به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

عقب نشینی لولا؛ تصمیم برای دستگیری پوتین بر عهده قوه قضاییه برزیل است

رییس جمهور برزیل به طور ضمنی از مواضع قبلی خود در قبال عدم دستگیری رییس جمهور روسیه در هنگام سفر به برزیل عقب نشینی کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از رویترز: لولا داسیلوا ضمن تاکید بر اینکه برزیل به بررسی دوباره عضویت در دیوان بین المللی کیفری (لاهه)‌ نیاز دارد گفت:‌ تصمیم در مورد بازداشت یا عدم بازداشت ولادیمیر پوتین با قوه قضایی برزیل است.

لولا گفت:‌ درحالیکه ایالات متحده، چین و هند به دیوان لاهه نپیوسته‌اند برزیل هم باید در این مورد بازنگری کند.

رئیس جمهور برزیل به خبرنگاران در دهلی نو گفت: تصمیم گیری در مورد اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در صورت شرکت در اجلاس سران گروه 20 سال آینده در این کشور آمریکای جنوبی، دستگیر خواهد شد یا خیر، بر عهده قوه قضاییه برزیل است.

لولا روز یکشنبه گفته بود اگر پوتین سال آینده به برزیل بیاید به هیچ عنوان دستگیر نخواهد شد.

دادگاه کیفری بین‌المللی در ماه مارس حکم بازداشت پوتین را صادر کرد و او را به جنایت جنگی اخراج غیرقانونی صدها کودک از اوکراین متهم کرد. پوتین از دو اجلاس اخیر گروه 20 در بالی و دهلی نو صرفنظر کرده چون از دستگیری بیم داشته است.

رونمایی از همکاری‌های استراتژیک جدید ویتنام و آمریکا

طی سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به ویتنام، مدیران شرکت‌های بزرگ دو کشور در بخش‌های نیمه‌رسانا، فناوری و هوانوردی با هم ملاقات کردند که این دیدارها به امضای قراردادهای تجاری جدید منتهی شد.

به گزارش یورونیوز، در اجلاس نوآوری و سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور، مدیران ارشد شرکت گوگل، اینتل، آمکور، مارول، گلوبال فاندرز و بوئینگ حضور داشتند. 

از طرف ویتنام هم شرکت‌هایی از جمله «ون فست» سازنده خودروهای الکتریکی، ویتنام ایرلاینز، شرکت فناوری اف‌پی‌تی، شرکت «مو مو» بزرگترین شرکت کیف پول الکترونیکی ویتنام همچنین شرکت اینترنتی وی‌ان‌جی حضور داشتند. 

بایدن در این نشست تاکید کرد که دو کشور در حال تعمیق همکاری در زمینه رایانش ابری، نیمه‌هادی‌ها و هوش مصنوعی هستند. او تاکید کرد که ویتنام برای تامین مواد معدنی حیاتی، کشور مهمی است. 

این کشور دارای دومین ذخیره بزرگ عناصر کمیاب زمین است که در وسایل نقلیه الکتریکی و توربین‌های بادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در این دیدار همچنین بر ارتقای روابط دیپلماتیک دو کشور و تمایل آمریکا برای تقویت نقش جهانی ویتنام تاکید شد. 

اوکراین: سکوهای نفت و گاز را در نزدیکی کریمه از روسیه پس گرفتیم

«جی‌یو‌آر»، سازمان اطلاعات نظامی اوکراین اعلام کرد که نیروهای کی‌یف سکوهای حفاری معروف به «سکوهای بویکو» را در یک عملیات «منحصر به فرد» از اشغال روسیه آزاد کرده‌اند؛ این ادعا هنوز توسط روسیه تایید نشده است.

مقامات اطلاعاتی اوکراین اعلام کردند که نیروهای ویژه این کشور چندین سکوی حفاری نفت و گاز را در نزدیکی کریمه از روسیه پس گرفته‌اند. این سکوها پس از اشغال شبه جزیره کریمه به دست نیروهای روسیه، به تصرف مسکو درآمد و از آن زمان، مسکو از این سکوها برای اهداف نظامی استفاده می‌کرده است. 

