به گزارش اکوایران، در نشست عمومی روز پنجشنبه که در استراسبورگ فرانسه برگزار شد، اعضای پارلمان اروپا قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور را تصویب کردند که از اتحادیه اروپا می‌خواهد در رابطه با حوادث قره باغ، تحریم‌هایی را علیه آذربایجان اعمال کند. این قطعنامه همچنین از کشورهای عضو اتحادیه می‌خواهد توسعه همکاری‌های خود با باکو را بازبینی کنند و وابستگی خود به واردات گاز طبیعی از آذربایجان را کاهش دهند.

به نوشته آرمینیا نیوز، این قطعنامه با 491 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 36 رأی ممتنع به تصویب رسید.

قطعنامه‌های پارلمان اروپا در مورد مسائل سیاست خارجی از نظر قانونی الزام آور نیستند، اما سایر نهادهای اروپایی موظف‌اند به نظرات نمایندگان اروپا گوش دهند.

در این قطعنامه آمده است که پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن می‌خواهد تا تحریم‌های هدفمندی را علیه مقامات دولتی آذربایجان که مسئول نقض‌های متعدد آتش‌بس و نقض حقوق بشر در قره‌باغ کوهستانی هستند، اتخاذ کنند.

همچنین، نمایندگان پارلمان اروپا از نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی می‌خواهند تا مذاکرات درباره تمدید توافقنامه مشارکت با آذربایجان را تا زمانی که باکو تمایل صادقانه‌ برای احترام به حقوق و امنیت جمعیت ارمنی قره‌باغ را نشان دهد، متوقف کند. در غیر این صورت، نمایندگان پارلمان از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن می‌خواهند تا تعلیق اجرای توافقنامه تسهیل روادید و کاهش سطح همکاری با آذربایجان در سایر حوزه‌ها را بررسی کنند.

European_Parliament_Strasbourg_H

پارلمان اروپا ضروری می‌داند که اتحادیه اروپا وابستگی خود به گاز طبیعی آذربایجان را کاهش دهد و در صورت تشدید تنش بین آذربایجان و ارمنستان، واردات نفت و گاز طبیعی آذربایجان را به طور کامل متوقف کند.

نمایندگان پارلمان از اتحادیه اروپا می‌خواهند تا برای ارائه تضمین‌های بین‌المللی برای امنیت ارمنی‌هایی که هنوز در قره‌باغ زندگی می‌کنند تلاش کند و همچنین دسترسی کامل بشردوستانه به منطقه و افزایش قابل ملاحظه کمک‌های بشردوستانه را تضمین کند.

پارلمان اروپا نسبت به سازماندهی اولین هیئت سازمان ملل که از قره باغ بازدید کرد ابراز ناامیدی می‌کند و خواستار ایجاد حضور بین المللی در قره باغ کوهستانی، تحت نظارت سازمان ملل متحد است.

در این قطعنامه، نمایندگان پارلمان از کمیسیون اروپا و رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل، به دلیل نادیده گرفتن هشدار پارلمان اروپا در مورد تحولات منفی اوضاع در اطراف قره باغ کوهستانی و همچنین به خاطر این که اقدامات آن‌ها هنوز به هیچ نتیجه مثبتی منجر نشده است، انتقاد می‌کند. پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن می‌خواهد تا فوراً ساختار دیپلماتیک و امنیتی اتحادیه اروپا در قفقاز جنوبی را بررسی کنند.

قطعنامه فوق می‌افزاید که پارلمان اروپا به آذربایجان یادآوری می‌کند که مسئولیت کامل ایمنی و سلامت مردم قره باغ بر عهده باکو است و از آذربایجان می‌خواهد که ایمنی مردم قره باغ کوهستانی را مطابق با منشور سازمان ملل و اصول حقوق بین الملل و حقوق بشر تضمین کند، و از مقامات آذربایجان می‌خواهد که بازگشت امن ارامنه به قره باغ را تضمین کنند.

همچنین، نمایندگان پارلمان اروپا از آذربایجان خواستند تا تمامی ارامنه از جمله سیاستمدارانی که در قره باغ دستگیر شده‌اند را آزاد کند.