به گزارش اکوایران، امروز (دوشنبه 27 شهریور) کیومرث هاشمی توانست با ۱۶۷ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۲ ممتنع و یک رای باطله از مجموع  237  نماینده حاضر در صحن، از بهارستانی‌ها رای اعتماد بگیرد و بر کرسی وزارت ورزش تکیه زند.

در جلسه امروز  مجلس شورای اسلامی بررسی برنامه و صلاحیت کیومرث هاشمی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان و اخذ رأی اعتماد انجام شد. در این جلسه ابراهیم رئیسی - رئیس‌جمهور - که به نیویورک سفر کرده است، حضور نداشت و محمد مخبر - معاون اول رئیسی- وزیر پیشنهادی ورزش را همراهی کرد.

کیومرث هاشمی: دشمن به دنبال تحمیل ارزش‌های غربی از طریق ورزش است

در ادامه این جلسه کیومرث هاشمی- وزیر پیشنهادی ورزش به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت و گفت: میدان ورزش امروز به یکی از میادین اصلی جنگ نرم تبدیل شده است و سرمایه‌گذاری سنگین دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن برای اثرگذاری بر جوانان و نوجوانان از طریق ورزش و عفت‌زدایی از این طریق و تحمیل ارزش‌های غربی بسیار گسترده شده است، این در حالی بود که قرار بود ورزش از سیاست‌های مغرضانه دور باشد و این موارد از جمله مصادیق جنگ نرم گسترده در حوزه ورزش است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه امروز در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم لذا باید هوشیار باشیم، افزود: خبر خوب آنکه این سکه روی دیگری نیز دارد و بحمدالله این قهرمانان ورزشی و این قهرمان راستین مکتب حاج قاسم که با هر موفقیت و قهرمانی خود، برنامه دشمن برای تزریق ناامیدی در بین مردم را ناامید می‌کنند. همچنین حضور دختران عزیزمان با حجاب اسلامی در محافل ورزشی، تصویری از عظمت زن مسلمان ورزشی را به جهانیان یادآور می‌شود و نشان می‌دهد ورزش بدون ارزش و قهرمانی بدون اخلاق و معنویت برای نظام جمهوری اسلامی ایران فاقد اعتبار است.

وی افزود: در شرایطی که ورزش بین الملل در حال ورود به سطوح پیچیده‌تری است، باید بپذیریم مدیریت این شرایط نیز نیازمند هوشمندی، خودباوری و اتخاذ سیاست‌های شجاعانه است تا بتوانیم این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و به قول سردار دل‌هایمان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست. بر این اساس بنده تاکید ویژه می‌کنم مسئولیت راهبری سازمان‌های ورزشی و به ویژه فدراسیون‌های ورزشی، مسئولیتی حساس و فرهنگی است.

هاشمی در ادامه به چهار رویکرد اصلی خود برای عبور از این شرایط حساس و مدیریت عرصه ورزش اشاره کرد و گفت: 1- توجه مضاعف به ملاحظات فرهنگی حوزه ورزش با تکیه بر سخنان مقام معظم رهبری که می‌فرمایند اگر محیط ورزش دینی، معنوی و ارزشی باشد، جوانان پاک ما به طور طبیعی ارزشی خواهند شد. 2- تحقق حکمرانی عالمانه در فدراسیون‌ها و سازمان‌های ورزشی کشور با محوریت تنظیم عزتمندانه با نهادهای بین المللی ورزش و صیانت فعالانه ارزش‌های نظام و انقلاب در میادین و مجامع بین المللی ورزش. 3- گفتمان‌سازی و استفاده از ظرفیت ورزش در جهت تدوین ارزش‌ها و مقابله با جریانات ضدفرهنگی در سطح بین الملل. 4- بهبود معیشت، رفاه و تامین اقتصادی و رفاهی قهرمانان ورزشی با حمایت دولت و مجلس محترم که خوشبختانه در قانون برنامه توسعه توجهات لازم به این مهم از سوی نمایندگان محترم صورت گرفته است.

مخالف: وزرش شاید اما فرهنگ نه 

سیدعلی موسوی - نماینده مردم ملکان - از دیگر مخالفان وزیر پیشنهادی ورزش بود که گفت: «جناب آقای کیومرث هاشمی از مدیران باتجربه ورزش کشور است که در مسئولیت‌های مختلف کارنامه قابل توجهی دارد، ایشان با مشکلات، کمبودها و چالش‌های حوزه ورزش آشنایی خوبی دارد و سال‌ها کار و فعالیت در بخش‌های مختلف از او مدیری توانمند در عرصه ورزش ساخته است.»