با این حال، روسیه هنوز نسبت به این صحبت‌ها واکنشی نشان نداده است و نمی‌توان به طور مستقل ادعای اوکراین را تایید کرد. 

«جی‌یو‌آر» در ویدئویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، می‌گوید بازپس گیری کنترل سکوهای «بویکو» برای اوکراین از اهمیت راهبردی برخوردار است و در نتیجه، روسیه توانایی استفاده از آنها را با اهداف نظامی از دست داده است. 

در بیانیه سازمان اطلاعات نظامی اوکراین آمده است: «روسیه از توانایی کنترل کامل آب‌های دریای سیاه محروم شده و این باعث می‌شود اوکراین به بازپس‌گیری کریمه نزدیک‌تر شود.»

ادعای فرمانده پیشین سنتکام: ایران همچنان مهمترین تهدید برای صلح منطقه است

فرانک مکنزی، فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در گفتگو با سی‌بی‌اس‌ نیوز ایران را مهم‌ترین خطر برای صلح در منطقه خواند. وی همچنین رابطه طالبان و القاعده را بسیار قوی‌تر از هر رابطه بالقوه‌ای میان طالبان و آمریکا توصیف کرد.

 مکنزی درباره اظهارات یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا مبنی بر این‌که «القاعده در ضعیف‌ترین وضعیت خود قرار دارد و احیای آن در افغانستان و پاکستان بعید به‌نظر می‌رسد»، گفت: «این خبر خوبی درباره القاعده است. اما به نظر من در حال حاضر داعش تهدید پایدارتری است. القاعده به دلیل اختلافات مذهبی داخلی از هم گسسته است، اما داعش این‌طور نیست و فکر می‌کنم آن‌ها در حال حاضر به خصوص در افغانستان از فضاهای موجود برای جمع‌آوری نیرو سوء‌استفاده می‌کنند.»

وی درباره اظهارات فرمانده کنونی سنتکام مبنی بر احتمال حمله قریب‌الوقوع داعش علیه ایالات متحده در کمتر از شش ماه گفت: «من همیشه بر این باور بوده‌ام که داعش می‌خواهد به ما در خاک آمریکا حمله کند. این یک اصل و باور اصلی آن‌ها است. یکی از دلایلی هم که ما در افغانستان حضور داشتیم جلوگیری از استفاده از آن کشور به عنوان محل تجمع قوا در جهت حمله مستقیم یا نیابتی به خاک ما و متحدانمان بود. درنتیجه خروج ما از افغانستان، پیگیری چنین اهدافی بسیار دشوارتر شده است.»

فرانک مکنزی همچنین در رابطه با افزایش حضور نیروهای آمریکایی در خلیج فارس برای افزایش بازدارندگی ایران و همزمان اقدامات ایالات متحده برای آزادسازی ۶ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران در ازای آزادسازی زندانیان مدعی شد: «ایران همچنان مهم‌ترین تهدید برای صلح در منطقه و درنهایت به دنبال بیرون راندن آمریکا و دیگر کشورهای غربی از منطقه است. این‌ها همه در راستای اهداف سلطه‌گرایانه تهران است. به نظر من اقدامات اصلی آن‌ها در حال حاضر تدابیری تاکتیکی برای کاهش تحریم‌ها خواهد بود.»

کرملین: رهبر کره‌شمالی طی روزهای آینده به روسیه سفر می‌کند

کاخ ریاست جمهوری روسیه تایید کرد که نخستین سفر رهبر کره شمالی به این کشور طی چهار سال اخیر، در روزهای آینده انجام خواهد شد.

سرویس مطبوعاتی کرملین بعد از ظهر روز دوشنبه با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی طی روزهای آینده به روسیه سفر خواهد کرد.

