به گزارش اکوایران، یک لایحه دوحزبی در مجلس نمایندگان ایالات متحده ارائه شده  که ادعا می‌کند به دنبال مقابله با بازداشت شهروندان ایالات متحده در ایران است.

به نوشته جویش اینسادر، این قانون، دولت آمریکا را ملزم می‌کند تا راهبردی را برای جلوگیری از بازداشت شهروندان این کشور در ایران و ممنوعیت سفر به ایران با پاسپورت‌های آمریکایی تدوین کند.

این لایحه که توسط نماینده جمهوری‌خواه، جو ویلسون، رئیس کمیته فرعی خاورمیانه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، و نماینده دموکرات جارد مسکوویتز حمایت می‌شود، در پی توافق اخیر دولت بایدن با ایران برای مبادله زندانیان و آزادسازی 6 میلیارد دلار پول مسدود شده ایران ارائه شده است.

1

یکی از بندهای این لایحه وزارت امور خارجه آمریکا را ملزم می‌کند که سالانه تصمیم بگیرد که آیا پاسپورت‌های آمریکایی را که به ایران سفر کرده‌اند باطل اعلام کند یا نه.

علاوه بر این، این لایحه دولت را ملزم می کند که ویزا برای بازدید از سازمان ملل را برای هر فردی که تحت تحریم‌های تروریسم یا سلاح‌های کشتار جمعی تحریم شده‌اند، رد کند.

با توجه به مبادله اخیر زندانیان، این قانون دولت را ملزم می کند که هر 160 روز یک بار گزارش‌هایی  را پیرامون وجوه آزاد شده -از جمله فهرست مبادلات جزئی، و گواهی این‌که این وجوه برای اهداف غیرانسانی استفاده نشده است- را به کنگره ارائه دهد. هم‌چنین باید گزارش‌ تمامی دارایی‌های مسدود شده ایران تحت تحریم‌های ایالات متحده به کنگره ارائه شود. این سازمان از دولت می‌خواهد که اطلاعات را به اشتراک گذاشته و به دولت‌های خارجی کمک فنی کند تا دارایی‌های افراد و نهادهای تحریم شده ایرانی را مصادره کنند.

ویلسون در بیانیه‌ای ادعا کرده که این لایحه اقداماتی را انجام می‌دهد و تضمین می‌کند که شهروندان آمریکایی بازداشت نمی‌شوند و ایران مشوق‌های مالی دریافت نمی‌کند. 

بیانیه ویلسون نشان می‌دهد که این قانون به طور خاص به دنبال جلوگیری دوباره از سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به ایالات متحده برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل است؛ کما این که سفر اخیر او خشم بسیاری از جمهوری‌خواهان کنگره را برانگیخت و آن‌ها از دولت بایدن خواستند که درخواست ویزای رئیس‌‌جمهور ایران را رد کند.2