به گزارش اکوایران، بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در آخرین توقف خود در بازدید از تاسیسات فضایی، نظامی و دیگر تاسیسات فناوری روسیه در شرق دور این کشور، از موشک‌های مافوق صوت «کینژال» و همچنین بمب‌افکن‌های استراتژیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای روسیه بازدید کرده است.

اولگ کوژیمیاکو، فرماندار منطقه پریمورسکی روسیه، روز شنبه از ورود کیم به شهر آرتیوم، در حدود 40 کیلومتری شمال شرقی ولادی وستوک خبر داد.

کیم سپس به فرودگاه ولادی وستوک در خارج از شهر رفت و در آنجا همراه با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و سایر مقامات ارشد نظامی، از بمب‌افکن‌های استراتژیک با قابلیت اتمی روسیه و سایر هواپیماهای جنگی بازدید کرد.

شویگو جدیدترین موشک روسیه، کینژال مافوق صوت را که یک موشک بالستیک هوا پرتاب و قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای یا متعارف است، به کیم معرفی کرد.

به گفته روسیه، کینژال بردی بین 1500 تا 2000 کیلومتر دارد و می‌تواند کلاهک‌هایی تا 480 کیلوگرمی را حمل کند، و تا 10 برابر سرعت صوت حرکت کند.

به گفته خبرگزاری اینترفاکس روسیه، سه مدل بمب افکن استراتژیک به کیم معرفی شد، تی‌یو-160، تی‌یو-95 و تی‌یو-22؛ هواپیماهایی که مرتباً توسط روسیه برای پرتاب موشک در جنگ جاری در اوکراین استفاده می‌شوند.

شویگو در مورد یکی از هواپیماها به کیم گفت: «این هواپیما می‌تواند از مسکو به ژاپن پرواز کند و سپس دوباره بازگردد.»

photo1694893934

خبرگزاری مرکزی رسمی کره شمالی روز شنبه گفت که کیم در جریان بازدید از کارخانه هواپیماسازی در کومسومولسک، «احترام صمیمانه» خود را نسبت به آنچه فناوری‌های هوانوردی به سرعت در حال پیشرفت روسیه خواند، ابراز کرد که به گفته او «از پتانسیل تهدیدات بیرونی جلوتر است».

کارشناسان گفته‌اند که همکاری نظامی احتمالی بین روسیه و کره شمالی پس از سفر کیم می‌تواند شامل تلاش‌هایی برای مدرن‌سازی نیروی هوایی منسوخ کره شمالی باشد، که متکی به هواپیماهای جنگی اتحاد جماهیر شوروی متعلق به دهه 1980 است.