به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

بایدن: برای مدیریت رقابت میان ایالات متحده و چین تلاش می‌کنیم

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا سخنرانی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد.

به گزارش شفقنا، به نقل از الجزیره، جو بایدن اعلام کرد: برای مدیریت مورد قبولی درخصوص رقابت میان ایالات متحده و چین تلاش می‌کنیم.

بایدن عنوان داشت: هیچ ملتی نیست که به تنهایی بتواند با چالش‌های امروزه مقابله کند و می‌دانیم که آینده ما با آینده کشورهای دیگر مرتبط است.

وی افزود: ما به ادامه کار نهادهایی که بعد از جنگ جهانی دوم تاسیس شدند، پایبند هستیم.

بایدن خاطرنشان کرد: پیشبرد اوضاع از داخل سازمان ملل آغاز می‌شود و ما از گسترش شورای امنیت و افزایش تعداد اعضای دائم و غیردائم حمایت می‌کنیم. برای خروج از وضعیت رکودی که در شورای امنیت حکم‌فرما شده است، ما نیازمند آراء بیشتر در شورای امنیت هستیم.

وی افزود: ما به دنبال مدیریت قابل قبول رقابت بین ایالات متحده و چین هستیم.

بایدن عنوان داشت: راه آهن مورد توافق در G20 بخشی از تلاش‌های ما برای ساختن «خاورمیانه یکپارچه تر» است.

وی افزود: برخی از اصول نظام بین المللی همچون اصل تمامیت اراضی، مقدس هستند و نباید تغییر کنند.

بایدن خاطرنشان کرد: ما از اوکراین در تلاش‌هایش برای حل و فصل دیپلماتیک با روسیه و دست یابی به صلح عادلانه و منصفانه حمایت می‌کنیم. به ایستادگی در کنار مردم اوکراین که در حال دفاع از آزادی و تمامیت ارضی خود هستند، ادامه خواهیم داد.

 دیدار نتانیاهو و ایلان ماسک پیش از نشست سازمان ملل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کرده، پیش از حضور در نیویورک به کالیفرنیا رفت و با ایلاک ماسک، بنیانگذار شرکت‌‌های خودروسازی تسلا و فضایی اسپیس‌ایکس و نیز مالک شبکه اجتماعی ایکس دیدار و گفتگو کرد.

آقای نتانیاهو و ماسک  در سانفرانسیسکو در یک گفتگوی آزاد و رو در رو با موضوع هوش مصنوعی شرکت کردند؛ گفتگویی که گاه با شوخی‌های دو طرف همراه بود.

نخست وزیر اسرائیل و مدیرعامل تسلا عمدتاً در مورد نیاز به سنجش مزایای فناوری هوش مصنوعی در برابر خطرات اجتماعی آن توافق داشتند ولی در نهایت آقای نتانیاهو از ماسک خواست تا با استفاده از هوش‌مصنوعی برای محدودسازی انتشار پیام‌های یهودی‌ستیزانه‌ در شبکه اجتماعی ایکس، فکری بکند.

نخست وزیر اسرائیل سپس از موضوع هوش‌مصنوعی به غنی‌سازی اورانیوم و ضدیت جمهوری اسلامی ایران با اسرائیل گریزی زد و بر لزوم ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

نامزد ریاست جمهوری آمریکا: چین به «امپراتوری شیطان» تبدیل شده است

مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابق گفت: چین در آستانه تبدیل شدن به یک امپراتوری شیطان است.

پنس در سخنرانی خود در موسسه محافظه کار هادسون در واشنگتن گفت: چین بزرگترین تهدید استراتژیک و اقتصادی پیش روی ایالات متحده در قرن بیست و یکم است. چین ممکن است هنوز یک امپراتوری شیطانی نباشد، اما برای تبدیل شدن به آن سخت تلاش می کند.

پنس خواستار افزایش فروش تسلیحات به تایوان، قطع روابط اقتصادی ایالات متحده با صنایع اساسی چین، محدود کردن اتباع چینی شاغل در شرکت های فناوری ایالات متحده برای کاهش سرقت مالکیت معنوی و ممنوعیت سراسری شبکه های اجتماعی تیک تاک متعلق به چین شد.

جمهوریخواهان درحالی چین را بعنوان دشمن شماره یک کشورشان معرفی می‌کنند که بر اساس نظرسنجی موسسه «پیو» که در اواخر جولای منتشر شد، حدود 50 درصد از آمریکایی‌ها چین را بزرگ‌ترین تهدید برای ایالات متحده می‌دانند. به گفته 17 درصد از پاسخ دهندگان، روسیه در رتبه بعدی قرار دارد.