بنا بر آن چه در بیانیه سرویس مطبوعاتی کاخ کرملین آمده، رهبر کره شمالی نخستین سفر رسمی به روسیه از سال 2019 میلادی تاکنون را در پاسخ به دعوت «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری این کشور انجام خواهد داد.

شایان ذکر است که کیم آخرین بار در ماه آوریل سال 2019 میلادی از روسیه بازدید کرد جایی که با قطار وارد شهر ساحلی «ولادی وستوک» در جنوب شرق این کشور شده و در محوطه دانشگاه فدرال خاور دور (FEFU) در جزیره «روسکی» در حومه این شهر نیز با پوتین دیدار کرده بود.

در همن حال، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» هفته گذشته به نقل از برخی مسئولان این کشور و هم پیمانان آن گزارش داده بود که رهبر کره شمالی به احتمال زیاد در ماه جاری میلادی سوار بر یک قطار زرهی راهی ولادی وستوک در نزدیکی مرز مشترک کشورش با روسیه خواهد شد تا با پوتین دیدار کند.

آمریکا و بحرین توافقنامه راهبردی امنیتی و اقتصادی امضا می‌کنند

به گفته سه منبع مطلع در مورد این موضوع، انتظار می رود ایالات متحده و بحرین در این هفته یک توافقنامه امنیتی و اقتصادی راهبردی امضا کنند که تعهد امنیتی واشنگتن را به این کشور پادشاهی خلیج فارس ارتقا می دهد.

به گزارش شفقنا به نقل از اکسیوس، سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین و نخست وزیر بحرین قرار است این توافقنامه را در سفر هفته جاری به واشنگتن امضا کند. به گفته یک منبع، وی همچنین با تونی بلینکن وزیر امور خارجه، لوید آستین وزیر دفاع و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دیدار خواهد کرد.

برت مک گورک، مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه هفته گذشته به بحرین سفر و با ولیعهد و دیگر مقامات بحرینی دیدار کرده بود.

دو منبع گفتند که این توافق شامل تعهد به مشورت و ارائه کمک در صورت مواجهه بحرین با یک تهدید امنیتی قریب الوقوع است. منبع دیگری که با این توافق آشناست گفت که این توافق از نظر قانونی الزام آور خواهد بود. این توافقنامه شامل یک تعهد امنیتی و یک شراکت اقتصادی بین ایالات متحده و بحرین و همچنین همکاری در زمینه فناوری است. با این حال، این توافق شامل تعهد ماده 5 به سبک ناتو نیست، که ایالات متحده را ملزم می کرد هر حمله به بحرین را حمله به آمریکا تلقی کند.

گفتنی است توافق راهبردی آمریکا و بحرین بیش از یک سال است که در حال انجام است.

اکثر آمریکایی‌ها خواستار ایجاد محدودیت سنی برای «مقامات انتخابی» هستند

بیشتر مردم آمریکا خواستار ایجاد یک محدویت مشخص سنی برای مقامات انتخابی در کشورشان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اکسیوس، براساس نظرسنجی سی‌بی‌اس و موسسه یوگو بیش از سه چهارم آمریکایی ها فکر می کنند که باید حداکثر سن برای مقامات منتخب وجود داشته باشد. این نظرسنجی‌ها در پی بروز چند رخداد از جمله فریز شدن لحظه‌ای میچ مک کانل رهبر جمهوریخواهان سنا و همچنین مشاجره‌ها در مورد سن رییس جمهور بایدن صورت می‌گیرد.

براساس این نظرسنجی 77 درصد از افراد مورد بررسی گفتند که باید حداکثر محدودیت سنی برای مقامات منتخب وجود داشته باشد، به این معنی که پس از رسیدن به سن معینی، آنها دیگر مجاز به تصدی پست نیستند. 45 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که حداکثر سن برای مقامات منتخب باید 70 سال باشد. تنها 18 درصد گفتند که 80 سال باید حداکثر سن برای مقامات منتخب باشد.

