به گزارش اکوایران، امروز دوشنبه 20 شهریور ماه، نمایندگان مجلس با طرح دو فوریت طرح اصلاح بند «ز» تبصره ۲۰ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور  و به تعبیر بهتر «تمدید قانون برنامه ششم توسعه» موافقت کردند.

به نقل از خبرگزاری‌ها، حاجی دلیگانی طراح این طرح درباره تمدید برنامه ششم گفت: زمان تصویب و ابلاغ لایحه برنامه ششم توسعه ممکن است با احتساب تأیید شورای نگهبان و هیأت عالی نظارت مجمع تا پایان امسال به طول بینجامد. برهمین اساس خواستار تمدید قانون برنامه ششم شدیم. 

برای تصویب این طرح باید دوسوم مجلسیان رای مثبت ‌می‌دادند. در نهایت هم این طرح با  ۱۷۳ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از ۲۰۲ نماینده حاضر در صحن مجلس، با این دوفوریت تصویب شد.

پیشتر در اسفند 1401 بود که مجلسنشینان به دلیل عدم ارائه برنامه هفتم از سوی دولت سیزدهم تصمیم گرفتند، برنامه ششم تمدید شود. در واقع دوشنبه 15 اسفند  1401 بود که نمایندگان مجلس بر اساس بند (و) تبصره ۱۹؛ اجرای احکام مندرج در این ‌قانون مربوط به سال ۱۴۰۲ و قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اعلام کردند، تا زمان تصویب قانون برنامه هفتم توسعه و حداکثر شش‌ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون تمدید می‌شود.

براساس این مصوبه تا 15 شهریور سال 1402، برنامه ششم توسعه تمدید شد. این درحالی بود که زمان قانونی اجرای برنامه ششم، شهریور 1400 بود.

اما چون برنامه هفتم آماده نبود. دولت رئیسی در نیمه دوم آذر ماه 1400 تصمیم می‌گیرد که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ موضوع تمدید قانون برنامه ششم را نیز مطرح کند.

در نهایت هم بر مبنای بند «ن» تبصره ۱  این قانون دولت قید کرد که مواد قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و اصلاحات بعدی آن به استثنای موادی که طبق قوانین مصوب مجلس  نسخ صریح شده‌اند در سال ۱۴۰۱ تمدید می‌شود.