به گزارش اکوایران، اتهامات علیه باب منندز، سناتور دموکرات برای رئیس جمهور جو بایدن به قیمت از دست دادن یکی از تاثیرگذارترین متحدانش در کنگره تمام خواهد شد. او از کمک به اوکراین حمایت می‌کرد و برای بازپس‌گیری رهبری ایالات متحده در مسائل جهانی، از تغییرات آب‌و‌هوایی گرفته تا چین کمک می‌کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، قانونگذاران آمریکایی در روز جمعه منندز و همسرش را به سه فقره جرم رشوه، کلاهبرداری و اخاذی به دلیل رابطه آن‌ها با تاجران در ایالت نیوجرسی متهم کردند.

منندز گفت تصمیم گرفته به طور موقت از سمت ریاست کمیته روابط خارجی سنا کناره‌گیری کند. او تخلفات خود را رد کرده و گفته است که علیرغم آنچه او به عنوان یک «کمپین بدنام کردن» توصیف کرد قصد دارد به کار برای مردم نیوجرسی ادامه دهد. این سناتور البته با جنجال بیگانه نیست.

او در سال 2015 پس از اینکه به دلیل آنچه به گفته دادستان‌ها، طرحی برای مبادله اقلام سیاسی با تعطیلات لوکس و کمک‌های مالی مبارزات انتخاباتی بود، به عنوان دموکرات از کمیته روابط خارجی کناره‌گیری کرد. منندز در اوایل سال 2018 پس از این که وزارت دادگستری پرونده را کنار گذاشت، به عنوان دموکرات ارشد این هیات بازگردانده شد.

کیفرخواست روز جمعه در حالی منتشر شد که دولت بایدن در تلاشی بلندپروازانه برای بازسازی ائتلاف‌های ایالات متحده برای مقابله با چینی تهاجمی‌تر و حمایت سیاسی از جنگ

اوکراین علیه نیروهای روسی که بیش از 100 میلیارد دلار برای ایالات متحده هزینه داشته، است.

منندز یک شریک حیاتی برای بایدن در این مسائل و دیگر اولویت‌های سیاست خارجی بوده است. او تأییدیه ده‌ها نفر از منصوبان بایدن را از طریق سنا رهبری کرده است و قویا به بایدن برای کمک‌های بشردوستانه، اقتصادی و نظامی بیشتر به اوکراین کمک کرده است.

دنیل وادجیچ کارمند سابق جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی گفت: «چه از او خوشتان بیایند چه نه، منندز نقشی بسیار تاثیرگذار در شکل دادن سیاست خارجی آمریکا داشته است.»

واجدیج خاطرنشان کرد جدایی منندز به عدم قطعیت در مجلس نمایندگان، با توجه به اختلاف شدید بین جمهوری‌خواهان که مجلس نمایندگان را کنترل می‌کنند، در مورد سیاست خارجی در مورد مسائلی مانند کمک به اوکراین اضافه خواهد کرد.

انتظار می‌رود سناتور بن کاردین که در سال 2015 پس از منندز به‌دلیل اتهاماتی که بعداً کنار گذاشته شدند، به‌عنوان دموکرات ارشد هیئت مدیره وارد پنل شد، جانشین منندز شود.

در یک نشست خبری در کاخ سفید، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید از اظهار نظر درباره اتهامات خودداری کرد.

کنگره در حال بررسی درخواست بایدن از ماه ژوئیه برای اضافه کردن 24 میلیارد دلار به 113 میلیارد دلاری است که به کیف ارسال شده، درخواستی که با مقاومت بسیاری از جمهوری‌خواهان راستگرا مواجه می‌شود زیرا قانونگذاران در تلاش برای تامین مالی دولت قبل از ضرب الاجل 30 سپتامبر هستند.

رئیس کمیته بالاترین مقام سیاست خارجی در کنگره است.

منندز به عنوان رئیس قوانین را می‌نویسد، دستور کار جلسات کمیته را تعیین می‌کند، بر نامزدهای رئیس جمهور برای طیف وسیعی از مناصب امنیت ملی که مشروط به تایید سنا است نظارت می‌کند و بیشتر فروش سلاح‌های بین المللی را بررسی می‌کند.

سوزان راس، سخنگوی سناتور جیم ریش، جمهوری‌خواه ارشد کمیته، گفت که ریش امیدوار است به زودی برای گام‌های بعدی راهنمایی‌های رهبری دموکرات را دریافت کند.

منندز متحد بایدن در مورد اوکراین و آنچه او حمله وحشیانه روسیه خوانده بود. او همچنین با دولت و رهبران سنا در مورد چین هم کار کرده است. از جمله لایحه‌ای بزرگ برای تقویت صنعت نیمه هادی ایالات متحده که سال گذشته به قانون تبدیل شد.

او البته همیشه با روسای جمهور دموکرات هم‌نظر نبوده است. منندز با توافق هسته ای 2015 باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا با ایران و هر گونه صحبت در مورد احیای این توافق مخالف بود.

بر اساس قوانین کنفرانس دموکرات سنا، هر عضوی که متهم به ارتکاب جرم باشد باید از سمت رهبری کمیته خود دست بکشد.

 

منندز ملزم به استعفا از سنا نیست و در صورتی که اتهامات کم شود یا به کمتر از ارتکاب جرم کاهش یابد، می تواند به سمت خود در کمیته بازگردد.