به گزارش اکوایران، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی مندرج در توافق‌های مشترک آژانس با ایران به پیشرفت مطلوبی دست نیافته است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی‌اش در کنفرانس عمومی آژانس که امروز در وین آغاز شد، درباره فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس در ایران گفت: من در دوران خدمتم درباره توافق پادمانی ان‌پی‌تی ایران و راستی‌آزمایی و نظارتی که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در ایران انجام شده است، به شورای حکام گزارش داده‌ام.

گروسی گفت: درباره توافق پادمانی ان‌پی‌تی، تصریح می‌کنم که مسائل پادمانی مهمی، پس از گذشت چند سال، هنوز باقی مانده‌اند. همچنین چاره‌ای ندارم جز این که تایید کنم اجرای اقدامات مقرر در بیانیه اخیر میان من و ایران در مارس امسال پیشرفت مورد انتظارم را نداشته است.او افزود: در زمینه این مسئله و موضوعات مربوط به تعلیق اجرای برجام، فعالانه با ایران در تعامل و آماده همکاری با آن هستیم.

وی درباره لغو اعتبار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی تهران گفت: بازرسان لغو اعتبار شده از سوی ایران از مجرب‌ترین بازرسان هستند و دانش منحصر به فردی در زمینه فناوری غنی‌سازی دارند؛ این تصمیم به‌طور علنی با همکاری‌هایی که ایران و آژانس باید داشته باشند، مغایرت دارد و ضربه‌ای غیرضروری بر روابط متشنج دو طرف وارد می‌کند.

دبیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی افزود: اقدام ایران مبنی بر لغو اعتبار یک سوم بازرسان آژانس نامتناسب و بی‌سابقه بوده و از ایران می‌خواهیم در تصمیم خود تجدیدنظر کرده و به مسیر همکاری با آژانس بازگردد.