به گزارش اکوایران، سازمان ملل متحد برای اولین بار طی 30 سال گذشته به قره‌باغ هیاتی اعزام می‌کند. در همین حال ارمنستان از دادگاه بین‌المللی درخواست کرد تا به آذربایجان دستور دهد تا نیروهای خود را از مناطق غیر نظامی برای دسترسی سازمان ملل خارج کند.

بنا بر گزارش الجزیره، یک سخنگوی سازمان ملل گفت که سازمان ملل برای اولین بار در حدود 30 سال گذشته، برای رفع نیازهای بشردوستانه پس از بازپس گیری این سرزمین و آغاز مهاجرت گسترده آوارگان توسط آذربایجان، مامورینی را به این منطقه اعزام خواهد کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «دولت آذربایجان و سازمان ملل متحد بر سر ماموریت در منطقه به توافق رسیده‌اند. این ماموریت در آخر هفته انجام خواهد شد.»

دادگاه بین‌المللی لاهه روز جمعه اعلام کرد که این اعلان پس از درخواست ارمنستان از دادگاه مبنی بر دستور به جمهوری آذربایجان برای خروج تمام نیروهایش از مراکز غیرنظامی در قره‌باغ، به منظور دسترسی امن سازمان ملل به منطقه صادر شد.

دادگاه جهانی، که رسماً به عنوان دیوان بین‌المللی لاهه شناخته می شود، در ماه فوریه به آذربایجان دستور داد که حرکت آزادانه از طریق کریدور لاچین به و از منطقه مورد مناقشه را تضمین کند، چیزی که در آن زمان گامی در اختلافات حقوقی با کشور همسایه ارمنستان بود.

قره باغ ارمنستان جنگ آذربایجان

ارمنستان در درخواستی برای اقدامات موقت که روز پنجشنبه ارائه شد، از دادگاه خواست تا دستوراتی را که در ماه فوریه به آذربایجان داده بود، تأیید کند و به این کشور دستور دهد که از همه اقدامات مستقیم یا غیرمستقیم با هدف آواره کردن ارامنه باقی‌مانده از منطقه خودداری کند.

برخی از کارشناسان بین‌المللی گفته اند که خروج ارامنه از قره‌باغ شرایط جنایت جنگی «اخراج یا انتقال اجباری» یا حتی جنایت علیه بشریت را دارد.

هفته گذشته، نیروهای آذربایجان کنترل دولت خودخوانده در منطقه تحت محاصره عمدتاً ارمنی‌نشین قره‌باغ را به دست گرفتند. اتفاقی که باعث فرار ساکنان شد و ترس از پاکسازی قومی را شدت بخشید.

در طول سال‌ها آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ دو جنگ داشته‌اند.

دوجاریک گفت: « ما به دلیل وضعیت ژئوپلیتیکی بسیار پیچیده و حساس، حدود 30 سال است که به آن منطقه دسترسی نداشته‌ایم.» او ادامه داد: «بنابراین بسیار مهم است که بتوانیم وارد منطقه شویم» به گفته دوجاریک این مأموریت از طریق هوایی از آذربایجان انجام خواهد شد. او گفت که تیمی متشکل از 12 نفر به رهبری بخش امور بشردوستانه سازمان ملل نیازهای افرادی را که در منطقه باقی مانده‌اند و کسانی که در حال جابه‌جایی هستند را ارزیابی خواهند کرد.

سخنگوی سازمان ملل گفت: «و البته باید یادآوری شود نیاز به احترام به قوانین بین‌المللی و به‌ویژه قوانین بین‌المللی حقوق بشر از طرف همه است.»

تا پایان روز جمعه بیش از سه چهارم جمعیت منطقه (در حدود ۹۹هزار نفر) قره‌باغ را ترک کردند