رویترز: زغال سنگ مناطق اشغال شده اوکراین به ترکیه صادر می‌شود

ترکیه بزرگترین مقصد صادرات زغال سنگ تولید شده در مناطق اشغالی و الحاق شده اوکراین به خاک روسیه است به نحوی که حدود ۹۵ درصد تولیدات در دوره زمانی فوریه تا ژوئیه گذشته به این کشور صادر شده است.

رویترز روز سه‌شنبه در گزارشی مدعی شد که زغال‌سنگ تولید شده در مناطق تحت اشغال روسیه در خاک اوکراین در ترکیه به فروش می‌رسد.

بر اساس این گزارش، دست کم ۱۴.۳ میلیون دلار زغال سنگ تولید شده در معادن بخش‌های ضمیمه شده اوکراین به خاک روسیه طی سال جاری به ترکیه، کشور عضو ناتو صادر شده است.

رویترز با استناد به داده‌های گمرکات روسیه در این گزارش آورده است که حدود ۱۶۰ هزار و چهارصد تن زغال سنگ استخراج شده از معادن دو منطقه الحاق شده دونتسک و لوهانسک طی ماه‌های فوریه و ژوئیه سال جاری میلادی برای فروش به ترکیه ارسال شده است.

ترکیه بر خلاف ایالات متحده و اتحادیه اروپا که از دیگر شرکای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو به شمار می‌روند تجارت با روسیه و یا مناطق تحت کنترل مسکو در اوکراین را محدود نکرده است.

آمریکا چند نهاد چینی و روسی را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم علیه چند نهاد چینی و روسی به اتهام ارتباط با ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که نهادهای چینی و روسی را به اتهام «ارتباط با شرکت تولید هواپیمای ایرانی» در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

با وجود زلزله اخیر؛ نشست صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در مراکش برگزار می‌شود

مقامات مغرب، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی تایید کردند که با وجود زلزله اخیر، این کشور ماه آینده میلادی میزبان نشست دو نهاد مذکور خواهد بود.

به گزارش شفقنا، بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA) پیش از ظهر امروز (سه شنبه) نوشت که «آجای بانگا»، رئیس بانک جهانی، «کریستالینا جورجیوا»، مدیرعامل صندوق بین المللی پول و «نادیه فتاح العلوی»، وزیر اقتصاد و دارایی مغرب با صدور بیانیه مشترکی، اعلام کردند که نشست های پاییزی این دو نهاد بین المللی در زمان از پیش تعیین شده در شهر مراکش در مرکز این کشور برگزار خواهد شد.

سه مقام مذکور در بیانیه خود در این باره عنوان کردند: از زمان زمین لرزه ویرانگری که هشتم سپتامبر جاری مغرب را لرزاند، کارمندان بانک جهانی و صندوق بین المللی پول با هماهنگی مقامات مغربی برای انجام یک ارزیابی جامع توانایی مراکش در میزبانی نشست های سالانه سال 2023 کار کردند؛ ملاحظات اصلی در انجام ارزیابی این بود که نشست ها باعث اختلال در تلاش های حیاتی امدادرسانی و بازسازی نشود و بتوان امنیت شرکت کنندگان را تضمین کرد.

روزنامه آمریکایی:وزیر خارجه سابق چین به خاطر رابطه نامشروع برکنار شد

یک روزنامه آمریکایی مدعی شد: وزیر خارجه سابق چین به خاطر رابطه خارج از چارچوب خانواده برکنار شده است.

به گزارش شفقنا، رویترز نوشت: روزنامه وال استریت ژورنال امروز سه شنبه به نقل از «منابع آگاه» گزارش داد: وزیر خارجه سابق چین که در ماه ژوئیه از سمت خود برکنار شد، در زمانی که سفیر آمریکا در ایالات متحده بود، رابطه خارج از ازدواج داشته است.

این گزارش می‌افزاید: دولت چین درحال بررسی این موضوع است که رفتار کین گانگ چگونه امنیت ملی این کشور را به خطر انداخته است. به مقامات ارشد چین گفته شده است که تحقیقات داخلی حزب کمونیست نشان می دهد که کین در تمام مدت تصدی خود به عنوان سفیر چین در ایالات متحده درگیر این ماجرا بوده است. دو منبع به روزنامه گفتند که این رابطه منجر به تولد یک کودک در ایالات متحده شده است.

گفتنی است کین گانگ از ژوئیه 2021 تا ژانویه سال جاری نماینده ارشد چین در واشنگتن بود.

