به گزارش اکوایران، در جلسه امروز هیأت دولت، شهردار تهران ساخت واحدهای 25 متری را ایده بدی دانست. جواد اوجی - وزیر نفت - هم شرایط جایگاه‌های بنزین کشور را خوب توصیف کرد و وارد شدن این حامل انرژی از روسیه را تکذیب کرد.

گزیده اظهارات برخی از اعضای کابینه دولت را در ادامه می‌خوانید.

از ساخت واحد ۲۵ متری حمایت نمی‌کنیم

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: شهرداری درختان ‌کهنسال و آفت‌خورده را طی چند مرحله با گیاه بابون جایگزین می‌کند. البته در گذشته برخی به صورت محدود در این زمینه تخلفاتی را مرتکب شده بودند که محکوم به جرایم سنگین شدند.

او در واکنش به انتشار وسیع خبر ساخت واحدهای ۲۵ متری گفت: بنده هم این ایده را شنیدم که به نظرم ایده بدی است. چیزی که حقیقت دارد و ما در حال دنبال‌کردن آنها هستیم، این است که از خانه‌هایی که در شان خانواده‌های ایرانی است حمایت کنیم تا از طریق صنعتی‌سازی تحویل مردم تهران بدهیم.

زاکانی با اشاره به سیاست شهرداری تهران در نظارت بر پوشش بانوان در مترو، میادین میوه و تره‌بار و اتوبوس، توضیح داد: اقدامات‌مان در این حوزه در ۳۰۰ میدان میوه و تره‌بار، ۵۲ فروشگاه شهروند و ۱۵۰ ایستگاه مترو را در دست انجام داریم اما حتما کافی نیست ضمن این که نظارت بر پوشش بانوان امری بین بخشی است و نیازمند همراهی سایر دستگاه‌هاست.

جزئیات دو مصوبه دولت 

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، گفت: مطابق آیین‌نامه‌ای که وزیر ارشاد و میراث فرهنگی پیشنهاد کردند و به تصویب رسید، هزینه‌کرد اشخاص خصوصی علاوه بر بخش‌های عمومی و دولتی در حوزه ساخت اماکن فرهنگی و هنری و حوزه‌های گردشگری و بازسازی آن خرج کنند به عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی محسوب می‌شود.

او درباره جلسه امروز توضیح داد: مصوبه دوم هیئت وزیران درباره برخورد موثرتر با اقدامات ضدرقابتی و جرایمی که بنگاه‌های بزرگ انحصاری در کشور از سوی شورای رقابت محکوم می‌شوند است تا متناسب با نرخ تورم افزایش یابد و در قیمت‌گذاری‌ها و  رسیدن آن دسته محصولات نهایی که متاسفانه رقابت کمتری در کشور دارد به مردم، کمک‌کار باشد.

مترو پرند چه زمانی بهره‌برداری می‌شود؟

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، توضیح داد: مترو پرند در دو هفته آینده با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد. تست گرم آن در چند روز آینده انجام می‌شود.

او ادامه داد: ۴ هزار مسکن مهر باقی مانده از ۱۲ سال پیش تقدیم مردم خواهد شد. ۷ مدرسه هم به بهره‌برداری می‌رسد. ۱۰ هزار مسکن مهر هم در پردیس به اتمام رسیده و در حال تقدیم به مردم است. ۱۶۰۰ مسکن در مهستان هم در حال اتمام است. ۲۴۰ هزار مسکن مهر با پیشرفت‌های مختلفی در ابتدای دولت وجود داشت که اکنون ۱۰۰ هزار واحد به مردم واگذاری شده است.

بذر پاش گفت: در چند روز آینده بزرگترین آزادراه کشور یعنی اصفهان به شیراز همزمان به سفر رئیس‌جمهور به استان فارس به افتتاح می‌رسد. طول این بزرگراه ۲۳۰ کیلومتر است و موجب صرفه‌جویی در سوخت و زمان سفر خواهد شد. 

وزیر راه و شهرسازی، درباره ساماندهی قیمت بلیط‌های هواپیما توضیح داد: به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ کردیم که پروازهای چارتری باید ساماندهی شوند و حذف پروازهای چارتری در بسیاری از مسیرها انجام شده است. خود شرکت‌های هوایی فروش بلیط را انجام داده‌اند. جلسات مختلفی برگزار شده تا سکوهای مجازی فروش بلیط  رعایت بیشتری داشته باشند ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. عرضه و تقاضای ناوگان هوایی ما با هم نمی‌خورد و تقاضا بسیار  بالاتر است. توسعه ناوگان هوایی هم از اولویت‌های ما در وزارت راه است. تامین هواپیما به خاطر تحریم‌ها کار بسیار سختی است اما خبرهای خوبی تا پایان سال از خریدهای جدید خواهیم داشت. توافق‌های خوبی با سایر کشورها داشتیم اما برای اینکه این کشورها بابت تحریم‌ها آسیبی نبینند، اعلام نمی‌شود. توسعه ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای از اولویت‌های ما است.

