به گزارش اکوایران، اتحادیه اروپا در تلاش است تا نظارت خود را فراتر از افراد و شرکت‌های ایرانی درگیر در تولید پهپادهای شناسایی و تهاجمی گسترش داده تا شرکت‌های بین‌المللی و سایر کشورهایی را که به طور غیرمستقیم قطعات ساخت هواپیماهای بدون سرنشین ایران را تامین می‌کنند، در بر بگیرد.

کارشناسان امنیتی اروپایی به المانیتور گفته‌اند که همکاری بروکسل و واشنگتن در این زمینه اخیرا در تلاشی مشترک برای جلوگیری از تولید پهپادهای ایران با هدف ممانعت در برابر زنجیره تامین قطعات و فناوری های وارداتی افزایش یافته است.

در 20 ژوئیه، شورای اروپا اقدامات محدودکننده جدیدی را اعلام کرد که صادرات قطعات مورد استفاده در ساخت و تولید پهپاد از اتحادیه اروپا به ایران را ممنوع کرد. این چهارمین موج تحریم‌های مرتبط با هواپیماهای بدون سرنشین بود که افراد و نهادهای خاص را هدف قرار می‌داد. متعاقب آن، اکنون المانیتور گزارش داده تلاش‌های اروپایی به سمت شرکت‌های بین‌المللی و افراد غیرایرانی که درگیر واردات قطعات هواپیماهای بدون سرنشین هستند، معطوف شده است.

روز جمعه، دولت سوئیس اعلام کرد که تحریم‌های خود علیه صنعت هواپیماهای بدون سرنشین ایران را تشدید می‌کند و تحریم‌هایی مشابه تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا در ژوئیه گذشته اعلام کرد، اعمال می‌کند.

گزارش 27 سپتامبر روزنامه گاردین ادعا کرده که قطعات اروپایی برای ساخت پهپادهای انتحاری ایرانی استفاده شده است. در این گزارش به سندی استناد شده که در آگوست گذشته در نشست گروه هفت توسط مقامات اوکراینی ارائه شده که در آن ادعا می‌شود هواپیمای بدون سرنشین شاهد 131 و شاهد 136حاوی فن‌آوری‌های غربی است.

در این گزارش ادعا شده است که 52 قطعه از این قبیل در مدل شاهد 131 و 57 قطعه در شاهد 136 کشف شده است. گاردین هم‌چنین ادعا کرده که پنج شرکت اروپایی از جمله یک شرکت تابعه لهستانی یک شرکت چند ملیتی انگلیسی در سند اوکراین به عنوان سازنده اصلی این قطعات نام برده شده اند. 

گزارش روز جمعه گاردین فاش کرد که کمیسیون اروپا به شرکت‌های اروپایی و دولت‌های اروپایی هشدار داده که می‌تواند از فروش برخی قطعات با کاربرد دوگانه به ترکیه و سایر کشورهایی که ایران و روسیه ظاهراً قطعات آن را خریداری می‌کنند، جلوگیری کنند.

دیوید خلفا، هماهنگ کننده رصدخانه آفریقا و خاورمیانه در اندیشکده فرانسوی بنیاد ژان ژور، متخصص در امور استراتژیک، در گفت‌وگو با المانیتور ادعا کرده ایران که با تحریم های آمریکا و اروپا مواجه است، اغلب از شرکت‌های پوششی برای خرید قطعات از کشورهایی مانند ونزوئلا، کاستاریکا، قزاقستان یا ویتنام استفاده می‌کند. به گفته خلفا: «اروپا در مبارزه با تکثیر پهپادهای ایرانی عقب مانده. حقیقت را بگوییم، تا زمان حمله روسیه به اوکراین، بروکسل به طور کامل از مخاطرات این سلاح‌های ارزان قیمت اما مخرب توجه نکرد بود».

به گفته او، آمریکایی‌ها تهدید هواپیماهای بدون سرنشین را پیش از این، زمانی که پهپادها در عراق و سوریه استفاده می‌شد، دریافته بودند. برای اروپا، جنگ روسیه علیه اوکراین لازم بود تا متوجه این تهدید شود. در حالی که اروپا سال‌ها بر اقداماتی برای مقابله با اشاعه هسته‌ای تمرکز کرده بود، ایران یک شبکه پیچیده برای خرید قطعات و دانش ساخت پهپادهای ارزان قیمت ایجاد کرده است. او افزود: «اروپا در حال حاضر به همراه ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا از خرید قطعات هواپیماهای بدون سرنشین مورد نیاز ایران در خارج از کشور جلوگیری کند». خلفا می‌گوید اکنون سازمان‌های اطلاعاتی اروپا با همتایان آمریکایی خود و همچنین با اسرائیلی‌ها همکاری تنگاتنگی دارند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی که به شرط ناشناس ماندن با المانیتور صحبت می کرد، تأیید کرد که همکاری بین اروپا، ایالات متحده و سایر کشورها مانند اسرائیل در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. وی گفت: برخلاف پرونده اشاعه هسته‌ای که بروکسل و واشنگتن لزوماً روی آن هماهنگی ندارند، اتحادیه اروپا دقیقاً مانند آمریکایی‌ها علیه پهپادهای ایرانی بسیج شده است».

این دیپلمات گفته، زمانی که برای اولین بار ما روی پهپادهای ایرانی متمرکز شدیم، تلاش‌های خود را، چه در سطح تحریم‌ها و چه اطلاعاتی، روی شبکه رسمی ایران متمرکز کردیم. اما اکنون استراتژی ما تغییر کرده است. ما اکنون روی موارد تازه نیز تمرکز کرده‌ایم؛ از قبیل شرکت‌های پوششی در سراسر خاورمیانه، آفریقا، خاور دور و آمریکای لاتین که از طریق افرادی که لزوماً ایرانی نیستند، فعالیت می‌کنند.