ایلان ماسک: همه کاربران توییتر باید هزینه اشتراک ماهیانه بپردازند

مالک ایکس یا توییتر از پولی شدن این شبکه اجتماعی خبر داد.

ایلان ماسک گفت: قصد دارد همه کاربران را به پرداخت هزینه ماهانه برای استفاده از شبکه اجتماعی X که قبلا توییتر نامیده می‌شد، ملزم کند. او این خبر را در دیدار با نخست وزیر اسرائیل بیان کرد.

تلاش ماسک برای پولسازتر کردن توییتر درحالی است که او گفته بود میزان درآمد تبلیغاتی این پلتفرم اجتماعی بیش از 60 درصد کاهش یافته است.

ماسک که توییتر را به مبلغ 44 میلیارد دلار خرید افزود: مهم ترین دلیلی که ما به سمت پرداخت ماهانه اندک برای استفاده از سیستم X حرکت می کنیم این است که تنها راهی است که می توانم به آن فکر کنم تا با ارتش عظیمی از ربات ها مبارزه کنم. اضافه کردن اشتراک، ایجاد حساب برای ربات‌ها را بسیار دشوارتر می‌کند، زیرا هر ربات باید یک کارت اعتباری جدید ثبت کند.

او اضافه کرد: این شرکت قصد دارد با قیمت های سطح پایین تر از آنچه در حال حاضر برای مشترکین X Premium خود در نظر گرفته است، که حدود 8 دلار در ماه است، وارد بازار شود.

افزایش قابل توجه حقوق کارگران بخش خصوصی در عربستان

دیده بان ملی کار عربستان اعلام کرد که متوسط دستمزد کارگران بخش خصوصی در این کشور در پنج سال اخیر رشد ۴۵ درصدی داشته و از ۶.۶ هزار ریال عربستان(1,759.531 دلار) در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۹.۶ هزار ریال(2,559.318 دلار) در سال جاری رسیده است.

به گزارش شفقنا، پایگاه خبری اخبار ۲۴ نوشت: دیده بان ملی کار عربستان، دلیل افزایش ۴۵ درصدی حقوق بخش خصوصی در پنج سال اخیر را رشد و اصلاحات اقتصادی این کشور در چارچوب چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان و همچنین موفقیت بسته های حمایتی دولت در دوران کرونا و حمایت و تشویق بخش خصوصی برای رقابت پذیری، جذابیت و کارایی بالای بازار کار نسبت داده است.

براساس اعلام این مرکز، تعداد شهروندان عربستانی که در پنج سال اخیر بیش از بیست هزار ریال حقوق دریافت می کنند، ۱۳۹ درصد افزایش یافته و از ۸۴.۷ هزار شهروند در سال ۲۰۱۸ به ۲۰۲.۷ هزار شهروند در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

قرارداد یک میلیارد دلاری استرالیا برای تقویت نظارت در برابر چین

استرالیا ناوگان نظارتی دریایی خود را در قرارداد 965 میلیون دلاری ارتقا می دهد.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، دولت استرالیا گفته است: نوع جدیدی از پهپاد خریداری می کند و هواپیماهای گشتی و واکنش سریع موجود را در قراردادی به ارزش 1.5 میلیارد دلار استرالیا (964.88 میلیون دلار) ارتقا می دهد تا توانایی های نظارت دریایی خود را افزایش دهد. وزیر صنایع دفاع روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: ارتش چهارمین پهپاد MQ-4C تریتون را می‌خرد و ناوگان فعلی نیروی هوایی متشکل از 14 هواپیمای گشت «پوزیدون» را ارتقا می‌دهد.

ارتقای این هواپیما، قابلیت‌های جنگ ضد زیردریایی، حملات دریایی و جمع‌آوری اطلاعات را افزایش می‌دهد.

گفتنی است استرالیا در بحبوحه افزایش تنش در شرق آسیا – به ویژه بر سر جزیره خودمختار تایوان و دریای مورد مناقشه چین جنوبی – و در حالی که چین با نوسازی ارتش خود پیش می رود، در حال تجدید نظر در سیستم دفاعی خود است. استرالیا همچنین یک مشارکت نظامی فعال با آمریکا و متحدان غربی‌اش ایجاد کرده است.

