به گزارش اکوایران، دیوید بارنیا، رئیس موساد، روز یکشنبه ایران را تهدید و ادعا کرد که اهدافی در قلب تهران ممکن است در تیررس قرار بگیرند. با این حال، سخنان او منعکس کننده نگرانی فزاینده اسرائیل در مورد اقدامات احتمالی تهران در منطقه و به ویژه در کرانه باختری است.

یک سخنرانی غیرمعمول

به نوشته بن کاسپیت، ستون‌نویس المانیتور، سخنرانی بارنیا در کنفرانس سالانه مؤسسه بین‌المللی مبارزه با تروریسم دانشگاه رایشمن در هرتزلیا، در بهترین حالت غیرمعمول بود. او شخصاً دولت ایران را تهدید کرد و همچنین در لفافه تهدیدهای علیه روس‌ها انجام داد و دولت بایدن را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

بارنیا ادعا کرد که طی یک سال گذشته، 27 توطئه در سراسر جهان توسط اسرائیل و متحدانش خنثی شده است.

بارنیا ادعا کرد که علیرغم سیاست گذشته موساد در هدف قرار دادن شخص مهاجمان، از این پس، هر گونه تلاش برای آسیب رساندن به یهودیان یا اسرائیلی‌ها به اقدام علیه کسانی که آن‌ها را فرستاده‌اند و همچنین علیه تصمیم‌گیرندگان آن، از عوامل میدانی گرفته تا... فرماندهانی که عملیات را در بالاترین سطح تایید کرده‌ا‌ند منجر خواهد شد.و من در این باره جدی هستم.

WhatsApp-Image-2023-04-04-at-18

ناامیدی غالب در اسرائیل

حییم تومر، رئیس سابق بخش ضد تروریسم موساد، به المانیتور گفت: «سخنان بارنیا منعکس‌کننده ناامیدی غالب در سیستم امنیتی اسرائیل است. بارنیا در واقع ایرانی‌ها را تهدید کرد که اگر به هدایت، راه اندازی یا تحریک فعالیت‌ها علیه اسرائیل یا علیه منافع اسرائیل ادامه دهند، در قلب تهران متحمل انتقام خواهند شد.»

تومر در پاسخ به این سوال که چرا بارنیا تصمیم به اعلام چنین تهدید عمومی آشکاری گرفت، ادعا کرد: «در گذشته ما ضعیف صحبت می‌کردیم و قوی عمل می‌کردیم. با شناختی که من از بارنیا دارم، او بدون هماهنگی کامل با نخست وزیر بنیامین نتانیاهو به چنین زبانی متوسل نمی‌شد. یک چیز مسلم است، تلاش‌های ایران برای آسیب رساندن به اسرائیل افزایش یافته است، رئیس موساد همچنین درباره ابزارهای خرابکاری و مواد منفجره‌ای که ایران به کرانه باختری می‌فرستد، صحبت کرد. اسرائیل ساکت نخواهد نشست و چنین تحولاتی را تحمل نخواهد کرد.»

با این حال، به نظر تومر این سخنرانی قبل از هر چیز برای گوش آمریکایی‌ها بود. به گفته تومر: «بارنیا تماس‌های پشت پرده ایران و آمریکا را می‌بیند و این او را ناامید می‌کند. او می‌بیند که چگونه کشورهای منطقه به ایران نزدیک‌تر می‌شوند، چگونه توافق با دولت آمریکا در حال شکل گرفتن است.»

تهدیدهای بارنیا، اگرچه واضحاً غیر معمول است، اما در واقع با تغییر سیاست استراتژیکی که نخست وزیر سابق، نفتالی بنت از آن حمایت می‌کرد، همسو است. اندکی پس از روی کار آمدن در ژوئن 2021، بنت تصمیم گرفت که اسرائیل نه تنها علیه مجریان عملیاتی، بلکه علیه خود آمرایان، در خاک خود، هر زمان که از نیروهای نیابتی علیه اسرائیل استفاده کند، اقدام خواهد کرد. هدف سیاست جدید بنت که «دکترین اختاپوس» نامیده می‌شود، افشا و تلافی نه تنها علیه بازوها، بلکه علیه سر نیز هست.

تغییر استراتژیک

اگرچه اسرائیل هرگز مسئولیت آن را برعهده نگرفت، اما این دکترین می‌تواند توضیحی درباره ترور حسن صیاد خدایی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماه مه ۲۰۲۲ و حمله پهپادی به پایگاه نظامی اصفهان در فوریه ۲۰۲۳ باشد.

بارنیا همچنین به مسکو اشاره کرد. صحبت‌های او این بار کمتر صریح، اما با این وجود واضح بود. بارنیا ادعا کرد که تلاش اخیر ایران برای ارائه موشک به روسیه در بحبوحه جنگ این کشور با اوکراین خنثی شد و افزود: «احساس می‌کنم به زودی معاملات بیشتری برهم خواهد خورد».

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل به شرط ناشناس ماندن به المانیتور گفت: «بارنیا تصریح کرد که اسرائیل به دنبال رویارویی با کرملین نیست، اما از اقدام علیه هر چیزی که امنیت آن را به خطر می اندازد، دریغ نخواهد کرد و این شامل معاملات خرید تسلیحاتی از این نوع می‌شود.»

این منبع افزود: «در این زمینه، یک موازنه حساس و دقیق بین اسرائیل و روسیه وجود دارد، که در آن اسراییل به اوکراین تسلیحات نمی‌دهد، و روس‌ها با وجود وضعیت خود در میدان جنگ، تمام آنچه را که ایران می‌خواهد به آن‌ها عرضه نمی‌کنند.»

با همه این اوصاف، پیام بارنیا به مسکو ساده بود: اگر روسیه از خط قرمز اسرائیل در قبال ایران عبور کند، اسرائیل در پاسخگویی به آن دریغ نخواهد کرد.