به گزارش اکوایران، منابع آگاه گزارش دادند که سفر برنامه‌ریزی‌شده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای دیدار با ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا دیرتر از آنچه که ابتدا انتظار می‌رفت، صورت خواهد گرفت.

به نوشته بلومبرگ، مقامات عربستان و بریتانیا در مورد برنامه‌ریزی سفر این ماه محمد بن سلمان گفت‌وگو کرده بودند، اما آن‌ها اکنون تصمیم گرفته‌اند که آن را به زمان دیگری موکول کنند. به گفته منابع آگاه، کار بر روی برنامه‌ریزی مجدد این سفر که با هدف ارتقای سرمایه‌گذاری و روابط امنیتی بین بریتانیا و عربستان سعودی انجام خواهد شد، هنوز در حال بررسی بوده و فعلاً تاریخی برای آن مشخص نیست.

این دیدار بن سلمان اولین سفرش از سال ۲۰۱۸ خواهد بود. این دیدار قبل از قتل جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن‌پست به دست عوامل سعودی صورت گرفته بود که به شدت به جایگاه جهانی شاهزاده لطمه زد. بن سلمان هرگونه اطلاع‌داشتن از این عملیات را رد کرده و گفته است که مسببان قتل در دادگاه‌های عربستان محاکمه شده‌اند.

بازگشت شهرت از دست‌رفته

در دو سال گذشته رهبران جهان از جمله جو بایدن، بوریس جانسون و امانوئل مکرون به دنبال جلب نظر شاهزاده عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت و کاهش‌دادن قیمت انرژی بودند، و این باعث شد وجهه بن سلمان تا حدی بهبود یابد. علاوه بر این، شاهزاده محمد صدها میلیارد دلار در داخل و خارج سرمایه‌گذاری کرده تا منابع اقتصاد پادشاهی را متنوع کند. کشورهای غربی مشتاق جذب بخشی از این پول هستند.

سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در بریتانیا افزایش یافته است. صندوق ثروت دولتی عربستان به ریاست بن سلمان در سال ۲۰۲۱ اکثریت سهام باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد را خریداری کرد و شرکت صنایع شیمیایی عربستان سعودی (Basic Industries Corp) گفته که یک میلیارد پوند در یک پروژه انرژی سبز در شمال انگلیس سرمایه‌گذاری کرده است.

بریتانیا یکی از تأمین‌کنندگان اصلی تسلیحات عربستان سعودی است. فایننشال تایمز در ماه آگوست گزارش داد که سعودی‌ها بر انگلیس و ژاپن و ایتالیا فشار می‌آورند تا اجازه داشته باشند به پروژه ساخت یک جت جنگنده جدید و پیشرفته بپیوندند.