به گزارش اکوایران، مقامات سعودی و مقامات سابق فلسطینی آشنا با این گفتگوها گفتند که عربستان سعودی پیشنهاد از سرگیری حمایت مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین را مطرح کرده که نشانه این است که پادشاهی قصدی جدی برای حل موانع برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل دارد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، مقامات سعودی می‌گویند که تلاش دارند حمایت محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین را برای برقراری روابط آشکار با اسرائیل تضمین کرده تا مشروعیت بیشتری برای هرگونه توافق نهایی فراهم کنند و از هرگونه اتهام مبنی بر قربانی‌کردن تلاش‌های فلسطینی‌ها برای ایجاد یک کشور مستقل برای پیشبرد اهداف خود جلوگیری کنند. به رسمیت‌شناختن اسرائیل به ویژه برای عربستان سعودی حساس است، زیرا این کشور میزبان مقدس‌ترین اماکن اسلامیست که به آن جایگاه ویژه‌ای در جهان اسلام می‌بخشد.

اقدامات عربستان سعودی به بحث‌ها در میان رهبران فلسطینی در مورد حمایت از ارتباط پادشاهی با اسرائیل دامن زده است؛ اقدامی که نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی از سوی مقاماتی است که قبلا رهبران خلیج فارس را هنگام برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل در سال ۲۰۲۰، به خنجرزدن از پشت متهم کردند.

مقامات فلسطینی گفتند که تشکیلات خودگردان در هفته آینده یک هیئت بلندپایه را به عربستان سعودی می‌فرستد تا درباره گفت‌وگوهای پادشاهی با اسرائیل برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی مذاکره کنند.

از سال ۱۹۴۸ و زمانی که رهبران عرب جنگی ناموفق علیه اسرائیل به راه انداختند، عربستان سعودی به ظاهر حامی و خیرخواه سرسخت فلسطینیان بوده است. این پادشاهی بیش از ۵ میلیارد دلار برای اهداف فلسطین از جمله حمایت مستقیم از تشکیلات خودگردان فلسطینی هزینه کرده است. اما ریاض در سال ۲۰۱۶ و در بحبوحه اتهامات بی‌کفایتی و فساد مالی علیه تشکیلات خودگردان فلسطین این کمک‌ها را کاهش داد و آن از ۱۷۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به صفر در سال ۲۰۲۱ رساند.

اکنون، از سرگیری کمک‌های مالی عربستان به فلسطینی‌ها می‌تواند نقش مهمی در تأمین حمایت آنها از دسترسی پادشاهی به اسرائیل داشته باشد.

به گفته سعودی‌ها و فلسطینی‌ها، شاهزاده محمد بن سلمان برای اولین‌بار در نشستی در عربستان سعودی در ماه آوریل، با مطرح‌کردن ایده تأمین مالی مجدد با عباس، آن را به توقف و سرکوب گروه‌های شبه‌نظامی و خشونت در کرانه باختری توسط تشکیلات خودگردان مشروط کرد.

گروه‌های شبه‌نظامی قدرت بیشتری نسبت به نیروهای امنیتی فلسطینی در برخی شهرها داشته و اسرائیل به افزایش حملات فلسطینی‌ها با عملیات‌های نظامی مکرر پاسخ داده است. بیش از ۲۰۰ فلسطینی که بسیاری از آن‌ها شبه‌نظامی بودند، و نزدیک به ۳۰ اسرائیلی، که تقریباً همگی غیرنظامی بودند، در سال جاری کشته شده‌اند. به گفته سازمان ملل، در حال حاضر این بالاترین تلفات سالانه ثبت‌شده از زمان پایان قیام دوم فلسطینیان در سال ۲۰۰۵ است.

به گفته مقامات، اگر عباس بتواند امنیت را تحت کنترل خود درآورد، ولیعهد تضمین داد که پادشاهی کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین را از سر خواهد گرفت و هیچ توافقی با اسرائیل که تلاش‌ها برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی را تضعیف کند، نخواهد پذیرفت.

کاهش خشونت در کرانه باختری گامی مهم به سوی هدف گسترده‌تر عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل است. اگر تشکیلات خودگردان فلسطین بتواند شبه‌نظامیان را کنترل کند، ادعا می‌کند که توانایی خود برای اداره کشور مستقلی که تهدیدی برای اسرائیل محسوب نمی‌شود را نشان خواهد داد. همچنین ادعا شده که به نیروهای اسرائیلی اجازه می‌دهد تا عملیات نظامی مرگبار در کرانه باختری را که به وجهه آن‌ها در سراسر منطقه آسیب رسانده و توانایی آن‌ها برای ایجاد روابط جدید با همسایگان عرب مختل کرده است را کاهش دهند.

به گفته مقامات، در حالی که پیشنهاد سعودی به صراحت با حمایت فلسطین از توافق دیپلماتیک عربستان و اسرائیل مرتبط نبود، این پیشنهاد انگیزه بیشتری برای فلسطینی‌ها جهت حمایت از تلاش‌های پادشاهی فراهم می‌کند.

در ماه‌های اخیر، تشکیلات خودگردان فلسطین تلاش‌های خود برای بازگرداندن کنترل در شهرهایی مانند جنین، که گروه‌های شبه‌نظامی کنترل محکمی در آنجا دارند را آغاز کرده و آن را هدف حملات مکرر ارتش اسرائیل قرار داده است.

چندین مقام تشکیلات خودگردان فلسطین به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.