به گزارش اکوایران، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی درباره رابطه نظامی ایران و روسیه و جنگ روسیه و اوکراین گفت که ما با کشورهای مختلف دنیا ارتباط داریم؛ ارتباط اقتصادی داریم، ارتباط تجاری داریم؛ با روسیه ارتباط تجاری و اقتصادی داریم، مناسبات دفاعی داریم. ما با جنگ مخالفیم. 

وی درباره ادعای ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه علیه اوکراین گفت: من با پیگیری که انجام دادم و با بعضی از کشورهای اروپای شرقی هم صحبت کردم گفتم اگر اوکراینی‌ها سندی دارند ارائه دهند، آمدند عمان و تاکنون هیچ سندی نتوانسته‌اند ارائه دهند مبنی بر این که از طرف ایران سلاحی در زمان جنگ به روسیه داده شده باشد. 

اوکراین و دیگر کشورهای غربی مدعی استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ شد‌ه‌اند. برخی رسانه های خارجی هم مدعی شدند پس از توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و آزادسازی 6 میلیارد از دارایی‌های ایران، برخی از منابع خبری نوشتند:« ایالات متحده از ایران می‌خواهد که ارسال پهپادهای نظامی به روسیه را متوقف کند.

ادعای این منابع خبری با واکنش روسیه روبه‌رو شد و سرگئی ریابکوف - معاون وزیر خارجه روسیه - پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر درخواست واشنگتن از تهران برای توقف فروش پهپاد به مسکو، گفت: «همکاری نظامی روسیه با ایران تسلیم فشارهای ژئوپلیتیک نخواهد شد».

جمهوری اسلامی ایران بارها ارسال پهپاد به روسیه را رد کرده است.

وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی سال گذشته گفته بود: «در مورد هیاهویی که برخی کشورهای غربی به راه انداخته‌اند که ایران برای کمک به روسیه در جنگ اوکراین، پهپاد و موشک در اختیار این کشور قرار داده است؛ بخش موشک کاملا غلط است. در مورد پهپاد، ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین تعداد محدودی پهپاد را در اختیار روسیه قرار دادیم.»