بایدن: دوباره نامزد شدم چون دمکراسی آمریکایی در خطر است

 رییس جمهور آمریکا می گوید: برای انتخابات مجدد شرکت می کند زیرا دموکراسی در خطر است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، که هنگام بازدید از نیویورک برای دیدار با رهبران جهان به فکر جمع‌آوری کمک برای کمپین انتخاباتی خود نیز بود، به نگرانی‌ها در مورد سن خوداذعان کرد اما گفت که نامزد انتخاباتی می‌شود زیرا دموکراسی هنوز در خطر است.

جو بایدن گفت: به نظر می رسد بسیاری از مردم روی سن من تمرکز کرده اند. خوب متوجه شدم باور کنید، من بهتر از هر کسی می دانم.

منظور بایدن از به خطر افتادن دمکراسی آمریکایی، پیشتازی دونالد ترامپ است. بایدن در سال 2020 ترامپ را شکست داد و ممکن است سال آینده نیز در انتخابات نوامبر با او روبرو شود.

بایدن گفت: «من کاندیداتوری می‌کنم زیرا دموکراسی در خطر است. و بگذارید شکی نباشد، دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان مصمم هستند دموکراسی آمریکایی را نابود کنند. و من همیشه از دموکراسی دفاع، محافظت و مبارزه خواهم کرد.»

درخواست هفت کشور صنعتی از چین برای فشار بر روسیه

وزرای گروه 7 از چین خواستند روسیه را برای توقف تجاوز در اوکراین تحت فشار قرار دهد.

پس از نشست وزرای خارجه هفت کشور صنعتی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و انتشار بیانیه ای مشترک، گروه هفت (G7) روز سه شنبه از چین خواست تا روسیه را برای توقف تجاوزات خود در اوکراین تحت فشار قرار دهد.

در این بیانیه که توسط وزارت خارجه ژاپن، رئیس گروه هفت منتشر شد، آمده است که اعضا امیدوارند چین برای خروج فوری، کامل و بدون قید و شرط نیروهای روسیه از اوکراین تلاش کند.

این درخواست درحالی مطرح شده که وزیر خارجه چین برای تعمیق روابط دو کشور به روسیه سفر کرده و انتظار می‌رود پوتین در یکی از معدود سفرهای خارجی خود بعد از وقوع جنگ اوکراین، به چین سفر کند.

در این بیانیه آمده است: اعضای گروه 7 همچنین از مشارکت چین در نشست تحت رهبری اوکراین در جده استقبال کردند و چین را تشویق کردند تا از صلح عادلانه و پایدار، از جمله از طریق گفتگوی مستقیم با اوکراین حمایت کند.

کاهش شدید تمایل جوانان چینی به ازدواج

به طور سنتی، ازدواج و مراسم آن در چین به شدت پرخرج است به طوریکه سالیانه 500 میلیارد دلار برای آیین ازدواج در این کشور پهناور هزینه می‌شود، اما این همه ماجرا نیست.

به گزارش شفقنا به نقل از رویترز، حتی کووید19 هم نتوانست مراسم آیینی ازدواج را در چین تحت تاثیر قرار دهد اما این صنعت پرخرج و پولساز اکنون با یک خطر بسیار جدی‌‎تر روبرو است: جوانان چینی تمایلی به ازدواج ندارند.

این روند که با تضعیف اقتصاد و کاهش اعتماد مصرف کننده چینی آشکارتر شده است، باعث نگرانی مقاماتی است که در تلاش برای احیای ازدواج و زاد و ولد هستند. نرخ های تولد در چین در سال گذشته به پایین ترین حد خود رسید و منجر به اولین کاهش جمعیت در 60 سال گذشته شد.

سال گذشته 6.8 میلیون ازدواج در سراسر چین رخ داد که 800000 ازدواج کمتر از سال 2021 و کمترین میزان از زمان شروع انتشار این داده ها توسط دولت در سال 1986 است.

جوانان چینی یا تمایلی به ازدواج ندارند یا در صورت ازدواج، هزینه زیادی برای این مراسم نمی‌کنند. این کاهش در ثبت ازدواج، کاهش زاد و ولد در چین را تشدید خواهد کرد، که اکنون یکی از سریع ترین جوامع در حال پیر شدن در جهان به شمار می‌رود. حتی آنهایی هم که ازدواج کرده‌اند تمایلی یه بچه دار شدن ندارند و می‌گویند: بزرگ کردن بچه‌ها خیلی گران است.

دیدار امیرعبداللهیان و بورل در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزب بورل، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بامداد چهارشنبه ۲۹ شهریور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند.

به گزارش فارس این دیدار در محل اقامت امیرعبداللهیان در نیویورک انجام شد و علی باقی کنی، معاون او و انریکه مورا، معاون بورل نیز در آن حضور داشتند.