کوهن و المنقوش اطلاع یافتند و از خود می‌پرسند، آیا این دولتی است که می‌توان بدان اعتماد کرد، آیا می‌توان با آن روابط خارجی برقرار کرد؟

رهبر اپوزیسیون اسرائیل افزود: این اتفاق زمانی روی می‌دهد که شخصی مانند لاپید که هیچ سابقه فعالیت مرتبطی ندارد را به عنوان وزیر خارجه معرفی کنید.

لاپید تصریح کرد: این اتفاق نشانگر ناکامی آشکار در حکمرانی است.