به گزارش اکوایران، ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد، تراویس کینگ، سرباز آمریکایی که در ماه ژوئن به کره شمالی فرار کرده بود، پس از اخراجش توسط این کشور به چین، در بازداشت ایالات متحده بوده و در حال رفتن به خانه است.

به نوشته رویترز، در حالی که جزئیات دیپلماتیک که منجر به انتقال کینگ شد ناچیز است، این اتفاق نمونه نادری از همکاری بین ایالات متحده، کره شمالی و چین بود. وزارت امور خارجه گفت انتظار می‌رود کینگ اواخر روز چهارشنبه به ایالات متحده بازگردد.

کینگ 23ساله، در ۱۸ ژوئن و در حالی که با تور غیرنظامی مشغول گردشگری در مرز کره جنوبی بود، به سمت کره شمالی فرار کرد و سریعا توسط این کشور دستگیر شد. با وجود بحث‌های داغ در دولت، واشنگتن از اعلام اینکه کینگ اسیر جنگی است، خودداری کرد. به نظر می‌رسد که کره شمالی با پرونده کینگ به عنوان مهاجرت غیرقانونی برخورد کرده است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی گفت که کینگ به پیونگ‌یانگ گفته است که به طور غیرقانونی وارد کره شمالی شده زیرا از جامعه نابرابر ایالات متحده ناامید شده است.

تصمیم کره شمالی برای اخراج کینگ، نتایج نهایی تحقیقات در مورد ورود او به داخل کره را شرح داد. ماه گذشته اعلام شد که او به دلیل بدرفتاری و تبعیض نژادی در ارتش ایالات متحده می‌خواهد به کره شمالی یا جاهای دیگر پناه ببرد.

کنیگ در صحت و سلامت است

دولت سوئد که نماینده منافع ایالات متحده در کره شمالی است، کینگ از کره شمالی به چین آورد. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که کینگ با نیکلاس برنز، سفیر ایالات متحده در چین دیدار کرد. میلر گفت کینگ از آنجا به شن‌یانگ چین و سپس به پایگاه نیروی هوایی اوسان در کره جنوبی پرواز کرد.

مقامات ایالات متحده با ابراز قدردانی از سوئد و چین، به نقل از نمایندگان دیپلماتیک ایالات متحده که کینگ را دیدند، به خبرنگاران گفتند که او در سلامت کامل بوده و «بسیار خوشحال» است که در راه بازگشت به خانه است. او پس از آزادی از کره شمالی توانست با خانواده‌اش صحبت کند.

مقامات آمریکایی گفتند که آزادی او به دنبال ماه‌ها دیپلماسی فشرده انجام شد و افزودند که هیچ امتیازی در مقابل کینگ به کره شمالی داده نشده است.

یکی از مقامات ارشد دولت گفت: «به نظر ما، این حادثه نشان می‌دهد که باز نگه‌داشتن خطوط ارتباطی حتی زمانی که روابط تیره‌وتار هستند، کار بسیار مهمی بوده و می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. ما آماده هرگونه دیپلماسی بیشتر با کره شمالی هستیم».

میلر گفت که بازگشت کینگ را نشانه‌ای از پیشرفت بزرگ روابط با کره شمالی نمی‌داند و چین به عنوان میانجی در این موضوع عمل نکرده است، بلکه نقطه ترانزیتی برای سربازان بوده است.

تنبیه نظامی کینگ

مایرون گیتس، عموی کینگ در ماه آگوست به ای‌بی‌سی نیوز گفت که برادرزاده‌اش که سیاه‌پوست است، در طول خدمت نظامی خود نژادپرستی را تجربه کرد و پس از گذراندن مدتی در زندان کره جنوبی، دیگر آن فرد قبلی نبود.

کینگ که در ژانویه ۲۰۲۱ به ارتش ایالات متحده پیوست، با دو اتهام حمله در کره جنوبی روبرو شد. بر اساس اسناد دادگاه، او به یک مورد حمله و تخریب اموال عمومی به دلیل آسیب‌رساندن به خودروی پلیس در جریان فحاشی علیه کره‌ای‌ها اعتراف کرد. او در زمان بازگشت به ایالات متحده با اقدامات انضباطی بیشتری روبرو بود.

کینگ دوران بازداشت نظامی خود را به پایان رسانده بود و در فرودگاه منتظر انتقال نظامی ایالات متحده به واحد خود در ایالات متحده بود. در عوض، او فرودگاه را ترک کرد و به یک تور در منطقه مرزی ملحق شد، جایی که با وجود تلاش‌های محافظان کره جنوبی و ایالات متحده برای متوقف‌کردن او، به سمت کره شمالی فرار کرد.

یکی از مقامات آمریکایی گفت که ارتش پس از ارزیابی کینگ، انجام فرآیند ادغام مجدد و پیوستن مجدد به خانواده خود در ایالات متحده، اقدامات اداری علیه کینگ را بررسی خواهد کرد. این مقام از پاسخ مستقیم به اینکه آیا کینگ با دادگاه نظامی مواجه خواهد شد، خودداری کرد.

یک مقام آمریکایی دیگر گفت که کینگ در حال رفتن به مرکز پزشکی ارتش بروک در تگزاس است که در پایگاه مشترک سن آنتونیو-فورت سام هیوستون قرار دارد.