به گزارش اکوایران، به گفته تجار و مقامات، تجارت بین ایران و امارات متحده عربی با کاهش محدودیت‌ها بر فعالیت تجاری بین دو کشور همسایه، افزایش یافته است.

چرخش ابوظبی به سوی کاهش تنش و تمرکز بر تجارت

بنابر گزارش فایننشال‌تایمز، مدیران شرکت‌ها گفتند که امارات در ماه‌های اخیر محدودیت‌های ثبت شرکت‌ و صدور روادید برای شرکت‌های ایرانی را که همچنان مشمول تحریم‌های شدید ایالات متحده است، کاهش داده است. آن‌ها افزودند که سرمایه‌داران ایرانی همچنین در حال بررسی چگونگی تقویت تجارت دوجانبه، با ایجاد مکانیسم‌های مالی برای انجام معاملات به صورت قانونی هستند.

شکوفایی روابط تجاری بین ایران و امارات متحده عربی، مرکز سنتی صادرات مجدد کالا به جمهوری اسلامی، بخشی از چرخش این کشور خلیج فارس به سمت کاهش تنش منطقه‌ای و تمرکز بر تجارت است. این چرخش پس از یک دهه مداخله‌گرایی در پی قیام‌های بهار عربی در سال 2011 صورت می‌گیرد.

افشین مولوی، کارشناس ارشد دانشکده مطالعات بین‌المللی دانشگاه جانز هاپکینز در ایالات متحده، گفت: «به نظر می‌رسد سیاست خارجی امارات به سمت سیاستی تغییر مسیر داده است که عمدتاً توسط حکمرانی اقتصادی هدایت می‌شود» و افزود که تحریم‌های فعلی و آتی علیه ایران می‌توانند این رشد را تعدیل کند.

گذار از جنگ سرد منطقه‌ای

نزدیکی دیپلماتیک امارات متحده با ایران با توافقی که روابط بین جمهوری اسلامی و دشمن سنتی آن عربستان سعودی را دوباره برقرار کرد، تقویت شده است. این به کاهش یک دهه تنش‌ به سبک جنگ سرد، بین قدرت‌های رقیب خلیج فارس کمک کرده است.

نزدیکی عربستان و ایران این امیدواری را ایجاد کرده است که مذاکرات جاری بتواند به یک راه حل سیاسی پایدار گسترش یابد. آزادی زندانیان دوتابعیتی که در ایران نگهداری می‌شوند نیز می‌تواند پیش درآمد گفتگوها برای یک توافق جدید - شاید غیررسمی - با ایران باشد که به کاهش تحریم‌ها در ازای اعمال محدودیت بر فعالیت هسته‌ای تهران منجر شود.

رکورد حجم تجارت

چین بزرگترین شریک تجاری ایران و امارات متحده عربی دومین شریک تجاری بزرگ این کشور است. بر اساس داده‌های ایران، تجارت بین ایران و امارات از رکود 11 میلیارد دلاری در سال 2020/2021 به 24 میلیارد دلار در 12 ماه منتهی به مارس افزایش یافته است.

این حجم تجاری بیش از رقم 22 میلیارد دلاری است که در سال 2012، قبل از شروع تحریم‌های آمریکا ثبت شده است. مقامات ایرانی گفته‌اند که در حال حاضر افزایش بیشتر تجارت دوجانبه، به 30 میلیارد دلار در دو سال آینده را هدف قرار داده‌اند.

httpsd1e00ek4ebabms.cloudfront.n (9)

مسعود دانشمند، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: «فشارهای بانک مرکزی امارات کاهش یافته و برخی از بانک‌های اماراتی شروع به افتتاح حساب بانکی کرده‌اند. در حال حاضر برخی از شرکت‌های ایرانی که قبلا در امارات بودند اما فعالیت خود را متوقف کرده بودند، دوباره فعال شده‌اند. برخی شرکت‌های جدید نیز شروع به کار کرده‌اند.»

در جست‌وجوی مکانیسم‌های جدید تامین مالی

به گفته افرادی که در جریان این گفتگوها قرار گرفته‌اند، مقامات ایرانی در گفتگوهای دیپلماتیک از همتایان اماراتی خود خواسته‌اند تا مکانیسم‌های جدیدی برای تامین مالی روابط تجاری بیابند.

تحریم‌ها علیه ایران، به دلیل خطر جریمه‌های آمریکا، نگرانی‌هایی را در مورد معاملات مرتبط با ایران ایجاد کرده است. اگرچه امارات مایل است دست خود را به سمت تجارت با ایران دراز کند، اما همچنان نگرانی‌هایی در مورد تحریک واکنش خصمانه آمریکا دارد.

مولوی گفت که انتخابات آتی در ایالات متحده نیز به دلیل نوسانات احتمالی در سیاست آمریکا در قیال ایران، می‌تواند «سرمایه‌گذاران اماراتی را متوقف کند.»

وزارت اقتصاد امارات گفت: روابط اقتصادی ما با ایران از دیرباز اهمیت زیادی داشته است. تجارت امارات با ایران با رعایت کامل قوانین و استانداردهای جهانی انجام می‌شود.»

برخی از شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی از متولیانی در امارات متحده عربی استفاده می‌کنند، که می‌توانند به عنوان واسطه برای تراکنش‌های فرامرزی عمل کنند تا محدودیت‌های فعلی را دور بزنند. دانشمند گفت: «وقتی کالایی از اروپا و کانادا به بازار ایران می‌آید، یک اماراتی هزینه آن را می‌پردازد و ایرانی‌ها پول را به طرف اماراتی می‌دهند.»

یک تاجر مقیم امارات گفت که برخی از بانک‌های ایرانی اکنون در تلاش برای رسمی کردن ماهیت خاکستری تجارت خود، به بانک‌های اماراتی نزدیک شده‌اند. این تاجر گفت: «سال‌ها محدودیت‌های خود خواسته‌ای برای تجارت با ایران وجود داشت، اما این در سال‌های اخیر به تدریج کاهش یافته است. اکنون احساس باز بودن بیشتری وجود دارد.»