کره جنوبی باید مابه التفاوت پول ایران را بپردازد

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور، درباره امکان شکایت از کره جنوبی بابت کاهش ارزش اموال بلوکه شده ایران در این کشور،‌ گفت: بعد از این‌که وجوه ما از کره آزاد شد، این مساله مطرح شده که با توجه به این‌که کره جنوبی مانع ارسال وجوه ایران در زمان مناسب شده و ارزش پول کره کاهش یافته و ایران خسارت دیده است، شکایتی مطرح شود. ما کارشناسان خود را بسیج کرده و از وکلای بین‌اللملی تقاضای نظر کردیم و بزودی نظر خود را اعلام می‌کنیم.

دهقان ادامه داد: دیدگاه اولیه ما این است که کره جنوبی باید مابه‌تفاوت پول را بپردازد چون این کشور باعث کاهش ارزش ۷ میلیاردی اموال ما شده است. اما نظر قطعی را بعدا مطرح می‌کنیم. ما تقاصای داوری را از مجلس شورای اسلامی کرده و در آستانه شکایت بودیم که موضوع به نتیجه رسید و مذاکرات جواب داد و اصل پول ما براساس پول کره به ما بازگشته است اما ارزش پول ما کم شده و نسبت به مابه‌التفاوت آن ادعا داریم و در حال انجام کار کارشناسی در این زمینه هستیم.

محتوای بیش از ۵۰ کتاب درسی تغییر کرده است

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: ۲۰ برنامه در حوزه محرومیت‌زدایی اعلام شد. اولین و مهمترین مصوبه این است که از اول مهر دانش‌آموزان تیزهوش مناطقی محروم که به مدرسه تیزهوشان بروند، تحصیل آنان رایگان باشد.

او ادامه داد: توزیع شیر دوبار در هفته برای دانش‌آموزان ابتدایی در سرتاسر کشور و برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری مدارس کانکسی را داریم که بیش از هزار مورد جمع‌آوری شده و امیدواریم در سال جدید همین میزان جمع‌آوری را شاهد باشیم.

صحرایی گفت: کتاب درسی به اندازه نیاز دانش‌آموزان چاپ شده است و دانش‌آموزان اتباع باید در سامانه سازمان مهاجرت کد یکتا بگیرند تا کتاب به آنان تخصیص داده شود. برای چاپ این کتب درسی تلاش ما بر استفاده از کاغذ ایرانی است.

وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر کتب درسی سال تحصیلی جدید توضیح داد: محتوای بیش از ۵۰ کتاب درسی تغییر کرده است. این تغییر تابع یک فرایند حساب‌شده و علمی است که در قالب بسته‌های آموزشی مکمل می‌شود و بعد به تغییر محتوا می‌رسد. یک ماه پیش تولید کتاب‌های سال ۱۴۰۳ را شروع کردیم.

او در ادامه خاطرنشان کرد: گرفتن هرگونه وجه توسط مدارس که خارج از هزینه بیمه و آن چیزی که تعیین شده باشد، خلاف مقررات است، اگر مجموعه‌ای پولی گرفته، مردم به سامانه آموزش و پرورش اعلام کنند.

قیمت نان منطقه‌ای و استانی تعیین می‌شود

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در واکنش به اقدام برخی پلتفرم‌ها در عرضه گران‌تر قیمت نان و همچنین گران‌فروشی نان توسط برخی نانوایی‌ها، گفت: قیمت‌گذاری نان به صورت منطقه‌ای انجام می‌شود و قیمت آن در سراسر کشور یکسان نیست. استان‌ها نان‌های منطقه‌ای و محلی‌شان را با وزن و قیمت‌های متفاوت می‌فروشند. در سیستان و بلوچستان وزن یک چانه نان در حدود یک کیلو و در سایر استان‌ها ۳۰۰-۴۰۰ گرم است. وزارت کشور درخواست افزایش قیمت نان توسط مقامات استانی را پس از بررسی، اعلام می‌کنند و پلتفرم‌ها و نانوانی‌ها نیز موظف به رعایت قیمت مصوب این وزارتخانه هستند.  بنده گزارش قیمت‌گذاری انواع نان منطقه‌ای و محلی را از وزیر کشور می‌گیریم و سیستم نظارتی بر نانوایی‌ها را ویژه‌تر می‌کنم.

او با اشاره به سیاست دولت سیزدهم برای مولدسازی بنگاه‌های اقتصادی دولتی توضیح داد: شفاف‌ترین مصوبه است در زمینه مراحل گام به گام تک تک دارایی‌های مازاد و راکد دولتی و همچنین پروژه‌هایی که از محل مولدسازی در استان‌ها تامین مالی خواهد شد و پیمانکاران می‌توانند کار را شروع کنند، یک به یک املاک با مختصات و قیمت‌گذاری دقیق و یک به یک پروژه‌هایی که تامین مالی می‌شود با اعداد کامل شفاف به اطلاع عموم خواهد رسید.

وزیر اقتصاد گفت: تاکید سران سه قوه از ابتدا بازگشت اعتماد عمومی از محل اجرای درست مولدسازی بوده است. بیانات غیر دقیق و غیر کارشناسی با اعداد و ارقام دقیق و درست قابل محک خوردن و راستی‌آزمایی است. دولت سیزدهم به شکل ویژه‌تری هر گونه امکان برای سوءاستفاده مسوولان اجرایی دستگاه‌ها را از بین برده و از مسوولان قضایی دعوت می‌کنم روند انجام شده را راستی‌آزمایی کرده و به اطلاع عموم مردم ایران برسانند.