به گزارش اکوایران،  آذربایجان مدعی است که «خلع سلاح» جدایی طلبان با همکاری نزدیک با نیروهای حافظ صلح روسی ادامه دارد.

بنا بر گزارش الجزیره، جدایی‌طلبان ارمنی شروع به زمین گذاشتن سلاح‌های خود کرده‌اند، زیرا اولین کاروان کمک‌های بشردوستانه چند روز پس از توافق آتش‌بس با میانجی‌گری روسیه که به حمله آذربایجان پایان داد، وارد قره باغ شد.

انار ایوازوف، سخنگوی وزارت دفاع آذربایجان روز شنبه در شوشا، منطقه ای در حاشیه خانکندی، پایگاه شورشیان، به خبرنگاران گفت: «ما با نیروهای حافظ صلح روسیه همکاری نزدیک داریم و عملیات خلع سلاح جدایی‌طلبان را انجام می‌دهیم.»

ایوازوف گفت: «ما قبلاً اسلحه و مهمات را ضبط کرده‌ایم» و افزود که سربازان آن‌ها به همراه نیروهای حافظ صلح روسی به طور مشترک برای خلع سلاح جنگجویان جدایی‌طلب در منطقه قره‌باغ- محل زندگی بیش از 100000 ارمنی- کار می‌کنند. قره‌باغ در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته شده است.

آذربایجان روز سه شنبه یک حمله برق آسا به مواضع شورشیان ارمنی در آنچه که آن را «عملیات ضد تروریستی» خواند، آغاز کرد. آنها خواستار زمین گذاشتن سلاح و انحلال دولت تجزیه طلب شدند.

در حالی که ارمنی‌ها پس از یک ماه محاصره آذربایجان از کمبود شدید مواد غذایی و سوخت رنج می‌برند، کاروان کمک‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) روز شنبه به سمت قره‌باغ حرکت کرد. این اتفاق برای اولین بار از زمان عملیات نظامی آذربایجان رخ داد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کاروان نزدیک به 70 تن کالاهای بشردوستانه از جمله آرد گندم، نمک و روغن آفتابگردان را در امتداد کریدور لاچین، تنها بزرگراهی که ارمنستان و منطقه کوهستانی قره‌باغ را به هم متصل می‌کند، منتقل کرده است.

به گفته این سازمان، یک تیم کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین 17 نفر را که در جریان درگیری زخمی شده بودند، منتقل کردند.

روسیه نیز اعلام کرد که بیش از 50 تن غذا و کمک‌های دیگر به قره‌باغ ارسال کرده است.

بیش از 20 کامیون کمک رسانی دیگر با پلاک ارمنستان از ماه ژوئیه در کنار جاده‌ای نزدیک منطقه به صف ایستاده‌اند. آذربایجان در آن زمان گفته بود که این کاروان به منزله «تحریک» و حمله به تمامیت ارضی این کشور است.

رهبری ارمنی قره‌باغ گفت که شرایط آتش‌بس آنها با آذربایجان در حال اجرا است و کار بر روی ارسال کمک‌های بشردوستانه و تخلیه مجروحان ادامه دارد.

در بیانیه‌ای اعلام شد که کار برای بازگرداندن برق تا 24 سپتامبر در جریان است. 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بر اساس شرایط آتش‌بس، جدایی‌طلبان ارمنی تحویل سلاح‌های خود شامل بیش از 800 اسلحه و شش خودروی زرهی به آذربایجان را آغاز کرده‌اند. مسکو 2000 نیروی حافظ صلح در این منطقه دارد.

روسیه در پی جنگ کوتاه اما خونبار 2020 که طی آن آذربایجان بخش‌های زیادی از خاک قره‌باغ و اطراف آن را از جدایی‌طلبان پس گرفت، چندین هزار نیروی حافظ صلح را در منطقه مستقر کرد.

آذربایجان قصد دارد منطقه مورد مناقشه را به خاک خود الحاق کند، اما ارمنی‌ها گفته‌اند که می‌ترسند مورد آزار و اذیت قرار بگیرند و جهان را متهم کرده‌اند که آن‌ها را ترک کرده‌ است.

اما وزیر خارجه آذربایجان در سخنرانی روز شنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که کشورش می خواهد ارمنیان قومی را به عنوان «شهروندان برابر» ادغام کند.

جیحون بایراموف گفت: «مایلم تکرار کنم که آذربایجان مصمم است ساکنان ارمنی قومی منطقه قره باغ آذربایجان را به عنوان شهروندانی برابر ادغام کند.»

وی افزود آذربایجان و ارمنستان «فرصتی تاریخی» برای ایجاد روابط خوب همجواری و همزیستی در کنار یکدیگر در صلح دارند. «وقت آن است که از این فرصت استفاده کنیم.»

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با حمایت از آتش‌بس در قره باغ گفت که زمان برای اعتمادسازی بین ارمنستان و آذربایجان فرا رسیده است و افزود که نیروهای مسکو به این امر کمک خواهند کرد.

لاوروف در سخنرانی خود در سازمان ملل، غرب را متهم کرد که تلاش می کند خود را به عنوان میانجی بین دو کشور وارد کند که به گفته او نیازی به این کار نیست.

در همین حال، به گفته متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در تماس تلفنی با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، «نگرانی عمیق ایالات متحده را در مورد جمعیت قومی ارمنی در قره باغ ابراز کرد».

میلر گفت: «بلینکن تأکید کرد که ایالات متحده از آذربایجان می‌خواهد که از غیرنظامیان محافظت کند و به تعهدات خود برای احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی ساکنان قره‌باغ و اطمینان از پیروی نیروهایش با قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشد.»

پیش از این، یک هیئت از کنگره آمریکا برای دیدار با پاشینیان در ارمنستان بود و برای بررسی محاصره با رئیس منطقه سیونیک ارمنستان به مرز بسته رفت.

سناتور گری پیترز از میشیگان از دوربین استفاده کرد تا در آن سوی مرز به سمت مواضع نیروهای حافظ صلح روسی نگاه کند، زیرا کامیون‌های آذربایجانی در حال حمل مواد برای بزرگراه جدیدی که در حال ساخت است و دولت منطقه را ایمن می کند دیده می شدند.

پیترز به خبرنگاران در مرز گفت: «مسلماً، مردم از آنچه می‌تواند در آنجا رخ دهد بسیار می‌ترسند و من فکر می‌کنم که جهان باید دقیقاً بداند چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

ما از دولت آذربایجان شنیده‌ایم که چیزی برای دیدن و نگرانی وجود ندارد. اگر چنین است، ما باید به ناظران بین‌المللی اجازه دهیم خودشان ببینند.»

آنا اوهانیان، استاد کالج استون هیل در ماساچوست، در ارتباط با دیدار هیئت آمریکایی گفت: «وضعیت در منطقه بسیار وخیم است و پیامدهای بحران عظیم انسانی و پایان نظامی این درگیری در قفقاز جنوبی بازتاب پیدا خواهد کرد. من سفر هیئت آمریکایی را راهی برای تلاش ایالات متحده برای بازپس‌گیری برخی توانایی‌هایش برای شکل دادن به منطقه می دانم.»