اما آیا باکو و آنکارا فقط سودای بازگشت کامل قره‌باغ تحت حاکمیت آذربایجان را داشتند یا اهداف دیگری در خصوص گسترش جهان ترکی را نیز دنبال می‌کنند؟

علی قائم‌مقامی، پژوهشگر مسائل قفقاز به اکوایران توضیح داد:« در تاریخ ۲۳ ژوئن در استانبول یک کنفرانس توسط ریاست ترک‌های خارج از کشور و جوامع فامیلی وابسته به وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه برگزار شد که در آن تاکید شد که خانات ایروان، آذربایجان غربی است و دولتی به اسم ارمنستان وجود ندارد و دولت ارمنستان فقط یک خاکریز است که مانع اتحاد جهان ترک شده است. »

قائم‌مقامی افزود:« همچنین الهام علی‌اف در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲ گفته بود که باید آذربایجان غربی را نجات دهیم. یعنی از نظر آنها، دولت ارمنستانی وجود ندارد.»

به گفته این کارشناس، هم دولت آنکارا و هم دولت باکو طرح‌ها و نقشه‌هایی برای تصرف ارمنستان دارند که برخلاف حقوق بین‌الملل است. زیرا دولت ترکیه در سال ۱۹۹۱ میلادی موجودیت و استقلال ارمنستان را به رسمیت شناخت و آذربایجان و ارمنستان نیز به صورت متقابل استقلال یکدیگر را به رسمیت شناختند.

وی تصریح کرد که شاید باکو و آنکارا نتوانند کل ارمنستان را تصرف کنند، اما ممکن است با هدف ایجاد کریدور زنگزور، استان سیونیک را تصرف کنند. سناریوی خوش‌بینانه‌تر هم این است که این کریدور تحت نظارت روسیه و ارمنستان بازگشایی شود اما باکو و آنکارا نیز در آنجا دخل و تصرف داشته باشند.