وی افزود: «ایشان علیرغم ویژگی‌های قابل توجه در عرصه مدیریت ورزشی اما در سایر حوزه‌های جوانان کار نکرده و با مطالعه برنامه‌های پیشنهادی نیز کاملا مشخص است که در این قسمت که از بخش‌های بسیار مهم فرهنگی و اجتماعی کشور به ویژه در مباحث ازدواج، نشاط اجتماعی، اوقات فراغت و آسیب‌های اجتماعی و ... است برنامه امیدبخشی ارائه نشده است.»

وی خاطرنشان کرد: «در توزیع منابع و اعتبارات در شاخص‌های مختلف شفافیت وجود ندارد به ویژه نسبت به مناطق محروم و روستاها کم‌توجهی شده است و راهکارهای توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات در برنامه پیشنهادی آقای مهندس هاشمی مشاهده نمی شود اما ما انتظار داریم جنابعالی برنامه و اولویت کاری مشخص خودتان را در خصوص توسعه زیرساخت ها و امکانات ورزشی مناطق محروم و کم برخوردار و روستاها را اعلام کنید.»

دفاع موافقان: تجربه، تجربه و بازهم تجربه

 

احد آزادی خواه - نماینده مردم ملایر در مجلس - از دیگر موافقان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بود. او در دفاع از کیومرث هاشمی گفت: «کمیسیون تخصصی فرهنگی بعد از تحقیقات بسیار به پیشنهاد آقای رئیس جمهور برای وزارت ورزش و جوانان نظر مثبت داد، این نظر مثبت کمیسیون تخصصی به آقای کیومرث هاشمی به معنای آن است که ایشان با فاکتورهای متعدد توانسته نظر همکاران محترم را جذب کند. همچنین آقای دکتر حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و نماینده شریف مردم همدان فرمودند فرصت نشد که صحبت کنم در حالی که ایشان نیز تأکید داشتند آقای هاشمی یکی از بهترین‌ گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان است.»

آزادی‌خواه گفت: «همکاران مخالف این سوال را مطرح کردند که آقای هاشمی برای ورزش بانوان چه برنامه‌ای ارائه داده است، اجازه دهید این سوال را من پاسخ دهم، لازم به تأکید است که آقای هاشمی یک برنامه مدون و مشخصی را در این حوزه ارائه کرده است و انصافاً برنامه‌های ایشان در حوزه ورزش قهرمانی، حرفه‌ای و روستایی قابل دفاع است.»

سارا فلاحی - نماینده مردم ایلام - نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش با بیان اینکه ما از ایشان انتظار داریم زمانی که بر کرسی مسئولیت نشست، فهم از منافع ملی را به ورزش کشور تزریق کند، گفت: «ایشان باید بدانند کسب کرسی‌های جهانی در فدراسیون‌های جهانی می‌تواند برای ما تاثیرگذار باشد. ایشان قطعا می‌داند کسب یک مدال جهانی یا یک مدال المپیکی بسیار موثرتر از هزاران سخنرانی و تریبون نوازی برای احیای غرور ملی مردم ایران و انسجام ملی است.»

وی افزود: «ایشان می‌داند مربیان ورزشی قلب توسعه ورزش هستند و باید به آنها پرداخته شود. ایشان می‌داند ورزش تربیتی، قهرمانی، حرفه‌ای، همگانی و... اگر مورد توجه قرار گیرد، میانبرترین راه برای معرفی جمهوری اسلامی ایران به جهانیان است. ایشان می‌داند که در عرصه‌های جهانی امروز به ورزش به عنوان یک صنعت تاثیرگذار توجه می‌شود. صنعتی که می‌تواند اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد، سیاست را به چالش بکشد، حامل فرهنگ‌سازی باشد.»

محمدمهدی فروردین - نماینده مردم فیروزآباد - هم گفت: «یکی از ویژگی‌های مثبت هاشمی شناخت خوب از حوزه ورزش است. مهندس هاشمی از رده‌های پایین از روستا و شهرستان گرفته تا رئیس سازمان و رئیس کمیته ملی المپیک که بالاترین مقام ورزشی در دنیا است را تجربه کرده و انتظار می‌رود با حمایت مجلس و دولت جایگاه خوبی را برای ورزش تعریف کند.»

فروردین تاکید کرد: «کشور ما در اسطوره‌سازی بی‌نظیر بوده و در کنار این مسئله ما در اسطوره سوزی نیز کم نظیر هستیم! چرا که هیچ برنامه‌ای برای حفظ اسطوره‌های ورزشی نداریم. چرا امروز پیشکسوتان و چهره‌های شاخص ورزش را رها کرده‌ایم و از ظرفیت این عزیزان استفاده نمی‌کنیم. کسی می‌تواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند که شناخت خوبی داشته و مدیر توانمندی باشد.»

