به گزارش اکوایران، به گفته متقی، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سپتامبر می‌خواهد بحث تکمیلی گزارش ژوئن را دنبال کند؛ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ژوئن پیشنهاداتی داد که بر اساس آن پیشنهادات به صورت تلویحی درخواست شده بود که ایران خود را با تعهدات مربوط به پروتکل الحاقی تطبیق دهد.

استاد دانشگاه تهران درباره محتوای احتمالی گزارش گروسی توضیح داد:« به نظر می‌رسد گزارش گروسی یک گزارش انتقادی مبهم و نسبی خواهد بود. یعنی اینکه تایید نمی‌کند ایران در فضای فعلی در وضعیت عدم دسترسی قرار دارد یا به بیان دیگر اینگونه نمی‌گوید که به هیچ کدام از مکان‌هایی که می‌خواهند دسترسی ندارند».

همچنین این کارشناس معتقد است که در این شرایط، پرونده ایران به شورای امنیت نخواهد رفت. یعنی گزارش گروسی یک گزارش تند و رادیکال مبتنی بر این نخواهد بود که ایران همکاری نکرده یا به برخی از تعهداتش با آژانس بی توجه بوده است. وی افزود:«بنابراین ایران روند همکاری‌های نسبی و محدود خود را ادامه خواهد داد اما این همکاری‌ها به معنای اجرای پروتکل الحاقی محسوب نمی‌شود. به همین دلیل است که جهت‌گیری گروسی یک جهت‌گیری انتقادی است، مطالباتش از ایران باقی است اما این جهت‌گیری با توجه به مذاکراتی که ایران در دوحه و مسقط با آمریکا داشت در وضعیت قطع قرار نمی‌گیرد.»

متقی درباره واکنش شورای حکام به گزارش گروسی گفت:« احتمالا شورای حکام خواهان ارتقای سطح همکاری‌های ایران و آژانس خواهد شد. »

رقیق سازی اورانیوم در دستور کار ایران نیست

همچنین وبگاه شبکه خبری بلومبرگ اخیرا با استناد به برخی منابع ناشناس، ادعاهایی درباره محتوای گزارش فصلی آژانس بین‌‌‌المللی انرژی اتمی مطرح کرده است. وبگاه شبکه خبری بلومبرگ ادعا کرده انتظار می‌‌‌رود آژانس اتمی در آن گزارش این جمع‌‌‌بندی را مطرح کند که ایران در حال «‌کاهش سرعت ذخیره‌‌‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد» است.

اما متقی معتقد است که ایران فعلا رقیق‌سازی اورانیوم ذخیره شده ۶۰ درصد را در دستورکار قرار نخواهد داد.

وى افزود: مهمترین مسئله‌ای که احتمالا گروسی به آن اشاره خواهد داشت، بحث مربوط به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران در فردو است که یکی از عناصر تاثیرگذار در زیرساخت‌های هسته‌ای ایران نیز بحث اورانیوم 63 درصد غنی‌شده است.» به گفته این کارشناس، آمریکا و آژانس تلاش بسیاری داشتند که ایران سوخت خود را رقیق کند اما طبیعی است که ایران در این شرایط چنین اقدامی انجام ندهد اما اگر پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود احتمالا انعطافی در فضای همکاری‌های ایران و آژانس به وجود خواهد آمد».

وی درباره گزارش ادعایی بلومبرگ تاکید کرد:« گزارش اخیر بلومبرگ یک گزارش قطعی محسوب نمی‌شود بلکه حدسی است برای این که میزان آمادگی ایران را بسنجند. ایران تازمانی که ساختار تحریم‌ها پابرجا باشد تمایلی به تغییر در ساختار هسته‌ای خود ندارد. »

متقی درخصوص تعهدات ایران به آژانس تصریح کرد:«ایران این تعهد را به آژانس داده که بالاتر از 63 درصد غنی‌سازی انجام ندهد اما ذخایر این سوخت رقیق نشده است. این تعهد ایران برای آژانس یک موفقیت و برای ایران یک همکاری صادقانه است با هدف اینکه بحث‌های مربوط به ایران در رابطه با آژانس، تحریم‌ها و بویژه قطعنامه 2231 در معرض انعطاف بیشتر بین‌المللی قرار بگیرد.»

تعادل جدید

به گفته این استاد دانشگاه، طبیعی است که با توجه به قانون مجلس و با در نظر گرفتن اینکه آمریکا به صورت یک جانبه از برجام خارج شده، ایران تعهداتش را در وضعیت تعادل جدید قرار خواهد داد. یعنی تعهداتش را نادیده نگرفته اما سطح همکاری‌هایش را به گونه‌ای تنظیم کرده که براساس هرگونه همکاری ایران باید آژانس و ایالات متحده آمریکا در ارتباط با مسائل تحریم‌ها و گزارشی که آژانس به شورای حکام می‌دهد، انعطاف داشته باشند. این کارشناس توضیح داد:« در این خصوص باید به قانون همکاری‌های راهبردی که مجلس تصویب کرده توجه داشت.