به گزارش اکوایران، نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دقایقی پیش آغاز شد.

نشست فصلی ماه یک هزار و ششصد و هفتاد و دو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه سپتامبر دقایقی با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین به کار خود ادامه خواهد داد.

از مهم‌ترین دستورکارهای این نشست، بررسی پرونده ایران و گزارش مدیر کل آژانس پیرامون این مسئله است.

ساعاتی پیش از این، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو از عدم صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی خبر داده بود.

اولیانوف طی یک مصاحبه با اشاره به وضعیت توافق هسته‌ای ایران گفته بود: «مذاکرات برجام در خط پایان متوقف شد. در حال حاضر، ما هیچ نشانه‌ای مبنی بر از سرگیری احتمالی مذاکرات در آینده نزدیک مشاهده نمی‌کنیم... در طول یک سال گذشته، طرف ایرانی بار‌ها آمادگی خود را برای پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات مورد تاکید قرار داده است، اما این رویکرد سازنده ایران از سوی دولت‌های غربی به اندازه کافی پاسخ داده نمی‌شود».

او هم‌چنین با اظهار گلایه از درز گزارش‌های آژانس پیش از آغاز نشست شورای حکام گفته: «درخواست‎ها برای محرمانه ماندن گزارش‌های آژانس درباره ایران بی‌نتیجه مانده است».

او هم‌چنین تاکید داشته که: «جلسه شورای حکام بدون صدور قطعنامه درباره ایران برگزار می‌شود و تلاش برای تصویب قطعنامه‌های ضدایرانی در شورای حکام هیچ‌گاه معنای عملی نداشته و نخواهد داشت».

هم‌چنین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی در واکنش به پرسشی در این رابطه گفته: «در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از امروز برگزار می شود، موضوع فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در ۲ محور موافقتنامه جامع پادمان و نیز اجرای برجام و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده مطرح می‌شود، البته این یک بررسی دوره‌ای است که در چارچوب نشست‎های آژانس مطرح می‌‎‌شود». 

او افزود: «لازم است تاکید کنم که همکاری‎های ایران و آژانس بین‎المللی انرژی اتمی در چارچوب بیانیه مشترک مورخ چهارم مارس میان سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد و در همان چارچوب گفت‌وگوها و دیدارهایی انجام شده و یا خواهد شد. امیدواریم در نشست جاری آژانس، این نشست در قالبی کاملا حرفه‎ای برگزار شود و مدیرکل آژانس هم بتواند در قالبی کاملا حرفه‌ای فارغ از فشارهای سیاسی به ماموریت حرفه‎ای خود بپردازد و این ماموریت را به درستی و دقت انجام دهد».