مخالفان وزیر صمت چه گفتند؟

در ادامه جلسه نوبت به اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی ورزش رسید. ابتدا، مهرداد گودرزوند چگینی - نماینده مردم رودبار - پشت تریبون رفت و در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی گفت: «به یقین فهم از ورزش و جوانان می‌تواند نقش کلیدی در اداره کشور داشته باشد، اما متاسفانه در هیچ یک از برنامه‌های وزیر پیشنهادی اثری از توجه به ورزش و جوانان کشور دیده نمی‌شود، این در حالی است که ایشان 30 سال در عرصه ورزش فعالیت کرده و حتی قائم مقام سازمان ملی جوانان بوده است، اما با این وجود باید پرسید خروجی آقای کیومرث هاشمی در حوزه ورزش چه بوده است؟»

وی ادامه داد: «در گزارش این کمیسیون آمده که ایشان را با گرفتن تعهداتی تایید کرده‌اند، اما اگر وی در جایگاه قرار گرفت، اما به تعهدات خود عمل نکرد، آنگاه باید چه کرد؟ لذا باید پرسید چرا باید به نیرویی بازگردیم که 30 سال برای ورزش کشور خروجی نداشته است؟ این در حالی است که آقای هاشمی در تمامی پست‌ها و مسئولیت‌های تصمیم‌گیری کلیدی در حوزه ورزش و جوانان حضور داشته است، اما این سوال مطرح است که از کدام روش برای چابک‌سازی ورزش استفاده کرده و برنامه‌های این فرد برای جلوگیری از مهاجرت جوانان نخبه در حوزه ورزش چیست، و نگفته است راهکارهای اجرایی وی برای حمایت از قهرمانان چیست.»

سپس نوبت به  علیرضا ورناصری قندعلی - نماینده مردم مسجدسلیمان - رسید. او نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش گفت: «علت مخالفت بنده با آقای هاشمی با وجود سابقه‌ای که در حوزه ورزش دارد معطوف به چند مسئله اساسی و چند سوال است که در برنامه‌های هشت محوری وزیر پیشنهادی یا دیده نشده یا کمتر دیده شده است.»

وی ادامه داد: «شفافیت مالی در حوزه ورزش به ویژه در میان باشگاه‌های ورزشی اهمیت بالایی دارد و دسترسی همگان به اطلاعات ورزشی می‌تواند به شفافیت منجر شود و سوال این است شما چه امکانی را برای دسترسی همگان فراهم کردید؟ چرا باید در سیستم جوانان و ورزش کشور باید شاهد تعارض منافع باشیم.»

موافق: مدیر بسیجی

در ادامه جلسه علنی مجلس، زهره الهیان - نماینده مردم تهران - از برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش دفاع کرد و گفت: «کیومرث هاشمی مدیری خوش‌سابقه، با سابقه حضور در حوزه مدیریت ورزشی در سطوح مختلف است و از همه مهمتر ایشان یک مدیر بسیجی و انقلابی است. امیدواریم با حضور ایشان در جایگاه وزارت ورزش و جوانان آیین‌نامه متعالی ورزش به اجرا درآمده و در کنار رویکرد فنی و تخصصی برنامه‌های هویت‌بخشی به ویژه هویت دینی و انقلابی برای ورزشکاران مورد توجه قرار گیرد.»

موافقت کمیسیون‌ فرهنگی با وزیر پیشنهادی

امروز صبح با شروع جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی ورزش، سخنگوی کمیسیون‌ فرهنگی مجلس گزارش این کمیسیون‌ درباره صلاحیت گزینه پیشنهادی را قرائت کرد و از موافقت با برنامه‌های او خبر داد.

در بخشی از گزارش این کمیسیون آمده است: «کمیسیون فرهنگی با توجه به برنامه‌های ارائه شده مکتوب، و توضیحات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون، و تعهد در اجرایی‌سازی مصوبات کمیسیون و موارد کارشناسی ارائه شده جهت تحول در برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان به صلاحیت جناب آقای کیومرث هاشمی در تاریخ ۲۱/ ۶/ ۱۴۰۲ جهت تصدی پست وزارت ورزش و جوانان رأی مثبت داد.»

همچنین این کمیسیون با اشاره به مدرک تحصیلی کیومرث هاشمی تاکید کرد: «در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی جناب آقای کیومرث هاشمی وزیر محترم پیشنهادی ورزش و جوانان به استناد نامه شماره ۴۹۵۱۷ مورخ ۲۱/ ۶/ ۱۴۰۲ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید، در پاسخ وزارت متبوع طی نامه شماره ۱۵۴۷۵۹../ مورخ ۲۶/ ۶/ ۱۴۰۲ مراتب فارغ التحصیلی مشارالیه را در مقطع کارشناسی ارشد (معادل) مورد تأیید قرار داده است.»

این خبر در حال تکمیل است...