به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در روز جمعه میزبان دیداری با همتای بلاروسی خود بود. الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس پیشنهاد داد که مینسک می‌تواند پس از نشست این هفته با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به تلاش‌های مسکو برای احیای اتحاد قدیمی با پیونگ‌یانگ بپیوندد.

به نوشته آسوشیتدپرس، لوکاشنکو این پیشنهاد را هنگام دیدار با پوتین در تفرجگاه سوچی در دریای سیاه ارائه کرد. رهبر روسیه گفت که او را در جریان مذاکرات روز چهارشنبه با کیم در فرودگاه فضایی وستوچنی روسیه قرار خواهد داد. پوتین در ابتدای این نشست گفت: «می‌خواهم شما را در جریان بحث وضعیت منطقه که بسیار مهم بود و همچنین حادترین موضوع یعنی وضعیت اوکراین را مطلع کنم». لوکاشنکو در پاسخ گفت که «ما می‌توانیم به ایده همکاری سه‌جانبه بیاندیشیم» و افزود که بلاروس نیز می‌تواند در این اتحاد مفید باشد.

کیم در روز جمعه به سفر خود با بازدید از یک کارخانه هواپیماسازی در Komsomolsk-on-Amur برای دیدن جدیدترین جت‌های جنگنده روسی ادامه داد. او قرار است روز شنبه وارد بندر ولادی وستوک روسیه شود، جایی که انتظار می‌رود کشتی‌های جنگی ناوگان اقیانوس آرام روسیه را دیده و از دانشگاه آنجا بازدید کند.

ایالات متحده و متحدانش بر این باورند که کیم احتمالاً در ازای دریافت تسلیحات یا فناوری پیشرفته از مسکو، مهمات روسیه در جنگ اوکراین را تأمین کند؛ توافقی که تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ را که هرگونه تجارت تسلیحاتی با کره شمالی را ممنوع می‌کند، نقض خواهد کرد.

پوتین پس از دیدار با کیم گفت که روسیه به تحریم‌های سازمان ملل پایبند خواهد بود و او در روز جمعه بر این تعهد تأکید کرد. وی به خبرنگاران گفت: «ما هرگز چیزی را نقض نمی‌کنیم و قصدی هم نداریم چنین کنیم. اما ما مطمئناً به دنبال فرصت‌هایی برای توسعه روابط روسیه و کره شمالی خواهیم بود».

دیدار پوتین با لوکاشنکو هفتمین دیدار آن‌ها در سال جاری بود. لوکاشنکو که برای نزدیک به سه دهه برای حکومت بر کشور شوروی سابق با دستی آهنین به کمک‌های روسیه و حمایت سیاسی آن متکی بوده، به کرملین اجازه داد تا در فوریه ۲۰۲۲ از خاک بلاروس برای اعزام نیرو به اوکراین استفاده کند. در حالی که بلاروس همچنان میزبان نیروهای روسی است، لوکاشنکو تأکید کرده است که کشورش به جنگ نخواهد پیوست.

والری کربلاویچ تحلیلگر بلاروسی گفت: «لوکاشنکو نشان می‌دهد که بلاروس فقط می‌خواهد یک مرکز نظامی برای روسیه باشد و از آن سود ببرد تا بسته‌شدن بازارهای غربی و تحریم‌ها را جبران کند؛ اما نمی‌خواهد سربازان خود را برای کشته‌شدن به اوکراین بفرستد».