به گزارش اکوایران، وزیر امور خارجه ایالات متحده، طی یک سفر از پیش اعلام نشده، وارد کی‌یف شد.

بنا بر گزارش سی‌‌ان‌ان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، طی سومین سفرش به پایتخت اوکراین از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه در فوریه 2022، چهارشنبه وارد کیف شد.

این دیدار در حالی انجام می شود که ضدحمله اوکراین وارد چهارمین ماه خود می‌شود و به دنبال نگرانی‌های فزاینده که فشار هماهنگ در میدان نبرد به نتیجه نرسیده، رهبران سیاسی و نظامی در کی‌یف درباره دستاوردهای اخیر، به ویژه در جنوب این کشور صحبت می کنند، 

اولین توقف بلینکن در روز چهارشنبه در یک گورستان نظامی بود، جایی که او تاج گلی را به افتخار سربازان کشته شده اوکراین گذاشت. وی قرار است با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کند و از او می‌تواند انتظار گزارش دست اول از تلاش‌های اوکراین برای بازپس‌گیری زمین‌های اطراف شهر شرقی باخموت را داشته باشد -رهبر اوکراین همراه با سربازان خود روز سه‌شنبه از آنجا بازدید کرد.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه به خبرنگارانی که با بلینکن سفر می کردند، گفت که سفر دیپلمات ارشد واشنگتن فرصتی برای ایالات متحده و اوکراین است تا در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اواخر این ماه هماهنگ شوند: «اوکراینی‌ها مأموریت مهمی در نیویورک دارند تا همچنان به متحدان و شرکای خود در سراسر جهان توضیح دهند که چه اتفاقی می‌افتد و نیاز مستمری به حمایت دارند. و برای ما مهم است که به رهبری این تلاش جهانی برای حمایت از آن‌ها ادامه دهیم. اکنون، داشتن فرصتی برای مشورت و هماهنگی قبل از رسیدن به نیویورک بسیار بسیار مهم است».

در حالی که برخی از مقامات ایالات متحده به طور خصوصی از استراتژی ضدحمله اوکراین انتقاد کرده‌اند، این مقام به جز این که بگوید اکنون زمان مناسبی است برای این‌که «بیاییم و ارزیابی کنیم که چگونه ضدحمله پیش می‌رود»، به جزئیات بیشتر نپرداخت.

این مقام مسئول گفت: «ما می‌خواهیم ببینیم و بشنویم که چگونه آن‌ها در هفته‌های آینده قصد پیشبرد را دارند»، و افزود که ایالات متحده می‌بیند که این کشور در روزهای اخیر «پیش‌رفت‌های چشمگیری در جنوب به‌ویژه و هم‌چنین در شرق داشته است».

ورود بلینکن به کی‌یف کمتر از یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، بیش از 24 میلیارد دلار از کنگره برای کمک به اوکراین برای شکست روسیه در جنگ جاری درخواست کرد. این هم‌زمان با آن است که برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حمایت مردم آمریکا از ادامه کمک‌های مالی شروع به کاسته شدن کرده است. این مقام گفت که این دیدار به دولت کمک خواهد کرد تا حمایت مستمر از مردم آمریکا را مطرح کند. این مقام، استدلالی را برای حمایت از اوکراین که بایدن در گذشته مطرح کرده بود، تکرار کرد و گفت: «دیکتاتورها و خودکامه‌ها نتوانند تکه‌ای از همسایه‌شان را گاز بگیرند و آن را با مصونیت از مجازات ادامه دهند».

به گفته این مقام، بلینکن همچنین انتظار می رود بیش از یک میلیارد دلار بودجه جدید ایالات متحده برای اوکراین در طول این سفر اعلام کند که بخشی از آن کمک‌های امنیتی جدید است. در پاسخ به این سوال که آیا بسته جدید حمایتی شامل مهمات اورانیوم ضعیف شده است یا خیر، این مقام اظهار نظری نکرد.

بلینکن صبح چهارشنبه پس از یک سفر یک شبه با قطار از لهستان، وارد کیف شد. در آوریل 2022 بلینکن همراه با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا چنین سفری را انجام دادند، آن هم درست چند هفته پس از خروج نیروهای روسی از مناطقی که در شمال پایتخت اوکراین تحت اشغال داشتند. دومین سفر او در سپتامبر سال گذشته بود، زمانی که اولین ضدحمله بزرگ اوکراین در منطقه خارکف در حال انجام بود. به گفته وزارت امور خارجه، بلینکن همچنین برای مدت کوتاهی در مارس 2022 به اوکراین رفت و در مرز با کولبا وزیر امور خارجه اوکراین دیدار کرد.