گفتنی است طبق تحقیقات موسسه تحقیقاتی پیو، میانگین سنی سنا 65 سال و میانگین سنی مجلس نمایندگان 57 سال است. 16 سناتور 75 سال یا بیشتر و 18 سناتور بین 74 تا 70 سال سن دارند. در مجلس نمایندگان هم 43 نماینده ایالات متحده 75 سال یا بیشتر و 42 نماینده بین 74 تا 70 سال سن دارند.

متا به دنبال ساخت یک سیستم هوش مصنوعی جدیدتر و قدرتمندتر

متا در حال کار بر روی یک سیستم هوش مصنوعی جدید است که به عنوان قدرتمندترین مدل ارائه شده توسط OpenAI طراحی شده است.

وال استریت ژورنال نوشت:‌ متا قصد دارد مدل جدید هوش مصنوعی خود را در سال آینده آماده کند که چندین برابر قدرتمندتر از نسخه تجاری خود با نام Llama 2 خواهد بود. Llama 2 مدل زبان AI منبع باز متا است که در ماه جولای راه اندازی شد.

این روزنامه گزارش داد: سیستم برنامه ریزی شده، که جزئیات آن ممکن است تغییر کند، به سایر شرکت ها کمک می کند تا خدماتی را ایجاد کنند که متن، تحلیل و سایر خروجی های پیچیده را تولید کنند.

متا انتظار دارد در اوایل سال 2024 آموزش سیستم هوش مصنوعی جدید را که به عنوان یک مدل زبان بزرگ شناخته می شود، آغاز کند.

از زمان راه‌اندازی ChatGPT در اواخر سال گذشته، کسب‌وکارها و شرکت‌ها برای قابلیت‌های جدیدتر و اصلاح فرآیندهای تجاری به بازار نوپای هوش مصنوعی هجوم آورده‌اند.

گفتنی است بلومبرگ هم گزارش داده که شرکت اپل هم در حال توسعه سیستم هوش مصنوعی خود به نام آژاکس است.

فرانسه: جنجال بر سر کمک به زلزله‌زدگان مغرب بی‌جا است

وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه گفت: این بستگی به مراکش دارد که برای مقابله با مرگبارترین زلزله در بیش از شش دهه اخیر از فرانسه کمک بگیرد یا خیر.

از زمانی که زلزله بخشی از مراکش را درنوردید و خسارات جانی و مالی زیادی برجای گذاشت، این کشور درخواست کمکی از فرانسه مطرح نکرده و ادعا شده پادشاه این کشور جواب تلفن مکرون رییس جمهور فرانسه را هم نداده است. پاریس و رباط در سال‌های اخیر روابط پرفرازونشیبی داشته‌اند، به ویژه بر سر موضوع صحرای غربی، که مراکش می‌خواهد فرانسه آن را جزیی از خاک این کشور بداند. از سوی دیگر مراکش از ژانویه هیچ نماینده ای در پاریس نداشته است.

کاترین کولونا در پاسخ به این سوال که چرا مراکش با وجود پذیرش کمک از اسپانیا، بریتانیا، قطر و امارات متحده عربی، درخواست رسمی از پاریس برای کمک فوری نکرده است، گفت: این یک بحث نابجا است. ما آماده کمک به مراکش هستیم. این یک تصمیم مستقل مراکش است و به آنها بستگی دارد که تصمیم بگیرند.

کولونا گفت: پاریس 5 میلیون یورو (5.4 میلیون دلار) برای سازمان های غیردولتی فعال در مراکش فراهم کرده است.

وی افزود: محمد ششم پادشاه مراکش هنگام وقوع زمین لرزه در فرانسه بود.

گفتنی است در زلزله ای که بیش از 2000 کشته برجای گذاشت، چهار شهروند فرانسوی جان باختند.

توافق آمریکا و عربستان برای استخراج فلزات حیاتی در آفریقا

ایالات متحده و عربستان سعودی در حال مذاکره برای تامین فلزات در آفریقا هستند که برای کمک به آنها در انتقال انرژی مورد نیاز است.

