به گزارش اکوایران، مسعود ستایشی - سخنگوی قوه قضائیه - در نشست خبری خود در رابطه با پرونده متهمان مشروبات الکلی مسموم در البرز گفت: ۴ متهم پرونده تهیه و توزیع مشروبات الکلی مسموم در استان البرز به اعدام محکوم شده‌اند.

حکم اعدام برای ۴ متهم پرونده مشروبات الکلی مسموم در البرز

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در پرونده تهیه و توزیع مشروبات الکلی مسموم در استان البرز که منجر به مرگ ۱۷ نفر و نابینایی ۱۹۱ نفر شد، ۴ نفر از متهمان به اعدام محکوم شده‌اند.

وی افزود:  رییس قوه قضاییه در ۲۹ خرداد ماه سال جاری با اشاره به این اتفاق در البرز که منجر به فوت و معلولیت و نابینایی تعدادی از افراد بدلیل مسکر شد دستورات لازم را صادر کرد. در تحقیقات مشخص شد الکل های صنعتی به صورت غیرقانونی  از سوی شخصی که کارخانه تولید اسپری مو داشته در اشتهارد بفروش رسیده و الکل صنعتی با اب مخلوط شده و توزیع شده است.

وی تصریح کرد:  در خصوص ۱۱ نفر به اتهام افساد فی الارض علیه جنایت  تمامیت جسمانی با توزیع مواد سمی متانول که منجر به فوت  افراد شد قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر شد. به لحاظ حساسیت با دستور رییس قوه قضاییه موضوع در دستور احدی از معاونین رییس کل دادگستری استان که تمشیت امور پرونده های خاص را دارد قرار گرفت و  پرونده در  دادگاه انقلاب کرج رسیدگی شد.

تکذیب تبرئه نیلوفر حامدی و الهه محمدی 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه وکلای نیلوفر حامدی و الهه محمدی در مصاحبه‌ای گفتند که  هیچ مصداقی از همکاری موکلشان با دولت آمریکا وجود ندارد و بزودی شاهد آزادی آنها هستیم، گفت: من چنین چیزی ندیدم. پرونده در مرحله رسیدگی  و اتخاذ تصمیم قانونی است لذا تبرئه آنها از اتهام مورد بحث را تکذیب می‌کنیم. اگر چیزی باشد منعکس می‌کنیم. آنچه که واجد اعتبار است، اظهارات افرادی است که در فرایند رسیدگی ذی مدخل‌اند و آن هم  رییس دادگاه است و مطلبی از ناحیه رییس دادگاه نرسیده است. وی افزود: شاید شما پرونده را با  پرونده خانم الناز محمدی اشتباه گرفتید که از اتهام‌ همکاری با دولت متخاصم تبرئه شد.

وی در پاسخ این جمله خبرنگار «وکلا گفتند هیچ مصداقی برای همکاری موکلشان با دولت امریکا وجود ندارد و نگفتند که تبرئه شدند» گفت: نظر وکیل است و مربوط به دادگاه صادر کننده است و دادگاه در مقام رسیدگی و اتخاذ تصمیم است.

تشکیل پرونده برای فرزندان یکی از مقامات ارشد دستگاه قضایی

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اخیرا برخی مدعی بازداشت یا احضار فرزندان یکی از مقامات ارشد دستگاه قضایی شده‌اند، گفت: پرونده‌ای تشکیل شده و با جدیت و بدون هیچ‌گونه تبعیضی به پرونده رسیدگی خواهد شد. هر زمانی که به لحاظ قانونی اجازه اطلاع‌رسانی داشتیم، اطلاع رسانی خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده‌ انفجار آرادکوه و تخریب‌های منطقه ۱۵ شهری تهران

همچنین در این نشست، سخنگوی قوه قضاییه در مورد تخریب‌های منطقه ۱۵ شهری تهران گفت: در دادسرای جنایی تهران پرونده‌ای تشکیل و ۹ نفر از کارشناسان رسمی دادگستری در حوزه‌های مختلف انتخاب شدند. این افراد تا این لحظه نظریه نداده‌اند. در مورد آرادکوه هم انفجاری صورت گرفته و ۴ نفر مصدوم شده‌اند که ۳ نفر از آن‌ها فوت می‌کنند. پرونده تشکیل شده و دستور برای شناسایی قصور و تقصیر احتمالی صادر شده است.

آزادی 5 زندانی آمریکایی تصمیم حاکمیت بود

سخنگوی قوه قضائیه درباره تبادل زندانیان از جمله رضا بهروزی و خانم معینی در پاسخ به اکوایران گفت: قبلا مفصل توضیح دادم.  براساس آنچه که اعلام شد تبادل نسبت به ۵ نفر از زندانیان انجام شده و تصمیم‌ هم نسبت به این افراد و ۵ نیز تصمیم حاکمیت بوده و براساس آن تصمیم عمل شده است.

 جزئیات پرونده نجومی‌بگیران پتروشیمی امیرکبیر 

ستایشی در رابطه با پرونده نجومی بگیران پتروشیمی امیرکبیر گفت: سازمان بازرسی کل کشور وظایف خود را به خوبی در این پرونده انجام داده است و پرونده ۲۵ نفر از مدیران ذی مدخل که اقداماتشان واجد عناوینی مجرمانه بوده به دادسرای ویژه اقتصادی ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سوالی درباره محدودیت‌های رسانه‌ای برای محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران گفت: صدور و پیگیری دستورالعمل‌های رسانه‌ای کشور بر عهده وزارت ارشاد است و در این خصوص باید از این نهاد سوال کرد.

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده نمایندگی سایپا در قم نیز افزود: در شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب قم پرونده در حال رسیدگی است و مدیرعامل شرکت فروش تحت تعقیب قانونی است و او با وعده فروش خودروها بدون ثبت نام در سایت و سامانه یکپارچه خرید خودرو از  بیش از ۴۰ متقاضی مبالغی از ۱۸۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان دریافت کرده و حواله‌هایی نیز به خریداران تحویل داده است و این متهم با اتهام کلاهبرداری و قرار تأمین بازداشت موقت راهی زندان شده است و این پرونده در ۳۰ شهریور با قرار جلب دادرسی به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است.

 تایید حکم اعدام شارمهد در پرونده  کیفری‌

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده‌ جمشید شارمهد گفت: دو فقره پرونده در شعبه ۵۵ حقوقی تهران که مربوط به امور بین‌الملل است در رابطه با گروهک تروریستی تندر و جمشید شارمهد سرکرده این گروهک تروریستی در جریان رسیدگی قرار دارد و در این زمینه دادخواست‌های متعددی مطرح شده است و به دادگاه صالح ارجاع شده است.

ستایشی ادامه داد: یکی از دادخواست‌های پرونده گروهک تروریستی تندر به طرفیت 52 نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکا  اعم از جو بایدن، ترامپ، اوباما، جرج بوش و روسای جمهور سابق و اسبق امریکا، هیلاری کلینتون، رایس، مایک پومپئو، جان کری و برایان هوک است. خواسته دادخواهان، محکومیت تضامنی خواندگان است.

وی اضافه کرد: دادگاه نسبت به این دو دادخواست اعلام ختم رسیدگی کرده است و منتظر صدور رأی از سوی دادگاه هستیم. همچنین حکم اعدام شارمهد در پرونده  کیفری‌اش تایید شده است.