به گزارش شفقنا به نقل از رویترز، وال استریت ژورنال نوشت: یک سرمایه گذاری دولتی تحت حمایت عربستان سعودی، سهامی در دارایی های معدنی به ارزش 15 میلیارد دلار در کشورهای آفریقایی مانند جمهوری دموکراتیک کنگو، گینه و نامیبیا خریداری خواهد کرد و به شرکت های آمریکایی هم اجازه می دهد تا حق خرید بخشی از تولید را داشته باشند.

ایالات متحده در حال رقابت برای رسیدن به چین برای تامین کبالت، لیتیوم و سایر فلزات است که در باتری‌های خودروهای الکتریکی، لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند.

در توافقی مشابه در ماه ژوئیه، شرکت معدن عربستان سعودی و صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان 10 درصد از واحد فلزات پایه یک شرکت برزیلی را خریداری کردند.

همراهی سیاستمداران دموکرات و جمهوریخواه در مراسم یادبود ۱۱ سپتامبر

کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا، ران دسانتیس نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و فرماندار فلوریدا و رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک روز دوشنبه در مراسم بیست و دومین سالگرد حملات یازده سپتامبر در بنای یادبود این حادثه در محل برج‌های دوقلوی تجارت جهانی نیویورک حاضر شدند.

هیچ سخنرانی برای هیچ‌کدام از سیاستمداران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در این مراسم برنامه‌ریزی نشده بود و به‌جای آن خانواده برخی از قربانیان بیانیه‌هایی خواندند و یاد عزیزانشان را گرامی‌ داشتند.  

جیل بایدن، بانوی اول ایالات متحده نیز با حضور در پنتاگون در ساعت ۹:۳۷ دقیقه، زمان برخورد پرواز شماره ۷۷ آمریکن ایرلانز به ساختمان وزارت دفاع ایالات متحده، تاج گلی را در زیر پرچم بزرگ آمریکا قرار داد. 

نزدیک به سه هزار نفر در حملات یازده سپتامبر و برخورد هواپیماهای مسافربری به برج‌های دوقلوی نیویورک، ساختمان وزارت دفاع آمریکا در آرلینگتون و سرنگونی هواپیما در پنسیلوانیا کشته شدند.

بایدن: بحران اقتصادی چین احتمال تهاجم به تایوان را کمتر می‌کند

 رئیس‌جمهور آمریکا گفت: تلاطم‌های اقتصادی پکن باعث نمی‌شود این کشور به تایوان حمله کند.

به گزارش شفقنا به نقل از رویترز، جو بایدن گفت: در بالاترین سطح خود با رهبری چین در ماه‌ها گفتگو کرده و گفته تلاطم‌های اقتصادی پکن باعث نمی‌شود این کشور به تایوان حمله کند.

بایدن گفت که با لی چیانگ، نخست وزیر چین مرد شماره 2 شی چین  در اجلاس سالانه گروه 20 در دهلی نو دیدار کرده است. این مذاکرات بالاترین سطح دیدار بین دو قدرت در نزدیک به 10 ماه گذشته محسوب می‌شود.

بایدن به خبرنگاران گفت: تیم من، کارکنان من هنوز با افراد رئیس جمهور شی و کابینه او ملاقات می کنند. من امروز با شخص شماره 2 او در هند ملاقات کردم. ما در مورد ثبات و نیمکره جنوبی صحبت کردیم. این گفتگو اصلاً تقابلی نبود.

بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی در ویتنام از اقتصاد ایالات متحده به عنوان «قوی ترین» اقتصاد جهان یاد کرد. او به خبرنگاران گفت که رشد چین به دلیل ضعف اقتصاد جهانی و همچنین سیاست‌های چین در حال کاهش است.

بایدن با اشاره به مسائل مربوط به بخش املاک و مستغلات و بیکاری بالای جوانان، وضعیت اقتصادی چین را «بحرانی» خواند.